Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar."— Utskrift av presentasjonen:

1 Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar 2006

2 Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Skolen vår er en flerkulturell skole med samiskspråklige elever. Vi ville bygge en tradisjonell lavvo for å sette fokus på samisk kultur og befeste denne delen av skolens identitet. Prosjektet ble gjennomført med elever fra gk allmennfag og elever med samisk språk fra VK I. Prosjektet var både teoretisk og praktisk. Mesteparten av tiden gikk med til det praktiske arbeidet. Knut Hamsun videregående skole Kontakt: Jorunn Løding tlf. 75772365 e-post: jorunn.loding@nfk.nojorunn.loding@nfk.no Prosjekt gjennomført: okt. 2005 – febr. 2006 Ansvarlige: lærerne i samisk, norsk, matte, økonomi, gym og bibliotekar

3 Innhold Prosjektbeskrivelse Søknader Innhenting av informasjon Nødvendige materialer Oppsetting av lavvo Innredning Innvielse Evaluering Refleksjoner

4 Prosjektbeskrivelse Prosjektet var elevstyrt og tverrfaglig (norsk, samisk, matematikk, økonomi/informasjon og kroppsøving). Arbeidet med lavvoen skulle fremme kunnskap om tradisjonell samisk byggeskikk og kultur. Lavvoen skulle brukes som alternativt undervisningssted og ble derfor plassert i et skogholt på skolens område. Lavvoen skulle være et symbol på skolens tilknytning til samisk språk og kultur.

5 Søknader Budsjett Søknad om finansiering til Nordland fylkeskommune og Fellesfondet for Hamarøy, Tysfjord og Steigen: totalsum kr 30.000 Byggetillatelse Nabovarsel

6 Innhenting av informasjon: beregning av materialer, reising av lavvoen, innredning og bruk Bibliotek Internett Ressurspersoner

7 Nødvendig materiale til lavvoen Reisverk (råvedstenger av gran og bjørk) Fiberduk og grus Teltduk Kokeutstyr: kjetting, kaffekjele, bålpanne Reinskinn Steiner til grua/árrán Bjørkeris til bunndekke

8 Oppsetting av lavvo Hogging og tilpassing av stenger

9 Oppsetting av lavvo Før reising av stengene

10 Oppsetting av lavvo Reising

11 Oppsetting av lavvo Hovedstengene er på plass

12 Oppsetting av lavvo Duken legges på

13 Oppsetting av lavvo Siste hånd på verket

14 Innredning Innredning av en tradisjonell lavvo

15 Innredning Sanking av bjørkeris til dekke

16 Innredning Montering av oppheng til kokekar

17 Innredning Legging av bålstein, árrán

18 Innredning Inne i lavvoen

19 Innvielsen Samefolkets dag 6. februar

20 Innvielsen Offisiell åpning av lavvoen av klasse 1AF Åpningstale

21 Innvielsen Informasjon om tradisjonell lavvo på samisk og norsk

22 Innvielsen Lavvoen tas i bruk

23 Evaluering Tidsbruk Informasjon før og underveis Bibliotek/informasjonssøk Faglig inkludering Elevmedvirkning Lærerrollen Måloppnåelse

24 Evaluering Elevenes tilbakemeldinger

25 Refleksjoner i etterkant Positive faktorer Et praktisk prosjekt er annerledes og spennende, elevene får vist andre sider ved seg selv Heldig valg av tema Samhold og samarbeid styrkes Vi har fått et konkret resultat som har stor nytteverdi

26 Refleksjoner i etterkant Negative faktorer Planleggingen i forkant var for dårlig slik at vi fikk ulike problemer underveis Tidsbruk forhåndsbestemt? Liten erfaring med tverrfaglige prosjekt Biblioteket lite sentralt i prosjektet Lærerne utførte for mye av det praktiske arbeidet

27 Refleksjoner i etterkant Fra norsklærer Fra samisklærer


Laste ned ppt "Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google