Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen

2 Agenda Hvordan ser markedet ut ? Hvilke betalingsformer foretrekker forbrukerne i Norge? Hvordan ser betalingsløypen ut – hvem gjør hva? Viktige faktorer å tenke på når man skal ta betalt. SIDE 2

3 E-shoppers SLIDE 3

4 Average number of purchases SLIDE 4 The Brits are the most keen on e-shopping

5 Average consumption SLIDE 5 Norwegians are the top online consumers Euro

6 Total market per country SLIDE 6 Hefty growth in the largest markets Billion euro

7 Norwegian market per industry % SLIDE 7 Travel still has the majority, but household and home are the fastest growing segments.

8 Fastest growth areas according to Norwegian consumers, next 12 months SLIDE 8

9 Optimism for further growth, e-stores SLIDE 9 Norwegian stores are optimistic

10 Betalingsmåter SIDE 10

11 Payment methods preferred in Norway SLIDE 11 Card has the strongest appeal

12 PAGE 12 Hvordan ser betalingsløypen ut nettbutikken PSP (teknikk) Innløser - Visa, MC, faktura (oppgjør) Kundens bank Step 1: Kunden taster inn kort / personopplysninger. PSP sender dette til innløser som sjekker om informasjonen er riktig og at kortet er gyldig. Svar går tilbake til butikk Step 2: Butikken sender vare og melder via PSP at vare er sendt og penger kan trekkes kunde. Step 3: Kunde belastes og innløser utbetaler oppgjør til butikken. 1 og 2 3 3

13 Reason for abandoning a purchase SLIDE 13 30% of the consumers have abandoned a purchase due to lack of payment alternative

14 Fordeler og ulemper ved forskjellige betalingsformer

15 Kort Fordeler »Oppleves som sikkert for både butikk og kunde »Alle har ett eller flere kort »Oppgjørsgaranti med 3descure fra innløser »Internasjonalt »Mest foretrukne formen både lokalt og internasjonalt Ulemper »3descure – konverteringsrate – lokal utfordring »Bankid og Java »Usikkerhet - Noen vegrer seg mot å legge inn kortinformasjon på nett SIDE 15

16 Faktura Fordeler »Oppleves som sikkert. »Kan «vente» med å betale før man får varen. »Høy konverteringsrate. »Oppgjør hvis man har en tredjepart. Ulemper »Høy returrate (10-20%) Oppleves mer uforpliktende »Forbruker betaler som regel ekstra (fakturagebyr) »Inndrive pengene (om man gjør dette selv) SIDE 16

17 Internet bank (bank axxess) Fordeler »Oppleves som trygt »Pengene trekkes direkte fra kundens konto »Rimelig for butikk Ulemper »Lite kunnskap Forveksles med Bankaxept »Vanskelig å «få» »Få som tilbyr »Får ikke betalt om man ikke har penger på konto. »Bankid SIDE 17

18 Postoppkrav (cash on delivery) Fordeler »Oppleves som trygt »Kan vente med å betale til man har varen. »Høy konverteringsrate Ulemper »Høy returrate Oppleves mer uforpliktende »Mange henter ikke »Tar lenger tid før man får oppgjøret SIDE 18

19 Micropayment (Paypal) Fordeler »Ingen oppstartskostnad eller fast mnd kostnad »Ingen innløseravtale må tegnes »Raskt å komme i gang »Bred internasjonal utbredelse »Kan bruke Visa og MC via Paypal Ulemper »Tungvint og lang tid å få oppgjøret »Meget dyrt ved høyere omsetning enn ca. 20.000,- »Ved høy omsetning - større og større krav til butikk og rapportering til Paypal. »Lav konverteringsrate »Man «tvinges» inn på deres kontoløsning SIDE 19

20 Mobil Hva er mobilbetaling? »SMS »Via mobilregning »Smarttelefon som plattform »NFC Ca 20% av butikkene går med planer for å tilby betaling via mobil Ca 70% av forbrukerne vil ikke bruke sin telefon eller opplever det som trygt nok å bruke til å betale med. SIDE 20

21 Fremtid innen betaling Økende forventning fra forbruker å kunne tilby «riktig» metode avhengig av flere faktorer. Skjer mye innen betaling – spesielt innenfor fysisk handel og smarttelefon. Flere og flere store aktører ønsker å knytte forbrukerne tettest mulig opp. Ehandel spiser av det totale forbruket og øker kraftig. SIDE 21


Laste ned ppt "Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google