Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!"— Utskrift av presentasjonen:

1 - Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!

2 Konklusjonen først Stående tilbud om brukertester + lav terskel for å delta = Økt bevissthet og engasjement rundt brukeropplevelse = Større trygghet i utviklingsprosessen!

3 Testlab er et tilbud til hele organisasjonen •Brukertester av konkrete funksjoner og prototyper (opptil 3 i gangen) •Lav terskel for å delta – Alle kan melde inn kandidater til testing! •Kontinuerlig gjennomføring, det er alltid plass •6 representative brukere til hver test •Samarbeid om forberedelsene – vekt på deltagelse! •Brukeropplevelse dekker gjennomføring og kostnader

4 Test av nye funksjoner, eller ”servicesjekk” av gamle  SMS-validering i annonseinnlegging  Hotellsøket på Reise  Ny resultatside på Eiendom  Bruk av navigatorer / filtre i søk på FINN  Ny versjon av Gatebilder på FINN kart  Dagens Innlogging på FINN.no ..mye mer  SMS-validering i annonseinnlegging  Hotellsøket på Reise  Ny resultatside på Eiendom  Bruk av navigatorer / filtre i søk på FINN  Ny versjon av Gatebilder på FINN kart  Dagens Innlogging på FINN.no ..mye mer ―Oppleves tjenesten som relevant? ―Bruker folk den slik vi håper? ―Hvor faller brukerne av? ―Er det enkelt nok å bruke funksjonene? ―Er ord og uttrykk tydelige? ―Er det viktige ting vi ikke har tenkt på? ―Oppleves tjenesten som relevant? ―Bruker folk den slik vi håper? ―Hvor faller brukerne av? ―Er det enkelt nok å bruke funksjonene? ―Er ord og uttrykk tydelige? ―Er det viktige ting vi ikke har tenkt på? Eksempler på ting vi har testet:Typiske spørsmål vi søker svar på:

5 Testen gjennomføres i et rom…. …og observeres samtidig fra naborommet  Det deltager gjør  Det deltager sier Opplegget:

6 Bildeopplasting fungerer bra med noen få justeringer • Funksjonene oppleves jevnt over som intuitive • ’Last opp bilder’ –knappen fungerer godt i annonseinnleggingen • Selve bildeopplastingen går greit for alle, men flere etterlyser muligheten til å laste opp flere bilder i slengen • Flere etterlyser en nedtonet hjelpetekst som synliggjør inputmulighet for bildetekst. 1 av brukerne ser ikke hvor han kan legge inn tekst • Alle forventer at bildene skal forsvinne når de trykker ’fjern’: 1 reagerer negativt på ’angre’-løsningen, 2 reagerer positivt og 3 er nøytrale –1 poengterer at det kan gjøres tydeligere at bilder er slettet • 5 av 6 oppfatter ikke hjelpeteksten over funksjonen, og flere leser bare første del av setningen uten å få med seg hovedbudskapet om ’Dra og slipp’ –En påpeker at ’Beta’-merket drar til seg fokus • Flere oppdager ’dra og slipp’ funksjonen av seg selv, de øvrige ser hjelpeteksten som kommer under de opplastede bildene • Alle synes å være komfortable med automatisk lagring av bildetekst Anbefalinger: •Få på plass grå hjelpetekst i tekstboksene, som forsvinner når man klikker der •Vurdere muligheten for å laste opp flere bilder samtidig •Vurdere ’dra og slipp’ istedenfor ’klikk, dra og slipp’ i infoteksten •Fjerne ’Beta’ - merket, det forstyrrer Eksempel

7 Ikke alle ser denne, og noen bruker litt tid på å se den Knappen oppfattes som klar og tydelig De fleste skjønner at man kan skrive her, men etterlyser hjelpetekst Alle forventer at bildet skal forsvinne når de klikker ’fjern’, noen liker angreknappen. ”Slettet” kan blir tydeligere Ingen fikk med seg dette. Noen leser halvveis, forstyrres av ’Beta’ Noen kommentarer for å illustrere funnene: Alle finner dra og slipp- funksjonen, men infoen kan bli mer iøynefallende Likt utseende og nærhet gjør at flere leser de to grønne tekstboksene i sammenheng Eksempel

8 Den største verdien kommer gjennom deltagelse! Hun digger søkefiltrene mine! Sweet! Selve kartvisningen funker jo som bare det, men.. - Det er tydelig at vi bør gjøre den mer synlig i resultatlista! Snedig, deltagerne tenker ofte helt forskjellig fra det vi gjør!

9 Sagt om Testlab: ”Brukertesting hjalp oss å lage en sikrere tjeneste som alle fortsatt kan bruke. -Uten hadde vi ikke klart det. ” -Eyvind Throndsen, Produkteier FINN mobil ”Brukertesting hjalp oss å lage en sikrere tjeneste som alle fortsatt kan bruke. -Uten hadde vi ikke klart det. ” -Eyvind Throndsen, Produkteier FINN mobil ”Brukertester gjør det mulig å si at ’dette er ferdig’ og ’dette må vi jobbe videre med’ - og du får alltid tankevekkere du ikke hadde regna med” -Henning Spjelkavik og Runar Botten, FINN kart ”Brukertester gjør det mulig å si at ’dette er ferdig’ og ’dette må vi jobbe videre med’ - og du får alltid tankevekkere du ikke hadde regna med” -Henning Spjelkavik og Runar Botten, FINN kart ”At testtilbudet er en del av prosessen gjør oss tryggere på at vi utvikler de riktige tingene, på riktig måte” -Kristin Sætevik, Produktdirektør FINN reise ”At testtilbudet er en del av prosessen gjør oss tryggere på at vi utvikler de riktige tingene, på riktig måte” -Kristin Sætevik, Produktdirektør FINN reise ”Testlab har bidratt til en langt større bevissthet om brukeropplevelse i teamet: -Det gir et konkret bilde på hvordan brukere egentlig opplever det vi lager” -Kjersti Lunde, Seniorutvikler i FINN eiendom ”Testlab har bidratt til en langt større bevissthet om brukeropplevelse i teamet: -Det gir et konkret bilde på hvordan brukere egentlig opplever det vi lager” -Kjersti Lunde, Seniorutvikler i FINN eiendom

10 Moderat innsats - stor gevinst! Stående tilbud om brukertester + lav terskel for å delta = Økt bevissthet og engasjement rundt brukeropplevelse = Større trygghet i utviklingsprosessen!


Laste ned ppt "- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google