Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvem kjører - lærlingen? 1. Hvem kjører – lærlingen? Trafikksikkerhetskonferansen – Hedmark trafikksikkerhetsutvalg Morten Lien - Arbeidstilsynet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvem kjører - lærlingen? 1. Hvem kjører – lærlingen? Trafikksikkerhetskonferansen – Hedmark trafikksikkerhetsutvalg Morten Lien - Arbeidstilsynet."— Utskrift av presentasjonen:

1 15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 1

2 Hvem kjører – lærlingen? Trafikksikkerhetskonferansen – Hedmark trafikksikkerhetsutvalg Morten Lien - Arbeidstilsynet Indre Østland Scandic hotel Hamar – 15. september 2016

3 Arbeidstilsynet Unge arbeidstakere I følge EU-statistikker ligger hyppigheten av arbeidsulykker uten dødelig utgang minst 50 prosent høyere blant 18 – 24- åringer enn i alle andre aldersgrupper. Viktige årsaker til det er manglende opplæring, lite erfaring og lav risikobevissthet. 15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 3

4 Arbeidstilsynet Aml § 2-1. Arbeidsgivers plikter Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene gitt i og i medhold av denne lov blir overholdt. Deriblant § 3-1. Krav til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid … (1) For å sikre at hensynet til arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt, skal arbeidsgiver sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i virksomheten. Dette skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte … 15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 4

5 Arbeidstilsynet Hvorfor er unge mer utsatt? Arbeidsgivere: Mangler ofte bevissthet om at unge arbeidstakere har liten erfaring, opplæring og utdannelse innen arbeidsmiljø og de arbeidsoppgaver de utfører Gir ofte unge arbeidstakere jobber som krever annen kompetanse enn hva de har Gir ikke alltid tilstrekkelig informasjon, instruksjon opplæring Gir ikke alltid tilstrekkelig veiledning om arbeidet. Unge arbeidstakere trenger mer veiledning enn eldre arbeidstakere Tar ofte ikke hensyn til de unges alder i forbindelse med risikovurdering Sikrer ikke alltid at unge arbeidstakere rekruttert fra rekrutteringsbyråer har nødvendig kompetanse og erfaring til arbeidet de skal utføre 15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 5

6 Arbeidstilsynet Aml § 2-3.Arbeidstakers medvirkningsplikt (1) Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø… (2) Arbeidstaker skal: –a) bruke påbudt verneutstyr, vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader, –b) straks underrette arbeidsgiver og verneombudet og i nødvendig utstrekning andre arbeidstakere når arbeidstakeren blir oppmerksom på feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse, og vedkommende ikke selv kan rette på forholdet, –c) avbryte arbeidet dersom arbeidstaker mener at det ikke kan fortsette uten å medføre fare for liv eller helse … 15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 6

7 Arbeidstilsynet Hvorfor er unge mer utsatt? Unge arbeidstakere: Mangler ofte bevissthet om arbeidsmiljørisiko Mangler ofte erfaring og kjennskap til jobben og omgivelsene Mangler ofte opplæring/kompetanse til arbeidet de utfører Er ofte ikke fysisk eller mentalt modne Mangler ofte bevissthet om egne rettigheter og plikter Har ofte midlertidig ansettelse og/eller deltidsarbeide Har ofte lav status og er derfor dårligere til å melde fra om problemer Er sjelden fagorganisert 15.9.2016 7 Hvem kjører - lærlingen?

8 Ulykker/uhell og bakenforliggende årsaksfaktorer: FØRER Mangelfull opplæring, kunnskaper og ferdigheter Manglende risikoforståelse SELSKAP/ARBEIDSGIVER Kvalitetssystem Sikkerhetsprogram Vedl.holdsprogram Krav til utstyr Innkjøpsrutiner Føreren er ansvarlig - reaksjon TRANSPORTKJØPER/ PRODUKSJONSBEDRIFT Tar for lite hensyn til sikker transport i sin produksjonskjede SPEDITØRER/ TRANSPORTFORMIDLERE Legger opp ”løp” som det ikke er mulig å gjennomføre med god sikkerhet ANDRE AKTØRER Lastebileierforbund Sjåførorganisasjoner Førersvikt Teknisk svikt Svikt veiforhold MYNDIGHETER Lovverk/ rammer Infrastruktur/vei 04/2014 Rolf Mellum Avd dir vei

9 Arbeidstilsynet «Just culture» som bidrag til forbedret trafikksikkerhet Innen luftfarten er det etablert en genuin forståelse for betydningen av høy sikkerhet i alle ledd. Begrepet «just culture» er rådende - en sikkerhetskultur som utelukkende fremmer sikkerhet og som unngår fokus på straff og fordeling av skyld. «Just culture» tar høyde for at mennesker gjør feil, og man blir ikke straffet dersom man handler innenfor gitte rammer og i tråd med den opplæring man har fått. I en slik kultur hjelper alle som tilrettelegger for transporten til at de som utfører transporten kan gjennomføre denne så sikkert som mulig. Grov uaktsomhet tolereres ikke. Kilde: Rapport fra sht «10 år med havarikommisjonen på veien- oppsummering og erfaringer» 15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 9

10 Arbeidstilsynet15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 10 Hvordan redusere risiko Risiko knyttet til bilkjøring kan aldri fjernes helt, men ved hjelp av fornuftig atferd og noen enkle forholdsregler kan både sannsynligheten for ulykke og konsekvensen av en ulykke reduseres

11 Arbeidstilsynet Reisevettregler Arbeidsgiver skal sørge for at alle som bruker bil i tjenesten og som ønsker det, utstyres med funksjonelt handsfree-sett, samt får regelmessig tilbud om glattkjøringskurs Arbeidsgiver skal sørge for at alle som bruker bil i tjenesten får utdelt førstehjelpspute Vi er ansvarlige, lovlydige og fornuftige trafikanter: Vi overholder trafikkreglene og tilpasser farten etter forholdene Vi bruker alltid sikkerhetsbelte Vi bruker alltid handsfree dersom vi velger å snakke i telefon mens vi kjører Vi benytter alltid biler som er i forskriftsmessig stand Vi har alltid refleksvest, varseltrekant og førstehjelpspute tilgjengelig i våre biler Vi tar nødvendige pauser for å unngå at vi sovner ved rattet Når vi er ute på reise vinterstid har vi alltid varmt tøy, lue og votter i bilen Dersom det oppstår behov for hjulskift langs veien, skal vi være forsiktig med hvor og hvordan vi gjennomfører hjulskiftet. Særlig utsatt er vi ved hjulskift på venstre side av bilen Det er aksept for at vi avlyser avtaler dersom vi vurderer reiseforholdene som sikkerhetsmessig uforsvarlige. Dersom vi føler oss usikre ved kjøring på glatt føre skal vi be om å få gjennomføre glattkjøringskurs 15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 11

12 Arbeidstilsynet15.9.2016Hvem kjører - lærlingen? 12


Laste ned ppt "Hvem kjører - lærlingen? 1. Hvem kjører – lærlingen? Trafikksikkerhetskonferansen – Hedmark trafikksikkerhetsutvalg Morten Lien - Arbeidstilsynet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google