Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HVORDAN INNHOLDSSTRATEGI FIKK HAMSTEREN UT AV BURET Innholdsstrategi på 1-2-3.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HVORDAN INNHOLDSSTRATEGI FIKK HAMSTEREN UT AV BURET Innholdsstrategi på 1-2-3."— Utskrift av presentasjonen:

1 HVORDAN INNHOLDSSTRATEGI FIKK HAMSTEREN UT AV BURET Innholdsstrategi på 1-2-3

2 Tormod Guldvog  Har jobbet med innhold for web siden 1995  Leverer kreative prosesser, strategiutvikling, samhandling og verdiskaping  Tidligere: • Websjef i Visma • Rådgiver i Devoteam daVinci • Webredaktør i Norsk Romsenter (NHD) • Journalist i NRK P2 (Verdt å vite) • Origo (Telenor Media) Daglig leder, Konstabel strategisk kommunikasjon AS

3

4 Ingen bryr seg om det jeg gjør Jeg får så dårlige tekster Hvordan skal jeg fikse disse sidene? Alt er like viktig, hvordan skal jeg prioritere? Alle synser så mye Fokus skifter hver dag. Alle tenker bare på sidevisninger Sjefen overstyrer meg. Ingen bryr seg om brukerne

5 Innholdsstrategi er i praksis et sett med strategiske virkemidler som definerer:  hva slags innhold vi trenger  hvordan innholdet skal bidra til verdiskaping  hvordan dette innholdet skal lages  hvordan vi må organisere oss for å få det til  hvordan vi skal måle effekten av arbeidet  hvordan vi forbedrer innholdet

6 Grunnleggende prinsipper  Bygge på eksisterende strategier • Hva er det arbeidet med innholdet skal skape av verdier?  Løse reelle behov, både for brukere og for avsender • Hva kommer brukerne for å gjøre? Hva er viktig for oss?  Tydelige kvalitetskrav • Når er innholdet ”bra”, og hva må til for at det skal bli bedre?  Tydelige roller og oppgaver • Hvem gjør hva, hvordan gjør de det, og hvorfor?  Fokus på kontinuerlig forbedring i stedet for produksjon • Løpende testing og evaluering ”Innholdsstrategi er for innhold det informasjonsarkitektur er for design.” Rachel Lovinger Content strategy director, Razorfish

7 Strategisk prosess Utvikle strategiske mål og realistiske forventninger Sikre forankring Brukeroppgaver, prioritering Bestemme hva vi skal oppnå Etablere tydelige roller for innholdsprodusenter, redaktører, produkteiere Innføre kvalitetskriterier og måleverktøy StrategiEndring Kontinuerlig forbedring Forbedre innhold Forbedre rammeverk Måle resultater Evaluere og teste Lære opp organisasjonen

8 Metoder og verktøy // eksempler Verktøy  Personas og oppgavelister  Sjekklister  Retningslinjer og stilguide  Scorecard for evaluering  Maler for innhold, sidemaler  Veiledning / kursmateriell  Rapporter  Redaksjonell kalender Metoder  Innholdsanalyse / content audit  Strategiworkshop  Oppgaveworkshop  Prioriteringsregler  Konkurrentanalyser (hva gjør andre)  Webanalyse, statistikk

9 Kontinuerlig forbedring som redaksjonell prosess ProduserePublisereMåle/scoreForbedrePlan Mål Slette Gevinst

10 Viktigste fordeler Enklere prioriteringer, tydeligere arbeids- oppgaver og bedre dialog. Web som bygger på strategiske mål. Weben bidrar til å skape målbar verdi. Tiltak velges etter prioritet, kost, nytte. Forbedring blir en del av jobben i stedet for å bli skippertak. Løpende, automatisert rapportering til ledelsen viser om strategien fungerer og om vi er på riktig kurs. Gir enklere innsalg og større frihet. Gode prosesserEkte verdiskapingEnklere rapportering

11

12 KOMMUNIKASJON. SAMHANDLING. ENGASJEMENT Karenslyst alle 8A 0278 Oslo


Laste ned ppt "HVORDAN INNHOLDSSTRATEGI FIKK HAMSTEREN UT AV BURET Innholdsstrategi på 1-2-3."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google