Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUlrik Gustav Magnussen Endret for 7 år siden
2
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle problemer eller tilpasningsvansker Kriserammende barn og unge som ikke makter å finne seg til rette i den sosiale konteksten ”Vansker som i stor grad involverer den sosiale konteksetn på en negativ måte” (s.153)
3
Vanskene involverer hjemmemiljøet, barnehagen, skolen og andre samfunnsarenaer Normalatferd eller problematferd? Problematisk miljø eller problematiske individer? Maktesløshet VARSOMHET i personkarakteristikk og diagnose! ”Merkelapper” kan ha stigmatiserende og selvoppfyllende konsekvenser
4
Historiske trekk ”Den store innesperringen” Institusjoner - ”Tugt- og børnehus” (1600 – tallet) Utnyttelse av arbeidskraften Effektiv måte å få kontroll Forbedret oppførsel Christiania Tugthus 1741 Redningsanstalter og skolehjem 1800 og 1900-tallet
5
1950-årene: Atferdsproblemer blant barn og ungdom (pedagogisk, medisinsk og psykologisk karakter) 1970-årene: Avinstitusjonalisering Nærmiljøets rolle som oppvekstarena Perspektivdreining INTEGRERING Barn har rett til å tilhøre og være inkludert i det sosiale fellesskapet på hjemstedet Skoleintern segregering, uro, utrygghet og mobbing
6
Nytt risikomønster Kommersielle interesser Elektroniske nettverk Økt bruk av narkotika og alkohol Utvidet skoleplikt Endrede familiemønster Massemedia Den nye ungdomsalderen framstår som en ny sosial kategori
7
Sosiale og emosjonelle atferdsvansker 2 atferdsprofiler: 1. Ekstroverte utadvendte kjennetegn – hyperaktivitet, impulsstyrt atferd, sosial konflikt, assosialitet, voldelig atferd 2. Introvert, innadvendt atferd – sosial isolasjon og tilbaketrekning, depresjon, angst, psykosomatiske plager St.meld. Nr. 25, 1996 –97: Barn og unge med atferdsforstyrrelser er den største gruppen som henvises til barne- og ungdomspsykiatrien
8
Carl J. Jung (1875 – 1961) Lærere og psykologer Forskjellige yrkesroller, erfaringer og forståelsesmåter Engstelige barn Utfordrende barn ”Pedagogiske kjennetegn” Mobbing Samspillsvansker
9
Hyperaktivitet MBD – ”Minimal brain damage”, ”Minimal brain dysfunction” Aktivitetsnivå, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker ADHD - ”Attention deficit hyperactivity disorder” Oppmerksomhets- og hyperaktivitetsproblemer Vansker med å følge instruksjoner og regler, vansker med konsentrasjon og impulskontroll PROBLEMENE VIL KUNNE MINSKES ELLER FORVERRES SOM KONSKVENS AV HVORDAN DE MØTES AV OMGIVELSENE Krevende foreldre- og lærerrolle
10
Hjelpernes kunnskaper, holdninger og verdier er av avgjørende betydning Avlastningsbehov Art og omfang av problematferd i skolen Kartlegging av hyppighet 4 Hovedkategorier -Lærings- og opplæringshemmende atferd -Utagerende atferd -Sosial isolasjon -Antisosial atferd
11
”Normalgruppen” – de veltilpassede (48%) ”Middelhavsfarerne – gråsoneelevene” (29%) ”De ensomme” (15%) ”Problemgruppen” (7,5%) Gutter oftere enn jenter Påkjenninger, bekymringer, ubarmhjertighet Bærere av belastninger
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.