Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital kompetanse hos alle. Digidel - Økt digital deltakelse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital kompetanse hos alle. Digidel - Økt digital deltakelse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital kompetanse hos alle. Digidel - Økt digital deltakelse
Frode Pettersen IKT-rådgiver v/ Sør-Trøndelag fylkesbibliotek Hell

2 Sør-Trøndelag fylkesbibliotek
Ivareta regionale bibliotekoppgaver/ bibliotekutvikling Gi råd til lokale myndigheter, yte bibliotekfaglig veiledning, arrangere møter og kurs om bibliotekspørsmål Vi er 11 ansatte på fylkesbiblioteket Strategi- og handlingsprogram for bibliotekene i Sør-Trøndelag

3 Noen tjenester Kurs for innbyggerne på bibliotekene, om grunnleggende bruk av digitale verktøy og offentlige tjenester på nett. Kompetanseheving av ansatte – 23 offentlige ting E-bøker. Fylkesbiblioteket har etablert og koordinerer e -bok utlån for alle bibliotek i fylket. Fellessøk – biblioteksok.no, et søkegrensesnitt for alle bibliotek i landet med mulighet for å bestille for alle. Nasjonalt lånekort Transportordning for fylket

4 Offentlige tjenester skal kunne tilbys digitalt til innbyggerne
St.meld. Digital agenda for Norge ( ) Digitalt førstevalg – Nettbaserte tjenester skal være hovedregel for å kommunisere med det offentlige. Bedre tilgjengelighet Enklere og raskere Innsparing

5 Økt digitalisering krever økt digital kompetanse!
Minske det digitale skille 3 tiltak Digitur 23 offentlige ting Veiledning av innbyggere i kommunen Nasjonalt program for digital deltagelse - Digidel.no Digidel 2017 tilbyr opplæringsmateriell. Spesielt mot de som har ingen eller liten digital kompetanse. Alle kommuner bør ha et veiledningstilbud for økt digital deltagelse. Bibliotekene er pekt på som en av arenaene hvor veiledning og opplæring kan gis. Søkt om å etablere en slik tjeneste på Hitra (midler KMD) Minske det digitale skillet i samfunnet.

6 Nasjonalt program for digital deltagelse - Digidel.no
Samarbeid mellom Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Deltasenteret, Difi, IKT-Norge, Nasjonalbiblioteket, Norsk Bibliotekforening, NorSIS, KS, Seniornett Tilbyr ressurser rettet mot de med lav eller ingen digital kompetanse Undervisningspakker for grunnleggende opplæring Digidel er en nasjonal satsning rettet mote de med liten eller ingen digital kompetanse. Det er utviklet et sett med ressurser som kan brukes og tilpasses av alle. Tiltaket er et samarbeid mellom Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Deltasenteret, Difi, IKT-Norge, Nasjonalbiblioteket, Norsk Bibliotekforening, NorSIS, KS, Seniornett. På nettstedet finnes ressurser slik som ”Lær å bruke Skype”, ”Lær å bruke facebook, ”Lær å bruke nettbrett og PC”, ”Lær å bruke Internett”, Hvordan bruke e-post, Norge.no og digital postkasse Digidelpakkene er i 3 nivå. Nybegynner, litt øvet og øvet. De antatte mest sårbare gruppene er i hovedsak førstegenerasjons innvandrere fra ikke-vestlige land, eldre over 80, funksjonshemmede spesielt blinde/svaksynte og de utenfor arbeidslivet bl.a. trygdede/hjemmeværende.

7 Tiltak DigiTur For innbyggere i Sør-Trøndelag
DigiTur - Alle kommuner får tilbud om kurs for innbyggere 2016/2017 av fylkesbiblioteket. Finansiert av Kommunal- og Moderniserings departementet. Oppstart november 2016 i Ørland, Hitra, Frøya og Agdenes. Resten i 2017 Basert på materiale fra Digidel.no Målgruppe: De med liten eller ingen digital kompetanse (innvandrere, eldre m.fl) Grunnleggende opplæring 4 timer på biblioteket. Bruk av PC Bruk av nettleser Opprette e-post adresse Nettbaserte offentlige tjenester. Kommunal- og moderniserigsdepartementet utlyste midler vår 2016 hvor man kunne søke om tiltak for å heve de digitale ferdighetene hos innbyggerne. Vi inviterte alle kommuner i Sør-Trøndelag til å bli med på en felles søknad. Ingen reserverte seg mot dette. Vi fikk tildelt midler til å gjennomføre kurs på alle bibliotek i 2016/17. Oppstart i november med kommunene Ørland, Agdenes, Hitra og Frøya. Tilbudet er da 4 timers kurs med innføring i grunnleggende bruk av PC, Internett, e-post og offentlige tjenester. Kurs på dagtid, men stor frihet for kommuner å velge tidspunkt det passer best. Vi stiller med kursholder og en del pcer. Kommunen ved biblioteket med lokaler, markedsføring og bibliotekansatt. Vi er usikre på hvor mange vi vil nå med dette tiltaket. Forventer mange deltagere i noen kommuner. Færre i andre. Begrenser antall deltagere for at man skal ha tid til å veilede hver enkelt.

8 E-læringskurset ”23 offentlige ting”
Rettet mot ansatte i bibliotek Kurset gir innsikt i de viktigste offentlige digitale tjenestene. Finansiert av Nasjonalbiblioteket. Mål: Utforske og lære om de viktigste digitale offentlige tjenestene. Bli bedre i stand til å veilede publikum i bruk av tjenestene Åpent å ta i bruk for alle Nettkurs.webloft.no 23 offentlige ting er et kursopplegg rettet mot ansatte i bibliotek. Målet er at de skal kunne veilede brukere bedre med hensyn til offentlige digitale tjenester. Er et e-læringskurs som går over 10 uker med 3 fysiske samlinger. Oppstart i Sør-Trøndelag i går med 25 deltakere fra kommuner i Sør-Trøndelag og et par i Nord. Kursopplegget er utviklet av 3 fylker med finansiering fra Nasjonalbiblioteket Målet med 23 offentlige ting er at man skal: Utforske og lære om de viktigste digitale offentlige tjenestene. Bli bedre i stand til å veilede publikum i bruk av tjenestene. Kursopplegget er åpent å ta i bruk for alle som ønsker det. Opplegget er delt under Creative Commons lisens. Det brukes også en åpen digital læringsplattform som alle kan ta i bruk. Selve kurset består av 23 leksjoner og alle avsluttes med en utforskningsoppgave og en innleveringsoppgave. 21 offentlige tjenester gjennomgås, samt ”digital veiledningspedagogikk” og ”digitale ferdigheter”

9 Kommunale veiledningstjenester innen digital kompetanse på biblioteket
I stortingsmelding 27 (2015–2016) Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet presenterer regjeringen sine mål og prioriteringer i IKT-politikken og den peker på folkebibliotekene som en naturlig aktør for å sikre digital kompetanse. "For å unngå digitale skiller i befolkningen, mener regjeringen at alle kommuner bør ha et veiledningstilbud til innbyggere som har behov for hjelp til digital deltakelse. Dette kan for eksempel være en del av folkebibliotekenes generelle veiledningstilbud, kommunens servicekontor eller veiledning fra kommunale fagavdelinger. " Og regjeringen skriver at de vil: "Legge til rette for at folkebibliotekene får en sentral rolle i arbeidet med å gi befolkningen et bedre veiledningstilbud i grunnleggende digital kompetanse. "

10 Læringssentret Trondheim folkebibliotek Hitra bibliotek
KMD utlyste midler med søknadsfrist 21. oktober med mål om å støtte opp intensjonsavtalen som ble inngått mellom KS og KMD 30. juni 2016 for å redusere de digitale skillene i befolkningen. Læringssentret Trondheim folkebibliotek Hitra bibliotek Ved Trondheim folkebibliotek er det etablert et veiledningstilbud for innbyggerene som har behov for hjelp til økt digital deltakelse. De tilbyr en-til-en opplæring i data og internett. Time bestilles på forhånd. De tilbyr også 2 timers kurs i biblioteket. I høst f.eks ”digital postkasse” ”Skatteetaten”, MinID, osv. De opplever stor pågang og et tydelig behov for dette. Unge mannlige innvandrere er den største brukergruppa av tilbudet. Behov for eksterne samarbeidspartnere for å nå alle som har behov. Det er søkt midler i samarbeid med Hitra kommune om å etablere et veiledningstilbud for innbyggere på Hitra. Veiledningspunkt skal legges til biblioteket og i prosjektperioden betjenes av innleide ressurser. En gradvis kompetanseoverføring til ansatte i kommunen som skal drifte det videre. Ser for oss åpent 1 dag i uken. Veksle mellom mulighet for ”drop-in” og timebestilling. All veiledning en-til-en. Erfaring er at dette gir best resultat. Biblioteket har ofte en sentral beliggenhet i kommunen, stor tillit blant innbyggere og åpningstider som gir god tilgang. Er derfor godt egnet som veiledningspunkt i kommunen.

11 Oppsummert Økt digitalisering krever økt digital kompetanse for å minske det digitale skillet Tiltak bibliotek Digitur – innbyggere 23 offentlige ting – bibliotekansatte og andre kommunalt ansatte Veiledningstjeneste digital kompetanse – innbyggere Oppsummere utfordring med tiltak som er igangsatt på bibliotekene i 2016/2017


Laste ned ppt "Digital kompetanse hos alle. Digidel - Økt digital deltakelse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google