Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye føringer – nye muligheter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye føringer – nye muligheter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye føringer – nye muligheter
Lovutkast til oppll. kap. 9A Elevenes skolemiljø (Prop. 57 L) Nulltoleranse Det skal ikke skje Det skal nytte å si i fra Regelverket skal virke Kompetansen skal nå helt ut Bhg – og skoleeier er avgjørende Barn og unge skal stå i sentrum Bakgrunn: Djupedalsutvalget, Regjeringen og departementet har i statsbudsjett for 2016 forpliktet seg til en målrettet og kunnskapsbasert innsats for godt læringsmiljø- og mot mobbing. Innsatsen er bygget rundt 6. prinsipper: Det skal ikke skje Det skal nytte å si ifra Regelverket skal virke Kompetansen skal nå helt ut Bhg- og skoleeier er avgjørende Barn og unge skal stå i sentrum Forslag til endring i regelverket om elevenes skolemiljø er en del av denne innsatsen. Visjon – NULLTOLERANSE – inn i lovteksten Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

2 Oversikt over foreslåtte endringer – nytt kap. 9A
Elevene skal fortsatt ha rett til et trygt og godt skolemiljø, og nulltoleranse mot mobbing skal inn i loven Skolens plikt til å handle i mobbesaker blir skjerpet og konkretisert. En tydeligere aktivitetsplikt erstatter handlingsplikten og vedtaksplikten. Skjerpet aktivitetsplikt dersom det er ansatte som krenker elever. Skolen må dokumentere hva de gjør i mobbesaker, slik at saken kan etterprøves Dagens klageordning blir erstattet med en enklere, raskere og mer brukerorientert håndhevingsordning Hjemmel for tvangsmulkt – hvis skolen ikke gjør som den skal, kan skoleeier få dagbøter Ny plikt for skolen til å informere elever og foreldre om hvilke rettigheter de har Regelverket skal virke på skolen, SFO og på leksehjelptilbud Reglene om ordensreglement (§2-9) og bortvising (§2 – 10) flyttes til kap 9A MÅL Nytt kapittel 9A skal: styrke elevenes rettssikkerhet legge til rette for bedre etterlevelse av regelverket Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

3 Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla
§ 9 A-1 Virkeområde Gjelder for elever i Grunnskole Videregående skole SFO Leksehjelpordning Skoleveien – og ellers der det har innvirkning på skolehverdagen. Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

4 § 9 A-2 Retten til et trygt og godt skolemiljø
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Retten endres ikke. – språklig endring. Skolemiljø: summen av både det psykososiale og det fysiske skolemiljøet. Trygt: Innebærer at elevene ikke skal komme til skade og at elever skal føle at skolen er et trygt sted å være. Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

5 Hvordan skal skolen oppfylle denne retten?
Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

6 Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla
§ 9 A-3 Nulltoleranse og systematisk arbeid § 9 A-4 Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt miljø § 9 A-4 Krav til å dokumentere skolens aktivitetsplikt Håndhevingsordningen Nulltoleranse og systematisk arbeid: Håndhevingsordning: Fylkesmannen 1. instans Udir klageinstans Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

7 Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla
Aktivitetsplikt § 9A-4 Plikten omfatter personer som jevnlig oppholder seg på skolen, SFO eller leksehjelpen, har kontakt med elevene og dessuten er på skolen for å utføre et arbeid eller en tjeneste for skolen. Plikt til å følge med Plikt til å gripe inn Plikt til å varsle Plikt til å undersøke Plikt til å sett inn tiltak NB! Skjerpet aktivitetsplikt når ansatte krenker elever. - rektor og skoleeier skal ALLTID varsles, og undersøkelse og tiltak skal straks iverksettes. Plikt til å fatte enkeltvedtak når foreldrene eller eleven ber om tiltak erstattes med en aktivitetsplikt. Aktivitetsplikten består av flere delplikter Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

8 Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla
Aktivitetsplikt § 9A-4 Krav til dokumentasjon Skolen skal lage en skriftlig plan (aktivitetsplan) når det skal settes inn tiltak i en sak. I planen skal det stå: Hvilket problem tiltakene skal løse Hvilke tiltak skolen har planlagt Når tiltakene skal gjennomføres Hvem som er ansvarlig for gjennomføring av tiltak Når tiltakene skal evalueres Skolen skal dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten etter første til femte ledd. Skolen har oppfylt aktivitetsplikten når den i en bestemt sak har gjort alt som med rimelighet kan forventes på de ulike stadiene i en sak, for å sikre at elevene får et trygt og godt skolemiljø. Skolens aktivitetsplikt, særlig plikten til å sette inn tiltak, løper til eleven har et trygt og godt skolemiljø. Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

9 Gruppearbeid Rett til et trygt og godt skolemiljø
VISJON Nulltoleranse Lokalt kompetanseprogram Refleksjon/ drøfting Nye føringer Hvordan forankre visjonen Nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering for å sikre alle elever et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring? Hvordan få visjonen gjenspeilet i praksis? Visjon – skolens forfektede verdier Praksis – skolens bruksverdier Rett til et trygt og godt skolemiljø Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

10 Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla
Gruppearbeid Deltatt på 4 dager lokalt kompetanseprogram om mobbing. Ny kunnskap, praktiske verktøy, delt erfaringer, drøftet og reflektert. Nye føringer. Hva ønsker du å bringe med deg inn i din skole for å nå visjonen om nulltoleranse og sikre elevene et trygt og godt skolemiljø? På hvilken måte? Hver gruppe løfter frem en ting de har drøftet og deler i plenum. Dere er i forkant, godt forberedt og har en unik mulighet til å lykkes grunnsteinene er lagt, hvordan bygge den solide grunnmuren og reisverket som hver skole skal bli? Veien videre? Hvordan bevare kompetansen på din skole? Hvordan bli en type 2 skole, Roland, de skolene som får det til? Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla


Laste ned ppt "Nye føringer – nye muligheter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google