Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
21.mars 2017

2 Utfordringer vi har: Kommunal økonomi
Godt regnskapsresultat 2016 – vekst i skatteinntekter Brukt opp fond og reserver - overskudd i 2016 settes i fond

3 Usikkerhetsmomenter i framtida:
Internasjonale og nasjonale forhold vil påvirke oss lokalt Offentlige finanser vil komme under press Mindre overføringer fra staten

4 Sammensetning befolkning:
Flere eldre Færre yrkesaktive Flere brukere For Tilrettelagte tjenester – vekst i nye brukergrupper

5 Gode tjenester, innenfor de økonomiske rammene vi har.
Målet: Gode tjenester, innenfor de økonomiske rammene vi har.

6 Dagtilbud og sysselsetting
Hvordan nå målsetting? Utvikle helhetlige tjenester Utvikle tilbudene i takt med etterspørsel – større bredde Sikre større fleksibilitet i tilbudet Fagkompetanse og ressurser må sees i sammenheng Budsjettiltak må gjenspeile det strategiske arbeidet Avlastning Dagtilbud og sysselsetting Bolig

7 Budsjett 2017: Utfordring dagens driftsnivå mot budsjett: 7 mill. kr
I tillegg kommer nye brukere

8 Grunnlag for de videre prosessene:
Budsjettarbeidet høst 2016 – drøftet ulike tiltak Ekstern kartlegging med KS-K har gitt oss sammenligningsgrunnlag med andre kommuner Intern kartlegging sammen med ressursgruppa Bruker vi ressursene våre optimalt?

9 TO TT på en onsdag

10 Hva skjer nå? Det nedsettes arbeidsgrupper med berørte ledere, plasstillitsvalgte og verneombud. Det skal gjennomføres ROS-analyser Tiltak bestemmes Målsetning om effekt av tiltak fra september

11 Videre prosesser : 1 .Natt-tjenesten 2. Endret behov hos brukere 3. Oppgaveløsning og tiltak på enkeltansvar 4. Etablering av «fagteam» 5. Styrke helheten, øke samarbeidet og bedre utnyttelse av kompetanse 6. Brukere som er i bolig på dagtid 7. Merkantile ressurser og støttefunksjoner

12 1: Natt-tjenesten Se på muligheter for å effektivisere på natt:
Jeistad og Pluss-tjenesten Gausdalsgate Hagesletta Sigrid Undset Det må gjennomføres ROS analyser

13 2: Endret behov Enkeltbrukere som har endret behov skal revurderes.

14 3: Oppgaveløsning og tiltak på enkeltansvar
Redusere overtidsbruk ned mot null skal ha høy prioritet. Det er ikke budsjettert med overtid i 2017. Andre tiltak som kan iverksettes på enkeltansvar?

15 4: Etablering av «fagteam»
Samle deler av fagressursene og etablere et fagteam med 2 årsverk. Hovedoppgaver blir bl.a. kartlegging og revurdering av vedtak. Omdisponering av personell.

16 5: Styrke helheten, øke samarbeidet og bedre utnyttelse av kompetanse
Bedre utnyttelse av kompetansen som finnes Mer effektiv bruk av personalressursene Målsetningen med økt samarbeid er å styrke kontinuiteten og gi et helhetlig tjenestetilbud for brukeren.

17 6: Brukere som er i bolig på dagtid
Kartlegge hvor mange som får tjenester på dagtid i bolig. Etablere flere differensierte dagtilbud - dagtilbud for eldre? Beregne om det er et effektiviseringpotensiale

18 7: Merkantile ressurser og støttefunksjoner
Hvordan er disse fordelt, og hvordan kan vi utnytte ressursene til det bedre for alle?

19 Foreløpig framdriftsplan:
MARS: 3. mars: møte HTV og HVO – informasjon om prosess i TO TT 6. mars: mail til alle ansatte fra kommunalsjef 21. mars: felles info. møte ansatte – kl og kl 21. mars: brukerforum 31. mars: drøftingsmøte med HTV og HVO knyttet til tiltak

20 APRIL: Henge opp ønskelister og ferdigstille bemanningsplaner. Brukerforum MAI: Jobbe med turnuser SEPTEMBER: Oppstart nye turnuser?


Laste ned ppt "Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google