Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Veiledernettverket på NTNU Gjøvik Inger-Marie Walbø Johnsgård

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Veiledernettverket på NTNU Gjøvik Inger-Marie Walbø Johnsgård"— Utskrift av presentasjonen:

1 Veiledernettverket 8.02.17 på NTNU Gjøvik Inger-Marie Walbø Johnsgård
ICDP- Foreldreveiledning Arbeid med familier Presentasjon av meg selv Barnefysio Øyer,sykehus, habiliteringstjeneste, Prosjektleder, ICDP veileder og ICDP trener Hvorfor ICDP: Masteroppgave som en del av Tidlig Intervensjon Blomst: mange deler-selvstendige, men avhengige av hverandre, røtter-ikke synbare, visner, men kommer igjen. Mange familier sliter, men står opp igjen. ICDP arbeid med familier kan være å forebygge eller prøve å reparere «skader». Flyktningefamilier –spesielt – har med seg mye

2 En dag fikk jeg et barn. Pappaen telte fingre og tær og gråt da han så at alle tyve var der og jeg stirret og stirret… Mikkel Emil hjelper meg til å ta andre beslutninger enn jeg ville gjort alene. Han gjør meg på sett og vis til et bedre menneske Min jobb er forbundet med å tenke litt annerledes om verden og åpne for en større helhet. Å kjenne på at livet er skakt og rart og trist og nydelig og følsomt og spennende, firkantet og farlig og trygt og rundt og grenseløst. I samtaler med Mikkel Emil skjønner jeg at hele verden er tryllet frem (Brænna Biong, 2005). Fedre mer hjemmeværende med barn i Norge, teller ikke bare lengre fingre og tær. Fedre deltar i barn på en helt annen måte enn tidligere. MEN: Mange innvandrerfedre er ikke vant til vår norske måte, men alle er glad i sine barn og det å få barn åpner uansett for en annen og større helhet.

3 Mange veiledere og handlingsplaner og ikke minst lovverk viser barns rettigheter. FNs barnekonvensjon med Barns beste som overskrift viktig. Bildet viser mor/barn som et symbol på idyll. Kommunikasjon og samspill er uansett viktig i menneskelige relasjoner. Foreldre barn/ungdom, kjærester, eldre, jobb- kolegaer eller her i dag med meg og dere. Håper jeg kan gi noe som kjennes i kroppen- en liten nerve. Skal forsøke å være ganske konkret om hva ICDP ( International Child Development Program )er. Dere fikk mye teori ved Ane-Marthe Solhjem Skar. Noe teori gjentar også jeg. Jeg ønsker en dialog med der, så bare avbryt og spør. Min hverdag består av arbeid med barn- stadig slalomløype for å komme dit jeg skal.

4 I vår praksis har vi ofte mange valgmuligheter til bruk av ulike modeller og tiltak. Hva ser vi og hva legger jeg vekt på? Hva fokuserer du på? Nå Hvordan jobber vi tverrfaglig i realiteten ? Er det mer et flerfaglig samarbeid hvor hver enkelt kommer med sine løsninger og råd? Passer disse familien? Passer de sammen? Hva ser vi? Hva fokuserer jeg på? Hva fokuserer du på? Paralleller til helhetstenking eller bare deltenking.

5 Masteroppgave: Foreldreveiledning med International Child Development Programme (ICDP) for foreldre i barselpermisjon. En del av Prosjekt Tidlig Intervensjon i Øyer kommune. Som barnefysioterapeut har jeg et faglig engasjement for små barns utvikling, samspillet mellom foreldre- barn og tverrfaglig samarbeid. Tidlig intervensjonsprosjektet hadde tre bein: Sier ikke i denne sammenheng så mye om oppgava , men den kan leses som et åpent dokument på Hils sine side.- Tweak: kartlegging av rus i svangerskapet EPDS: psykisk helse i svangerskapet og barseltid ICDP foreldreveiledning. I ettertid er det ICDP jeg arbeider med av disse tre., men mye opptatt av samspill og samspillets betydning og påvirkning på KROPP som er mitt fagområde. Jeg mener at tverrfaglig arbeid er «gull verd» 1+1= mer enn 2

6 Min erfaring med ICDP International child development program
Ikke bare spesielt en metode for foreldreveiledning, men mye mer en holdning i arbeid med mennesker. TILLIT «Gylne øyeblikk» Når du forstår at du ikke forstår, oppstår gylne øyeblikk. Da kan du stille spørsmål som åpner for ny forståelse (Øyvind Dahl) TILLIT leses begge veier : avsender og mottager og det som skjer mellom oss som det viktigste. …..også her i dag. Jeg har vært student her i 5 år på deltid og vet at noen forelesere ikke fenger og at både tanker, mobiltelefoner og PC IKKE er her. ICDP har lært meg mye- reflektert mye mer enn tidligere, erfart mye både lang fartstid i arbeid med barn og foreldre (kaffe istedenfor behandling) SPØR: hva burde jeg gjøre i en slik situasjon? Føler meg mindre sikker enn noen gang. Tror nemlig ikke det bare finnes en løsning som jeg har. Håper jeg kan bidra noe her i dag. ICDPs positive grunnsyn

7 ICDP Bygger på følgende:
-humanistisk tradisjon -empatisk fortolkende tradisjon -fokus på relasjon og samspill -ressursorientert -kultursensitivitet -bygger på bevisstgjøring i motsetning til instruktiv metodikk -gruppebasert : refleksjon over egen praksis Dette er repetisjon, men viktig! Særlig bevistgjøring i motsetning til instruksjon. Nettopp det ICDP skiller seg fra en del andre foreldreveiledningsprogrammer. Ny forskning på gang nå i forhold til effekt av deltagelse i basisvariant med 8 ganger. 12 ganger for minoritetsforeldre.

8 Målsettingen for programmet er i følge Rye (2009):
Å påvirke foreldres positive opplevelse av barnet, slik at foreldre kan identifisere seg med og føle med barnet. Å hjelpe foreldre til å bli bevisst barnets tilstand og behov og tilpasse omsorgen til barnets egne behov og initiativ. Positiv opplevelse av barnet Barnets tilstand og behov: Ikke sykebil ved lite kutt som blør.

9 Å styrke foreldrenes selvtillit.
Å fremme en sensitiv og uttrykksfull kommunikasjon mellom foreldrene og barnet, slik at det følelsesmessige forholdet mellom de to blir positivt og utviklende. Å fremme et berikende og stimulerende samspill mellom foreldre og barnet. Berike dets opplevelse av verden. *Styrke selvtillit. Foreldre er foreldre uansett … Kan også tenke styrke student for å tørre å ta kontakt med meg, eller i alle andre asymetriske relasjoner Følelsesmessig forhold blir positivt. Lett å tenke inn i andre relasjoner. Tenk hvis barn er plassert i fosterhjem og har samvær med foreldrene. * stimulerende samspill. Berike opplevelsen av verden

10 Barne-ungdoms- og familiedirektoratet
Foreldreskap er antagelig den enkeltfaktor som i størst grad påvirker barns fremtidige utvikling Mange tiltak rettet inn mot barnet selv, færre tiltak rettet mot foreldrenes mestringsevne og foreldrekompetanse Hva er god barneoppdragelse? Endret seg med tid og steder i verden. Mange innvandrere blir overrasket over at det ikke er lov å slå barn.

11 Opplevelse av å være elsket skaper trygghet!
Mange utfordringer ……….. Barn er lojale til sine foreldre uansett Innerst inne tror jeg foreldre ønsker å skape trygghet. Nevn noen utfordringer: Psykisk helse, rus, vold, skilsmisser, nye forhold voksne, nye forhold barn….

12 Dette handler om synet På barn. Objekt- subjekt
Dette handler om synet På barn. Objekt- subjekt. Mange kulturer har ikke vårt syn på barn som person. Ikke langt tilbake i tid hos oss også hvor det var en helt annen holding.

13 ICDP kalles et sensitiveringsprogram
Vi trener oss i å se og tolke ansiktsuttrykk, gester, kroppsspråk, stemmekvalitet Hvordan bruker vi dette i kommunikasjon? Det handler om spenningsfelt mellom oss Barnet begynner allerde med en gang det er født. NBO ( newborn Behavior Observation) svært spennende Hva med foreldre- tolking av skrik? Ungdom som lyver – de skal slett ikke til venninne, men til kjæresten. Mange har nok opplevd at foreldre har gjennomskuet situasjonen. Kan si mye om selve programmet med de tre dialoger, men ønsker ikke dette nå i denne sammenhengen.

14 Utfordringer ved veiledning
Kinge (2006) antar at vi bør undre oss mer, men å undre seg betyr å tåle og ikke ha full kontroll. Dette appellerer mer til følelsene, og er også noe annet enn bare å stille spørsmål. Undring tar tid. Er vanskelig da det kreves mye som skal være målbart. Hvem endres? Jeg har endret meg i min måte å arbeide med familier

15 Hunneide (2007) beskriver ICDP i tre dialoger, den emosjonelle, den meningsskapende og den regulerende De tre dialoger er: 1: Foreldres opplevelse og oppfatning av barnet- den emosjonelle dialogen 2. Foreldres opplevelse av seg selv som omsorgsgiver - den meningsskapende dialogen 3: Foreldres oppfatning av betydningen av sitt samvær med barnet – den regulerende dialogen

16 Den regulerende dialogen
Den regulerende dialogen deles gjerne inn i tre deler.  8 a: Planlegging steg for steg 8 b: Gradert støtte   8c: Positiv grensesetting. Hjelp ungdommen din til å klare utfordringer og til å regulere seg selv Sett grenser på en positiv måte 8 samspillstemaer (plakat og temahefter) finnes på en rekke språk Generelle temaer, men som omformuleres etter behov.

17 Helsefil: Å snakke sammen fra Kristiansand

18 7 prinsipper for senitivisering
1. Etablering av en tillitsfull kontakt 2. Fremme en positiv oppfatning av barnet 3. Aktivering av omsorgsgiver i forhold til tema 4. Påpeking av positive trekk i omsorgsgivers praksis

19 5. Verbalisering og ledet bevisstgjøring
6. Dele erfaringer i gruppe 7. Personliggjort og innlevende formidlingsform

20 Nevn ulike grupper hvor ICDP nå brukes.

21 Mange modeller og tiltak:
Barnet/Foreldre Cos-P Barnets trygg hets-plan ICDP Kvello Marthe Meo PMTO MST MI Familie-råd ?? Her er nevnt noen. Omgir oss med en rekke modeller med mange navn. Mange av modellene bygger på nettverkets medvirkning og hvor flere ting virker sammen, men ulike innfallsvinkler og ulike briller. Hva og hvorfor velger vi det ene eller det andre? For minoritetsforeldre tror jeg nettopp refleksjonen og gleden av å snakke positivt om sine barn og lære vår kultur gjennom positive briller er fint. Mange er redde barnevern og deres makt.

22 - En metode til hjelp for refleksjon
ICDP - En metode til hjelp for refleksjon Urørt landskap. Vet ikke hva som ligger under snøen og hvordan det da ser ut i fjor eller hvordan det ser ut til våren. Det vi vet er at det ikke finnes enkle svar og at vi i det offentlige hjelpeapparatet har klare svar for familiene. Jeg tror mange har hatt den følelse som jeg når jeg har vært til et offentlig kontor og gått ut igjen med en tomhetsfølelse og tenkte at fy søren de kan ingen ting om meg og mitt liv.

23 Non-verbal kommunikasjon
Utseende og kroppsspråk 55% Hvordan du høres ut 38% Hva du sier 7% Bruk av tolk. Vi har forsøkt ulike varianter.

24 Workshops have taken place in 52 countries since ICDP started (2015)
The estimated number of children reached over the years is over one million and three hundred thousand…. Norway Russia Romania Moldova Macedonia Georgia Italy Spain USA Jamaica Kyrgyzstan England Sweden Portugal Finland Denmark Holland Ukraine Colombia Peru Mexico Ecuador Chile Guatemala Brazil Bolivia Uruguay Congo El Salvador Argentina Paraguay Ghana Angola Mozambique Lesotho Ethiopia Malawi Zambia South Africa Tanzania Zimbabwe Kenya Uganda Rwanda Australia Japan India Nepal Indonesia Bangladesh China South Korea Analfabeter- egne plakater . Stor norsk eksportvare!!

25 “I have got a feeling that I am a good mother”
“I have learned how to better communicate with my son, to have visual contact, more patience, and to understand him.” Parent from Melrose Park “I have got a feeling that I am a good mother” “ Showing and sharing love with your child – it is so joyful” ‘’ICDP is a programme on how to make your child happy” Også norsk forskning. Vi skal jo helst vite at det vi tilbyr virker….

26 ICDP i introprogrammet
Masteroppgava viste at minoritetsfamilier har flere barn enn norsk etniske familier Mange i Norge bruker ICDP i introprogrammet- gode tilbakemeldinger for å lære norsk væremåte Øyer liten kommune- forsøkt ulike modeller- nå syriske flyktninger

27 Hva er kultur: Kultur er det som er skapt av menneskenes forstand: språket, tankene, kunsten, vitenskapen, teknikken så vel som kunstverk og konstruksjoner, alt som blir laget og som er med på å forandre verden. Det er også skikk og bruk, ritualer og religioner som menneskene i et samfunn har felles (Brenifier og Despres,2009) Spørsmål er hvordan møter vi ulike kulturer? Ikke enkel svar. Tror ikke ICDP er enewste svar, men foreløpig forskning viser gode resultater

28 Vi er også skisser i veiledning

29 Er et tre grønt eller orange?
Ole Brumm: Ja takk begge deler.

30 Hvordan er himmelen? Tegnes alltid blå, men dette er også virkelighet

31 Bygger vi stengsler eller åpner vi. Veiledning i arbeid med familier…
Bygger vi stengsler eller åpner vi? Veiledning i arbeid med familier…., særlig med andre bakgrunner. Som en sa i gruppa nå: Vi kom over havet og du har kanskje sett hva det er…. Høyaktuell verdenspolitikk. Respekt, toleranse og tillit. Det kan se ut som vi etter hvert er avhengig av innvandring- eldreomsorg ICDP programmet brukes i ulike sammensetninger. I Danmark blant annet i eldreomsorg. Barn – foreldre i ulike generasjoner. Mange med minoritetsbakgrunn syns vårt samfunn er helt forkastelig. Vi sender barna til barnehage og vi «sperrer» de gamle inne i hus uten at vi tar oss av de. Tankekors p hvordan det er å komme til Norge

32 Mads Emil i samtale med mor
Livet Mads Emil i samtale med mor TAKK FOR MEG:

33 Hekla stålstrenga 4 min


Laste ned ppt "Veiledernettverket på NTNU Gjøvik Inger-Marie Walbø Johnsgård"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google