Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med Mimir om utvikling av et helhetlig konsept som skal gjøre regionen vår en rundreise verdt.

2 Hvorfor sette av tid til

3 Relativ konkurransekraft Kommersiell opplevelsesproduksjon Gitte natur- og kulturkvaliteter Lofoten Lillehammer Verdi for gjesten

4 Lilyhammer? Karikeringen skaper rom for den ekte historien… Et møte med det autentiske Norge

5 ”Into Norway” Norske hjem Norsk mytologi Norske mat- tradisjoner Norske idéer og helter Norsk litteratur og kunst Konseptbildet NB: Into Norway er en arbeidstittel

6

7 Unike produkter En tendens til økt etterspørsel etter: - Naturaktiviteter: Vandring, fiske, sykkel, båtturer, rib. - Mat/drikke: Lokalmat, gårdsbesøk, drikkesmakinger, matkurs, supermarked for å se hva nordmenn handler - Fagbesøk (technical visits) - Special interest tours (tog, tradisjoner, kunst, musikk/dans) - Home visits (se hvordan nordmenn lever) - Luksusprodukter for mindre grupper/FITs (unike hotell, private ekskursjoner, «behind the scenes-produkter») Takk til Lill Johansen Parker i Tumlare Corp, for disse punktene. Hilde Charlotte Solheim

8 Konseptualisering? «K-Master ble plassert i midten av lokalet slik at alle kunne se den hver dag. Når mange tidligere frittstående produkter skal integreres inn i én arbeidsplass, måtte fagkompetanse på tvers også integreres. Samlet var dette sterkt medvirkende til at medarbeiderne følte samhold og medansvar for sluttproduktet.» Kongsberg Maritime AS; 50 års erfaring og tett kontakt mellom bedrift og kunde i utviklingen av en operatørstasjon for styring av skip og operasjoner.

9 • KUNDEBEHOV • BERØRINGSPUNKTER • LEVERANSE • FUNKSJON KUNDEREISEN

10 VISIT NORWAY INTO NORWAY ANKOMST TIL REGIONEN OPPLEVELSER AV DET AUTENTISKE NORGE Minner som deles KUNDEREISEN FÅR BUDSKAP KJØPER KOMMER MED FORVENTNINGER OPPLEVER BEARBEIDER KONSEPTETS «BERØRINGSPUNKTER»

11 PILOTENES ROLLER Maihaugen Peer Gynt Hunderfossen Norske hjem Norsk litteratur og kunst Norsk mytologi Norske idéer, og helter Norske mat- tradisjoner Samarbeid mellom de fire pilotene Lillehammer Sentrum

12 Mulige kommersielle tilbud 1. Opplevelsesløype Maihaugen 2.Private middager 3.Ibsen for utlendinger 4.Fortellinger kombinert med aktivitet i naturen 5.Norske kunst-, filosofi- og litteraturopplevelser 6.Norsk arkitektur /veg 7.Måltidsopplevelser (trolltema) 8.Folkeeventyr 9.Middagskonsepter basert på mytologi 10.Overnattingskonsepter 11.Historiefortelling Norske hjem Norsk litteratur og kunst Norsk mytologi Norske idéer og helter Norske mat- tradisjoner 11.Mat”kurs” 12.Økokonsepter 13.Egen meny 14.Olympiske helter 15.Thor Heyerdahl 16.Nansen 17.Økofilosofi 18.Norsk samfunnsmodell 19.Vinterkompetanse 20.”Shopping på norsk”

13 Maihaugen 1.Norske hjem gjennom 100 år Et mysteriebasert og humoristisk vandreteater gjennom 1900-tallet med fokus på norsk levesett og norske hjem. (I og utenfor åpningstiden) 2.Bondebryllup 1814 Deltakelse i et tradisjonelt bondebryllup med festforberedelser i gården, staselig prosesjon og vielse i stavkirken. (I og utenfor åpningstiden)

14 Hunderfossen 1.Internasjonalisering av parken En ny måte å skilte og informere på. Visualisering av den globale trollslekta. Etablering av ”maskoter” i parken som driver opplevelsesbasert opplæring i norsk eventyrtradisjon ved køene med mer. (I åpningstiden) 2.Troll Dinner Adventure (dining with trolls…) Bli med Trolljegeren på en eventyrlig måltidsopplevelse hos Dovregubben i Trollsalen utenom parkens åpningstid. En nydelig 3-retters middag, 7 bergtatte prinsesser, og en ellevill kveld i selskap med norske troll. (Utenfor åpningstiden eller innenfor Trollnatt-arrangementene )

15 Sentrum 1.Fellesrommet (gater, plasser og torg) 2.Enkeltbedrifter tilknyttet gågata eller sentrum (butikker, kafèer og hotell) Helter er valgt som første tema. Egne arbeidsgrupper er i gang. Piloten samarbeider bl. a med Lillehammer kommune og OL-museet. Målet er å gi både deltakende bedrifter og viktige fellesrom i sentrum en høyere opplevelsesverdi for utenlandske gjester.

16 Noen eksempler, sentrum • Gågata får flere ulike berøringspunkter med konseptet, ute i fellesrommet og inne i butikkene. • Idéer som turisttaxi og tematiske «løyper» utvikles og testes. Into Norway Sentrale punkter i sentrum er identifisert ut fra tjenestedesign- metodikk og vil videreutvikles.

17 Peer Gynt (kunst, litteratur, musikk) og matpiloten starter etter planen opp i mars

18 VISIT NORWAY INTO NORWAY ANKOMST TIL REGIONEN OPPLEVELSER AV DET AUTENTISKE NORGE Minner som deles KUNDEREISEN FÅR BUDSKAP KJØPER ANKOMMER OPPLEVER BEARBEIDER KONSEPTETS «BERØRINGSPUNKTER»

19 Prosjektet må nå utvikle: • MER BRUKERINNSIKT • EN HELHETLIG FORRETNINGSMODELL • MARKEDSTESTING PÅ KONSEPTNIVÅ Visjonen: Om 3 år setter alle utenlandske turister av 2-3 dager til Lillehammer-regionen i sin Norgesferie. Fordi det er her, gjennom «INTO NORWAY», at de får et meningsfylt og opplevelsesrikt møte med det autentiske Norge.

20 Norway in a nutshell


Laste ned ppt "Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google