Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter Kapittel i anatologi av Per Amundsen (2004)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter Kapittel i anatologi av Per Amundsen (2004)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter Kapittel i anatologi av Per Amundsen (2004)

2

3 Forbrukskultur • Mediesamfunn som stimulerer en forbrukskultur -> reklame og media • Ungdom bruker 30 timer i uka til forbrukskultur • TV og dataskjerm -> 2-6 timer • ”Inntrykksslitasje” -> vanskelig med å konsentrere seg om noe som ikke er underholdende.

4 Sosialt og mennesklig • Barn står dårligere stilt enn før – Dårlig selvfølelse – Mobbing – Mental helse – Atferdsproblemer ”Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot andre.”

5 Sosial kompetanse • Skolen har ansvar for både læring og danning • Sosial kompetanse: – Tanke (lære, tolke, vurdere) – Handling (lykkes i sosialt samspill) – Følelse (føle seg kompetent, empati) • ”Sosial kompetanse er grunnmuren for læring” • Et menneske sitt behov for trygghet, høre til, bli verdsatt (Mazlow) • Er det en sammenheng mellom atferdsvansker og mangel på sosial kompetanse?

6 Verdi-læreren • Verdi-læreren: ”Læreren må sammen med elevene øve seg i å bruke kunnskap for mennekelig sett verdifulle formål.” • Ikke bare kunnskapsfokusert, men en kombinasjon av kunnskaptilførsel og sosial utvikling. • Behov for en annen lærerrolle, elevrolle og læringsmiljø – Trygghet, delaktighet, tilhørighet, positiv verdsetting – Fokus på verdier


Laste ned ppt "Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter Kapittel i anatologi av Per Amundsen (2004)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google