Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjøretøy og veg-tekniske begrensinger/utfordringer Seksjon for Trafikantadferd Henning Fransplass 14. februar 2013.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjøretøy og veg-tekniske begrensinger/utfordringer Seksjon for Trafikantadferd Henning Fransplass 14. februar 2013."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjøretøy og veg-tekniske begrensinger/utfordringer Seksjon for Trafikantadferd Henning Fransplass 14. februar 2013

2 Kjøretøytekniske utfordringer Bremser på kjøretøy –Påløpsbremser < 3500 kg –Tunge kjøretøy > 7500 kg Eksosutslipp fra tunge kjøretøy –Motorvogn > 7500 kg

3 Rullemotstand Arbeid Kinetisk energi Luftmotstand Potensiell energi Forutsetninger

4 Kjøretøytekniske begrensninger

5 Tilhengerer < 3500 kg - godkjenning Kommisjonsdirektiv 98/12/EF Påløpsinnretningens reaksjonsterskel Minimum: F p = 0,02 x g x tilhengerens tekniske største masse Maksimum: F p = 0,04 x g x tilhengerens tekniske største masse

6 Påløpsbremseanlegg - reaksjonsterskel Kraftlikevekt (forutsatt maksimal tillatt totalvekt) α Minimum – 2.9 % fall Maksimum – 4.9 % fall

7 Tunge kjøretøy - godkjenning 30 Km/h 26 tonn α = 7% Retardasjonen fra kjøretøyets motor/tilleggsbremser Tilleggsbremser: Motorbrems Hydrodynamisk retarder Elektrodynamisk retarder Kommisjonsdirektiv 98/12/EF

8 Tunge kjøretøy - på norske veger 29% 30% 40%

9 Tunge kjøretøy - Norge / EU 40 (44) tonn 50 tonn 60 tonn

10 EU kjøretøy i 5% fall 44 tonn 80 Km/h α = 5% Tunnel start 1000 meter inne i tunnelen Tilleggs akselerasjon over tilleggsbremsens kapasitet Energibevarelse

11 Norsk kjøretøy i 7% fall 50 tonn 80 Km/h α = 7% Tunnel start 1000 meter inne i tunnelen Tilleggs akselerasjon over tilleggsbremsens kapasitet Energibevarelse

12 Modulvogntog i 7% fall 60 tonn 80 Km/h α = 7% Tunnel start 1000 meter inne i tunnelen Tilleggs akselerasjon over tilleggsbremsens kapasitet Energibevarelse

13 Tunge kjøretøy - Norge = EU 22 % har feil på bremser13 % har feil på bremser 44 tonn 50 tonn 80 km/h; 5% fall → 82 km/h 70 km/h; 5% fall → 82 km/h 45 km/h; 6% fall → 82 km/h 20 km/h; 7% fall → 88 km/h

14

15 Utnyttelse av dimensjoner

16 Eksosutslipp fra tunge kjøretøy

17 Eksosutslipp fra et tunge kjøretøy 80 km/h 20 tonn

18 Eksosutslipp fra et tunge kjøretøy α = 6% 80 km/h 20 tonn 50 km/h 20 tonn

19 Konklusjon Det finnes helt klart kjøretøytekniske begrensninger for hvor mye fall en tunnel bør ha – Anbefaling, «Bygg ikke tuneller med fall over 5%» Vurdere å innfør brukskrav om tilleggsbrems (retarder) Overvåke kjøretøyenes bremser ved hjelp av varmekamera før kjøretøyene kjører inn i tunnelen Kalkuler eksosutslipp fra tunge kjøretøy med «ARTEMIS» Visualiser hvor mye fall det er i tunnelen


Laste ned ppt "Kjøretøy og veg-tekniske begrensinger/utfordringer Seksjon for Trafikantadferd Henning Fransplass 14. februar 2013."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google