Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2

2 Marine Harvest i korte trekk  Et av verdens ledende sjømatselskap  Verdens største produsent av Atlantisk laks  Fullt integrert verdikjede fra stamfisk til ferdig måltid  Leder utviklingen av vår næring internasjonalt 2 Ansatte: i 22 land Omsetning 2011: 16 milliarder Produsert volum 2011: tonn Måltider laks hver dag: 4,2 millioner Fakta som synliggjør størrelse

3 Havbruk er nødvendig for å møte økende behov 3 Millioner tonn Befolkning (milliarder) Matfisk fra havbruk Befolkning (milliarder) Matfisk fra fiskerier Kilde: FAO

4 Stadig flere produkter 4

5 Til stede over hele verden ISLAND USA CANADA tonn produsert CHILE tonn produsert FÆRØYENE tonn produsert FÆRØYENE tonn produsert SKOTLAND tonn produsert SPANIA FRANKRIKE BELGIA IRLAND tonn produsert IRLAND tonn produsert POLEN TJEKKIA NEDERLAND ITALIA NORGE tonn produsert NORGE tonn produsert VAP EUROPA tonn solgt KINA JAPAN SØR KOREA TAIWAN HONG KONG SINGAPORE ASIA Hovedkontor Oppdretts- og prosesseringsaktiviteter Prosessering og foredling Salg 5

6 Ni prosent årlig vekst i 20 år 6 Tonn Kilde: Kontali Analyse Sløyd vekt atlantisk laks. Marine Harvest estimat for 2012

7 Marine Harvest i Norge  207 konsesjoner fra Flekkefjord i sør til Sørfold i nord  tonn sløyd vekt  ansatte  Fire av verdens største sjømatfabrikker  Egen stamfisk – 21 smoltanlegg  Egen logistikkterminal ved Gardermoen Omsetning (NOK millioner) 7 Sjøanlegg Ferskvannsanlegg Stamfiskanlegg Fabrikk Kontor Transportterminal

8 Snart Norges største matprodusent 8 Kilder: Havbruk – levende vekt for 2011 fra Kontali. Landbruk – kjøttproduksjon 2009 fra SSB «Landbruket i Norge i Marine Harvest - rapportert sløyd vekt 2011 og Nortura - rapportert sløyd vekt 2010 Tusen tonn

9 Vår visjon: Sjømat for et bedre liv Marginer Attraktive økonomiske resultater Marginer Attraktive økonomiske resultater Mat Verdiskapende, smakfull og sunn sjømat Mat Verdiskapende, smakfull og sunn sjømat Mennesker Trygt og meningsfylt arbeid Mennesker Trygt og meningsfylt arbeid Miljø Bærekraftig og miljømessig forsvarlig utvikling Miljø Bærekraftig og miljømessig forsvarlig utvikling 9

10 Vi lytter, evaluerer, lærer og forbedrer 10

11 Slik jobber vi med bærekraft 11 Ekstern vurdering og sertifisering Globalt kvalitets- system og utvikling av beste praksis Intern planlegging, budsjettering og rapportering Våre prinsipper

12 For å nå visjonen må vi ha: Verdens beste forvaltning Verdens beste utdanning Verdens beste forskningsmiljø Og ikke minst: Verdens beste evner til å samarbeide mellom forvaltning, forskning og bedrifter! 12


Laste ned ppt "Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google