Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07 Programfag Pryouke, yrkesutplassering Hospitering i bedrifter Evne- interessetester NAV / skoletesten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07 Programfag Pryouke, yrkesutplassering Hospitering i bedrifter Evne- interessetester NAV / skoletesten."— Utskrift av presentasjonen:

1 KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07 Programfag Pryouke, yrkesutplassering Hospitering i bedrifter Evne- interessetester NAV / skoletesten Veiledningssamtale rådgiver Individuell hospitering VGS Elevbedrift, ungt entreprenørskap Lokalt næringsliv / arbeidsplasser Praksis, rapportskriving Evaluering programfag Arbeidsheftet Min Framtid Elev- foreldresamtale Karrieremappe Kompetanseperm / CV Søknad videregående opplæring

2 2 KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07 Bakgrunn: • Nasjonale mål • Forebygge drop - out • Gi eleven et mest mulig realistisk bilde av studiehverdagen innen aktuelle utdanningsprogram • Økt motivasjon i skolehverdagen • Fremme kreativitet og entreprenørskap

3 3 • Dokumenterte kunnskaper og erfaringer som grunnlag for reflekterte valg • Innsikt og praktisk prøve ut interesser, evner og anlegg • Grunnlag for valg av utdanningsprogram i videregående skole • Større fokus på utdanning og yrkesveiledning jfr. kap. 22 i opplæringsloven - Hele skolens ansvar - styrke rådgivningstjenesten - programfag til valg - prosjekt til fordypning • Utvikle den enkelte elevs kompetanse til selv å planlegge utdanning og yrke i et langsiktig perspektiv

4 Hvordan? • 50 % rådgiver + 50% sosiallærer = samme person • Konkaktlærers rolle forandres • Programfag til valg • Karrieremappe/ kompetansepermen, CV og dokumentasjoner • Kunnskaper om arbeidslivet (hospitering, utprøving og rapport) • Ungt entreprenørskap (elevbedrift og andre program for samarbeid mellom skole og arbeids/ -næringsliv)

5 Utfordringer • Programfag til valg: - Hvilken modell? - Samarbeid med arbeids / -næringslivet - Karrieremappen - Kontaktlærere / rådgiver • Kompetanseheving (felles kurs for kontaktlærere USK / VGS) • Rådgiver, sosiallærer samme person.

6 Kontaktlærers rolle • 2 samtaler om yrker og utdanning på 8. og 9. trinn. • Utgangspunkt for samtalene er karrieremappa (boka mi framtid og kompetansepermen). Elevenes interesser, evner og anlegg. Bevisst læringsstil, læringsstrategi. Bevisstgjøring av elevens sterke og svake sider. • Samarbeid med foreldre / foresatte. • Interessetesten, • Skoletesten.no Testen er også linket til 2 viktige nettsteder for karriereveiledning, og • Elevene bør informeres om og gis opplæring i bruken av nettstedene.

7 FØRSTE SAMTALE 8. TRINN • Samtale om boka ”Min framtid” (se eget ark). • Samtale om kompetansepermen. • Elevenes planer for framtiden.

8 ANDRE SAMTALE 8. TRINN • Gjennomføring av interessetesten. • Samtale om resultatene. • Forberedelse til hospitering i bedrifter. • Info om rapportskriving og evalueringsskjema.

9 FØRSTE SAMTALE 9. TRINN • Samtale med utgangspunkt i ny interessetest. • Karrieremappa. • Forberedelse til hospitering i videregående skole. • Valg av 2 programområder i videregående skole.

10 ANDRE SAMTALE 9. TRINN • Samtale om rapport fra hospitering i videregående skole. • Boka ”Min framtid”. • Sterke og svake fag.

11 FØRSTE SAMTALE 10. TRINN • Gjennomføring av skoletesten. • Samtale om boka ” Min framtid”.

12 SENTRALT REDSKAP I SKOLENS KARRIEREVEILEDNING 8.–10. TRINN • Evner, egenskaper og ferdigheter • Interessetester • Hva er et godt liv? • Muligheter i arbeidslivet • Sysselsetting • Yrkesområder • Trivsel • Mål, valg og drømmer • Kvalifikasjoner • Likestilling • Verdier • Info om ulike studieprogram • Jobbsøking • Arbeidsmarkedet

13 PROGRAMFAG 2006/07 Ramme 113 t à 60 min • 8. trinn 15 t pr. år • 9. trinn63 t pr. år • 10. trinn35 t pr. år Timene tas fra fagene: • Samfunnsfag • Norsk • Matematikk • Engelsk • Natur og miljø • Kunst og håndverk • KRL Teamene ved teamleder står ansvarlige for å føre regnskap over tidsforbruket.

14 VIDEREGÅENDE OPPLÆRING 12 PROGRAMOMRÅDER. • IdrettsfagLeknes • Musikk, dans og dramaSortland • StudiespesialiseringSvolvær Studiespesialisering med formgivingKabelvåg Studiespesialisering med musikkSvolvær • Bygg og anleggsteknikkLeknes • Design og håndverkMelbu • ElektrofagLeknes • Helse og sosialfagKabelvåg • Medier og kommunikasjonKabelvåg • NaturbrukGravdal • Restaurant og matfagGravdal • Service og samferdselSvolvær • Teknikk og industriell produksjon (TIP)Svolvær

15 RÅDGIVER SOM YRKESVEILEDER • Informerer om oppbygging av karrieremappa. • Deler ut mappe til elevene på 8. trinn. • Starter prosessen med karriereveiledning i klassene. • Gir i tillegg individuell veiledning på alle trinn. • Hovedvekt på 10. trinn. • Har ansvaret for at elevene får søkt videregående opplæring.


Laste ned ppt "KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07 Programfag Pryouke, yrkesutplassering Hospitering i bedrifter Evne- interessetester NAV / skoletesten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google