Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertStine Thorvaldsen Endret for 7 år siden
1
THE KAOSPILOTS WHERE CREATIVITY & INNOVATION GO TO SCHOOL HVA NÅR PROSJEKTER IKKE HANDLER OM KONTROLL OG STYRING? TOM KARP DIRECTOR / ASSOCIATE PROFESSOR tom@kaospilot.no
2
Teknologi og samfunn Prosjektdefinisjon (en av mange) Et prosjekt er et engangsforetagende med sikte på å nå et klart formulert mål innen en gitt tidsfrist og en gitt kostnadsramme
3
Teknologi og samfunn Prosjekters styringssløyfe Innsatsfaktorer Utførelse (styringsobjekt) Resultat Oppfølging Målformulering Planlegging Mål Avvik Registrert forløp Plan
4
Teknologi og samfunn De tre styringselementene For å styre prosjektet trenger vi å holde kontroll på: Arbeidsomfang (volum) Tid Kostnad
5
Teknologi og samfunn Maler Estimering Budsjett Regneark Ressurs allokering Omfang Milepælsplan Dokument plan Tidsplan 123456789123456789 Sum Organisasjonskart
6
Klassisk prosjektledelse/styring tilnærmer seg usikkerhet ved å prøve å eliminere dette gjennom strukturer, systemer, og kontrollmekanismer MEN, hva hvis usikkerhet, uenighet, uorden, ustabilitet, og andre u- ord kan føre til noe...?
7
THE KAOSPILOTS WHERE CREATIVITY & INNOVATION GO TO SCHOOL
8
Nå skal vi alle sammen være kreative dere....
9
THE KAOSPILOTS WHERE CREATIVITY & INNOVATION GO TO SCHOOL STILLE SPØRSMÅL SKIFTE PERSPEKTIV/STÅSTED BRUKE SANSENE FAVNE PARADOKSER/TVETYDIGHET SE SAMMENHENGER/MØNSTRE
10
Kreativitet som divergerende/ konvergerende tenkning Åpne fasen Lukke fasen Tema
11
1.UTFORDRE (utfordre spillet, forstå spillereglene, markedet, mønstrene,..) 2.FORESTILLE (ideutvikling, visjoner,...) 3.EKSPERIMENTERE (teste, prototyping,..) 4.SKALERE (markedsutvikling, distribusjon,...etc) F.eks.: idéutvikling
12
Hode/hjerte/mage/kropp Lingvistisk intelligens Logisk intelligens Musikalsk intelligens Rom og geometrisk intelligens Kinetisk-kroppsbeherskelse Sosial intelligens Forstå/kjenne seg selv Naturalistisk intelligens Eksistensiell intelligens Kilde: Gardner (2004)
13
1. Sammenheng ? 2. Mellom- menneskelig dynamikk 3. Gruppe dynamikk 4. Oppgave løsning ? 5. Aksjoner ! 7. Ferdig- stillelse 6. Læring Prosesser (med fokus på hvordan og hvorfor ting skjer)
14
Prosess faser: Sammenheng: –Hvorfor; hvorfor er vi her, hvorfor skal vi gjøre det vi skal gjøre, motivasjon, forventningsavklaringer Mellommenneskelig dynamikk –Hvem; hvem er du, hva står du for, hva kan du, hva bringer du med deg, hva er din agenda/dine mål, roller Gruppedynamikk –Hvem og hvordan; hvem er vi som gruppe, hvordan skal vi løse oppgaven, hvordan skal vi organsiere oss, hva er suksesskriteriene, hva er visjonen, kjøreregler for hvordan vi skall jobbe, problemstillinger, beslutningskriterier Oppgaveløsning –Innhold; divergerende/konvergerende tenkning, emosjoner, intuisjoner,... Aksjoner: –Hvem gjør hva når; gjøre! Læring og nytt moment: –Hvorfor og hvordan; refleksjoner, nye kunnskap, nye mennesker, ny input Ferdigstillelse: –Regruppere/reorgansiere, energi i nye retninger, markere/seremonier
15
? ? ! Presjekt Prosjekt Postsjekt
16
Prosjekter = procesbevidsthed At komme på metaniveau ifht egen tænkning = kraftanstrengelse vi vil normalt drive mod at lukke ned, skabe mening, og ikke åbne op og skabe nye muligheder. Invitér dig selv ind på sidelinien af dit projekt. At gøre ubevidst materiale bevidst! Det er centralt at skabe relationer, til sig selv og andre i relationen opstår forskudthed/diversitet
17
Innhold ProsessForm Sammenheng Systemisk syn på prosjekter: Produksjon av ”innhold” Divergerende/ konvergerende tenkning, emosjoner, intuisjon,.. Hvordan og hvorfor ting skjer mellom mennesker Individ/gruppe psykologi: motivasjon, tillit, menings- dannelse, forpliktelser, ansvar, refleksjon, læring,.. Fysiske formuttrykk Sansestimulans Kommunikasjonsform
21
Prosjekter og vitenskaps syn Paradigme (forståelsesramme) FunksjonalismeSosial konstruksjonisme Ontologi (verdensbilde) (Neo)positivisme, realisme Humanisme, relativisme Epistemologi (kunnskaps syn) ObjektivSubjektiv FokusStyring og kontrollLæring og utvikling (av mennesker, nye ideer, andre tanker,..) FormålLevereVokse...? Prosjektets rolleMiddel (for å nå mål) Arena (emergent...)
22
Tradisjonelt prosjektsyn Informasjon, kunnskap, og læring Beslutningers betydning Tid MÅL
23
Styringsparametere: omfang, tid, kostnad Design: plan, budsjett, kontrakt, risiki Intervensjon: prosjektledelse Mønstre: analytisk, fornuft, lineær, rasjonell,.. Parametere: identitet, motivasjon, tillit, relasjoner, ambisjoner Design: prosess, emergent Intervensjon: fasilitering Mønstre: divergerende, konvergerende, holistisk, emosjoner, intuisjon,.. ”Ordens univers””Kaos univers” Styring og kontroll Emergent og kaotisk
24
Living systems thrive in a narrow band between chaos and order … CHAORD ORDER CHAOS CONTROL Source: @ ChaOrdic Commons
25
A “Chaord” is… Any organism, organization or system that is: Self-organizing Self-governing Adaptive Nonlinear Complex CHAORD Source: @ ChaOrdic Commons
26
”Ordens univers” ”Kaos univers” Kontroll/ikke-kontroll, styring/emergent, enighet/uenighet, orden/uorden,...
27
Påstand Usikkerhet Uenighet Uorden Ustabilitet Prosjektets skjulte ressurs? = kilde til kreativitet ”U faser...”
28
Dynamisk prosjekter Tid MÅL U-faser: kilder til kreativitet!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.