Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedsutvikling 2005 – 2006 Nordnorsk havbrukslag, Alta 9.februar 2006 Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedsutvikling 2005 – 2006 Nordnorsk havbrukslag, Alta 9.februar 2006 Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk."— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedsutvikling 2005 – 2006 Nordnorsk havbrukslag, Alta 9.februar 2006 Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk

2 2006

3 Laks og ørret 2005 Laks Eksportert volum t Endring t + 5,7% Eksport verdi Nok +20,0% Pris fersk laks 26,25 +3,85 Nok

4 Laks og ørret 2005 Ørret Eksportert volum t Endring t - 8,7% Eksport verdi Nok +3,7% Pris fersk ørret 27,89 +3,32 Nok

5 Norsk eksport av laks Endring 2005 vs 2004

6 Pris og volum 2005 – 2006 Fersk laks m/hode siste 10 uker

7 Prisutvikling fersk laks fra Norge Eksportpris FOB fersk laks med hode

8 Konsumutvikling Frankrike Norge Chile UK Færøyene * Totalt+9000 jan-nov

9 Konsum Frankrike

10 Det franske laksemarkedet Vi har i mange år sett på dette som et mettet marked uten vekst eller potensiale Likevel fortsetter veksten En viktig driver for forbruks- veksten er antakelig en sterk produktdifferensiering med et utall varianter og størrelser

11 Utvalg fersk laks i Frankrike

12 Konsumutvikling Tyskland Norge Chile UK Færøyene * Danmark Polen Totalt jan-nov

13 Importandel til Tyskland –

14 Ferdigpakket Fersk Norsk laks Lidl

15 jan-nov (estimat rund vekt tonn)

16 Tilførsel av Atl.laks til EU 2005

17 Laks & kylling Gryteklare produkter Masse produksjon Masse produksjon Krise Konsum vekst 30 mill 200 mill 700 mill 950 mill Konsumvekst ? 200” 900”1300”

18 Norsk eksport av laks til Russland 2000 – 2005

19 95 produkter av sild 40 produkter av laks

20 Den russiske nasjon …….I tillegg var det knyttet en rekke ulike skikker til høytidene. Før påske kjørte damer og herrer fra overklassen i slede på isen, spiste pannekaker og kjørte videre i prosesjoner gjennom landsbyene, mens bøndene fikk vodka og saltet fisk. ….. Karsten Alnæs: ’Historien om Europa, oppbrudd ’

21 Samara Moskva Alta St.Petersburg

22 Markedet i 2005 Markedsøkning: USA tonn EU tonn Russland tonn Andre +/- 0 Totalt tonn Konsumdrevet utvikling – ikke tilbudsdrevet Årsak: Økt produktdifferensiering i markedene Økt fokus på helse og inntak av omega 3 Ingen negativ publisitet

23 Valutautvikling jan.2001 – des.2005 EUR, USD og CLP mot NOK © EFF, kilde oanda.com

24 Produksjon 2005 Produksjonsendring Norge t Chile t Færøyene t UK t Andre t t

25 Handel med laks fra Chile Kina Japan EU Russland Brasil USA Chile EU

26 Europa: EU t Russland t Andre t Marked 2006

27 Amerika: USA t Latin – Amerika t Asia: Japan t Asia u/Japan t Andre t Marked 2006

28 Norge + XX 000t Chile + XX 000t UK t Færøyene t Andre t Produksjon 2006

29 Utfordringer i 2006 ? Minstepris EU Import- stopp Russland ? Miljø

30 2006


Laste ned ppt "Markedsutvikling 2005 – 2006 Nordnorsk havbrukslag, Alta 9.februar 2006 Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google