Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTrond Bakke Endret for 9 år siden
1
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca 20 studenter
2
Utdanningsinstitusjon og praksisfelt som likeverdige arenaer for læring. En god profesjonsfaglig utdanning vil dempe sjokket. Arbeidstrykk Sosialt trykk Relasjonstrykk Endrings-/tilpasningstrykk Initiativtrykk Rollen, tryggheten, lojaliteten, punktligheten, intensiteten, lederrollen - - - SKOLEN Inst. Skole Studentene skal forflyttes fra den ene arenaen til den andre og stort sett bli der.
3
Grunnskolen, og spesielt ungdomstrinnet, har fått et skolefaglig fokus. Fag- fokus 2013 1980 Læreren som formidler Skolen – et sted å være Læreren som veileder Ansvar for egen læring Tema - prosjekt Tverr- faglighet Alders- blanding Læreren som formidler Nasjonale prøver Grunnskole- poeng Lærings- stiler LTG
4
Ungdomstrinnet har behov for: Høyt kvalifiserte lærere som har dybde i fag og er dyktige/profesjonelle innenfor alle aspekter av læreryrket. Mastergrad Studenter Tilpasning Nåværende kommuneøkonomi begrenser antall lektorer på en dramatisk måte. Det er vanskelig å legge en timeplan hvis alle lærere kun har 2 undervisningsfag. En blanding av lærere med 2 og med 3 fag er interessant. Lærere med færre undervisningsfag aktualiserer små basisgrupper. Inntakskrav på karakter 3 aktualiserer å sjekke karakterene på søkere.
5
Ungdomstrinnet og undervisningskvalitet under PPU Undervisningskvaliteten blir i større eller mindre grad redusert ved at en student overtar. Klager fra elever er vanlig. Klager fra foreldre forekommer. Bekymring hos øvingslærer er vanlig. Hvis studenten kommer inn tidlig i utdanningsløpet, er det viktig å vurdere rammene for den praksisaktiviteten studenten skal ha. Øvingslærer må kunne gripe inn for å sikre kvalitet for elevene. Dette må vurderes av praksisstedet. Skolen må ha elever og foreldre med i en positiv prosess.
6
Sertifiserte skoler FoU-kompetanse Utviklingsarbeid står sentralt ved Grimstad ungdomsskole. Noe av det mest forutsigbare ved skolen vår er forandringen – det å være underveis i en villet utvikling. • Alternativ form for ledelse • Ny modell for ansvarliggjort miljøteam • Bedring av karakterresultater gjennom endring av praksis • Reduksjon av andel elever med enkeltvedtak om spesialundervisning gjennom økt kvalitet i ordinær undervisning Det vi gjør har alltid en begrunnelse, det foreligger en analyse, det stilles spørsmål, resultater studeres og gir grunnlag for nye tiltak/«aksjoner». Vi har ikke en solid kultur for å formalisere og dokumentere innenfor FoU- metodikk, verken hver enkelt medarbeider, fagseksjoner, trinn eller skolen som helhet.
7
Vi har ikke lærere med mange studiepoeng i veiledning. Vi har ikke mange lærere med mastergrad. Vi har ikke mange lærere med dokumentert FoU-kompetanse, og de har i alle fall ikke fått det ved å ta lærerutdannelsen. Grimstad ungdomsskole har godt kvalifiserte lærere, men er ellers som andre ungdomsskoler. Hvis kravene til sertifiserte skoler i utgangspunktet settes høyt er det fare for at man ikke finner praksisskoler. Sertifisering/godkjenning må over en periode gjøres på grunnlag av avtaler om forpliktende samarbeid om kompetanseutvikling. Vi bygger oftest på empiri som blir kommunisert internt og omgjort til kollektiv styrende erkjennelse. Å mangle formaliseringsdisiplinen betyr ikke nødvendigvis dårligere utviklingskvalitet, men overføringsmuligheten m.m. blir svekket. «En som tror at en lærer i full post har tid til høy grad av formalisert/dokumentert/skriftliggjort FoU-arbeid viser manglende kjennskap til lærerprofesjonen og må kompetanseheves på dette - - -» Veiledning inn i bedre skole kan kanskje ikke gjøres av en gjennomsnittlig, d.v.s dårligere skole???
8
Fordypning i fag – Fordypning om fag - Profesjonsfag Hva har «jeg» mest bruk for på ungdomstrinnet? Hvem vil jeg ansette? Fordypning i faget og ekte interesse for faget Profesjonsfag Fordypning om faget – fagets historikk, fagets betydning, fagdidaktikk m.m.
9
Likeverdige arenaer legger premissene sammen innenfor rammer som gir rom for institusjonens/praksisfeltets utforming Sertifiserte skoler kan være med utdanningsinstitusjonen i et felles FoU-arbeid. En praksisskole må ha erfaring før den er egnet som premissleverandør. Sertifiserte skoler kan ved å opptre på institusjonens arena gi PPU vesentlige kvalitetsbidrag. Studentene kan bygge et sannere underveis-bilde av skolen. Profesjonsfaget kan troverdiggjøres. Implementering av nye rammeplaner gir nye muligheter. Praksisfeltet er til nå ikke utnyttet godt nok. Inst.Skole Verksted Praksis
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.