Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen

2 ”Claudia Jewett’s Stages of Grief” Claudia Jewetts modell (1985) er den hyppigst refererte og bearbeidede i moderne norsk litteratur om emnet. Tre hovedstadier: 1.Umiddelbar krise og sorg, katastrofe 2.Intens sorg og savn som virker overveldende 3.Sorgen beveger seg mot anerkjent savn

3 1. Umiddelbar krise og sorg a)Sjokk og ”emosjonell lammelse” - fraværende i daglige gjøremål - handlinger blir mekaniske / robotaktige - interesseløshet / uengasjert væremåte - innadvendt og stille Stadiet preges av smerte, savn, fortvilelse i fra noen timer til en uke (+/-)

4 1. b) Fortvilelse / intens sorg og smerte - sårbarhet for sykdommer - redsel for bortfall av all omsorg - kontroll-desperasjon ikke gå bort selv ikke la andre gå bort - stress-symptomer (overveldelse)

5 1. c) Fornekting, vantro og ”glemsel” - fortrengninger, fantaseringer, ”magiske løsninger” - ikke snakke om, ikke minnes på - trenger folk som hjelp til distraksjon - ulike metoder for å holde smerten på avstand, bedøvelser i rus, mat, villskap dvs. søker trøst i ekstremer

6 2. Intens sorg og savn a)Lengsel og håp om at virkeligheten ikke gjelds -Konflikt mellom å savne og å fastholde (må være uten, og vet det, men søker å vinne tilbake det tapte) -Regresjon og/eller konsolidering

7 2. b) Se seg tilbake / lete bakover - oppsøker minnerike steder, situasjoner og personer med tilknytning til savnet - Rastløshet, flukt og søking c) Anklager, sinne, skam og skyldfølelse (mot seg selv og mot andre) Fortvilelse og selvbebreidelser kan føre mot selvdestruksjon

8 2. d) Forvirring - vet ikke hva og hvor en skal i livet - er det noen veg til det ”gamle, gode” selvet, med savnet som integrert realitet i livet ? - konsentrasjonen om vanlige ting er svært sårbar

9 2/3. Reorientering og ny integrasjon Integrering av savn, sorgen minker i intensitet Realisme og emosjonalitet møtes igjen Savnet får karakter av ”arr” og ikke av ”åpent sår” Sårbarheten minker og toleransen for utfordringer øker Hendelsene som skaper smerte får være hendelser, ikke bare katastrofer Man finner igjen kreftene sine, kanskje større krefter enn før

10 Tanker om at ting tar tid Små barns reaksjoner og sårbarhet Ungdommers reaksjoner og sårbarhet Voksnes reaksjoner og sårbarhet (Stadienes logikk og dynamikk) LÆREREN SOM VEILEDER : 1: Kontaktetablering, relasjonsbygging…. 2: Fokusering, identifisering av problem…. 3: Mestring, problemløsning, mulighetsblikk.. 4: Beslutninger og støttearbeid, inkl. positiv vurdering 5: Sosialisering og resosialisering


Laste ned ppt "Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google