Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å gjøre de usynlige tjenestene synlige

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å gjøre de usynlige tjenestene synlige"— Utskrift av presentasjonen:

1 Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
KS Bedrift årskonferanse Tor Dølvik, AGENDA Tor Ole Steinsland, BWPR

2 Omdømmet – hva og hvorfor?
Omdømmet er en bedrifts rykte – fortjent eller ufortjent Påvirkes av publikum, media og politisk situasjon Et riktig omdømme er viktig: Internt: Lojalitet, motivasjon og effektivitet Konkurransen om kompetansen Konkurransen om kundene Rammebetingelsene fra myndigheter og eiere Samarbeidspartnere Medienes interesse og vinkling

3 2300 bedrifter med forskjellig omdømme
Et nasjonalt overblikk basert på tre kilder: Økonomiske nøkkeltall for alle kommunale bedrifter Spørreundersøkelse til et representativt utvalg av befolkningen Medieomtale av 631 kommunale bedrifter

4 Hovedbildet 2338 bedrifter, omsetter for 81 milliarder, sysselsetter personer Likevel: Et liv i skyggen – mange kjenner ikke til og få bedrifter omtales i mediene Godt omdømme blant de som vet, men store forskjeller mellom bransjer Tjenestene er viktigere enn organisering Samfunnsansvar er svært viktig og folk venter mer Potensial for bedre og riktigere omdømme

5 Samfunnsmessige betydning
Mest typiske bedriftene: Bolig & eiendom AS, 2 ansatte, 5 mill i omsetning Energi AS, 29 ansatte, 141 mill i omsetning Arbeidssamvirke AS, 53 ansatte, 9 mill omsetning Størst bedrifter i Oslo, minst i Finnmark 2/3 av markedet i energi, 1/3 i VAR, 5% av transporten Flertallet er brukere/kunder av en eller flere

6 En stor økonomisk sektor

7 Økende omfang

8 Varierende kjennskap

9 Godt og dårlig inntrykk

10 Andel brukere

11 Hvem er best egnet?

12 Indikatorer på samfunnsansvar
God kvalitet på tjenestene Levere tjenestene når de skal Ha lave priser Gå med overskudd Være serviceinnstilt overfor kundene Holde høy etisk standard Være en god arbeidsplass for de ansatte Støtte lokale lag og foreninger innenfor kultur og idrett Ta miljøhensyn

13 Samfunnsansvar – forventninger Større eller mindre enn private?

14 Samfunnsansvar – inntrykk Større eller mindre enn private?

15 Forventning og inntrykk

16 Forventningsgapet

17 Medieanalysen Formål Status for bedriftenes omdømme og dekningen i norske medier Sentrale spørsmål Hvor mye omtale får kommunale bedrifter? Hvilken omtale får kommunale bedrifter? Positiv, nøytral, negativ Mer kritisk enn det andre bedrifter opplever? Hvilke tema preger omtalen? Hvem er viktige premissleverandører for omtalen?

18 Noen utvalgte sitater ”Vi må kunne forvente at en bedrift med en så dyptpløyd sosial profil opptrer korrekt, både juridisk og moralsk.” (Leder i Østlandets Blad 15. februar 2006) ”Det kan umulig være riktig at norske husholdninger og bedrifter må betale prisen for den voksende grådigheten i kraftbransjen. De offentlig eide selskapene har et særlig samfunnsansvar, ikke minst overfor de mange som nå har problemer med å betale for seg. Ser ikke direktørene dette, må eierne gripe inn.” (Leder i Tidens Krav 19. april 2006) ”Kristiansand bystyre eier dette monopolselskapet. Igjen vil vi utfordre eieren til å teste dets effektivitet gjennom konkurranseutsetting. Er det motet som mangler?” (Leserinnlegg i Fædrelandsvennen, 28. juli 2005)

19 Hovedkilder Fire geografiske områder - seks fylker (Agder, Trøndelag, Møre og Romsdal og Akershus) 99 kommuner 631 selskaper Analysen basert på perioden fra – Søkemotorer: Atekst.no Sesam.no Avisenes egne nettsteder

20 Kvantitativ analyse 9445 artikler

21 16 prosent negativ omtale, er det mye eller lite?
Selskap Positiv/ nøytral Negativ Vinmonopolet 95 5 Orkla 90 10 Kommunale bedrifter 84 16 Statoil 80 20 SAS Braathens 75 25 Telenor NSB 70 30 Posten Kilde: Artikler i Dagens Næringsliv

22 Bransjeforskjeller

23 Regionale forskjeller

24 Tema for omtale "Nøkkelord" Andel av alle artikler Styreleder 8,5
Direktør 7,3 Daglig leder 5,8 Miljø 2,2 Økonomi 2,0 Overskudd 1,9 Kvalitet 1,6 Styremedlem Utbytte 1,5 Underskudd 1,3 Eierskap (kommun.) 1,1 Korrupsjon 0,6 Klage Anbud "Nøkkelord" Andel av alle artikler Service 0,5 Samfunnsansvar 0,4 Omdømme Styrehonorar 0,2 Sponsing Konkurranseutsetting 0,1 Privatisering Dobbeltrolle Arbeidsmiljø Sponsorvirksomhet 0,0 Eierrollen Styrerolle Eierstrategi

25 Lokal- og riksavisers dekning

26 Viktige premissgivere
Mediene Tar selv initiativ til dekningen Politikere på lokal og riksplan Er svært ofte involvert i omtalen, særlig om rolleblanding, eierskap, sponsing og styrekabal Statlige og offentlige kontrollorganer Raskt en mediesak når statlige institusjoner og offentlige kontrollorganer mener noe om kommunale bedrifter Brukere/innbyggere Brukerne/kundene er til en viss grad representert i omtalen Bedriften selv I noen grad er bedriften selv kilden til artikler, bare på lokalplan Konkurrenter Konkurrenter er også en kilde til omtale, innbefatter ofte kritikk mot den kommunale bedriften

27 Fra usynlige tjenester til godt omdømme
Omdømmet Leveranse Kommunikasjon/ kunnskap Politikere Krise Posisjon i lokalsamfunn Organisasjonsform Stor påvirkning Mindre påvirkning + +/÷ ÷/(+) ÷


Laste ned ppt "Å gjøre de usynlige tjenestene synlige"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google