Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forskrift til Opplæringsloven, § 3

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forskrift til Opplæringsloven, § 3"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3

2 Formålet med vurderingen
Fremme læring Uttrykke kompetanse

3 To typer vurdering UNDERVEISVURDERING: - fremme læring - gi grunnlag for tilpassa opplæring - bidra til å øke kompetanse i faget Finner sted daglig, i tillegg til den uttrykkes gjennom halvårsvurdering med / uten karakter SLUTTVURDERING: - gi informasjon om elevens måloppnåelse ved avslutningen av opplæringen i faget. Uttrykkes gjennom standpunktkarakter

4 Grunnlaget for vurdering i fag
Grunnlaget for vurdering i fag er de samla kompetansemålene i læreplanen for fag slik de er fastsatt i læreplanverket.

5 Grunnlaget for vurdering i fag
Kompetansemålene settes opp som objektive kriterier En har ikke anledning til å trekke inn ulike lærevansker, holdninger, fravær og forhold knyttet til orden og oppførsel inn i vurderingen. Det er viktig å presisere at i muntlige fag er det ikke aktiviteten i seg selv (eller mangel på aktivitet) som gir grunnlag for vurdering, men graden av måloppnåelse i forhold til kompetansemålene. Innsatsen skal heller ikke tas med i vurderingsgrunnlaget.

6 Grunnlaget for vurdering i fag
Manglende obligatoriske innleveringer har heller ingen betydning for vurderingen, men kan være med på å føre til manglende grunnlag for karakterer. Kroppsøving er det eneste faget der forutsetninger og innsats kan tas med i vurderingen. * tilstedeværelse

7 Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel
Grunnlaget for vurdering i orden er knyttet til - om eleven er forberedt til opplæringen - hvordan arbeidsvanene og arbeidsinnsatsen er - om eleven er punktlig, følger opp arbeid som skal gjøres og har med nødvendig læremiddel og utstyr Grunnlaget for vurdering i oppførsel er knyttet til - hvordan eleven oppfører seg overfor medelever, lærere og andre tilsatte i og utenfor opplæringen. - Dette innebærer blant annet om eleven viser omsyn og respekt for andre.

8 Varsling Eleven og foreldrene skal varsles skriftlig dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i ett eller flere fag fordi det ikke er grunnlag for fastsetting av karakter. Det skal også varsles skriftlig dersom det er fare for at eleven i halvårsvurderingen eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i oppførsel.

9 Standpunktkarakterer i fag
Gis ved avslutningen av opplæringen i fag og skal føres på vitnemålet. NB! Valgfag kan avsluttes hvert år eller…., mat og helse avsluttes nå i 9.klasse. Standpunktkarakterer vil bli tema på foreldremøte 10. trinn

10 Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid?
Følge med på: Periodeplan – oversikt over hva som skjer (prøver, ekskursjoner, alternative dager osv) Se hjemmesiden: Arbeidsplaner i fag med oversikt over bl.a. kompetansemål, læringsmål, oppgaver og kriterier ligger også på hjemmesiden.

11 Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid?
Spør først og fremst om hva de har lært på skolen i dag!


Laste ned ppt "Forskrift til Opplæringsloven, § 3"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google