Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lindbak Retail Systems ASwww.lindbakretail.com Butikkdataløsning som konsolideringspunkt for handel og informasjon i alle kanaler! 07.02.13 Terje Kjernsmoen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lindbak Retail Systems ASwww.lindbakretail.com Butikkdataløsning som konsolideringspunkt for handel og informasjon i alle kanaler! 07.02.13 Terje Kjernsmoen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lindbak Retail Systems ASwww.lindbakretail.com Butikkdataløsning som konsolideringspunkt for handel og informasjon i alle kanaler! Terje Kjernsmoen • Kort om Lindbak • Fra segment til individuell markedsføring • Fra multikanal til Omnikanal • Tilgang til rapporter der du ferdes

2 2 Lindbak Retail Systems - Fakta om selskapet •Levert IT løsninger siden 1968 •Nordens ledende frittstående leverandør av butikkdata •Eies av LindbakGruppen AS -Omsetning 485 MNOK -Resultat før skatt 24,5 MNOK -250 ansatte •3000 butikker benytter hver dag løsninger fra Lindbak i over hele nord Europa -Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island,Belgia, Tyskland, Sveits, og Holland •90 ansatte i Norge og Sverige •Kontorer i Norge og Sverige -Oslo, Bergen,Trondheim, Göteborg og Bollnäs

3 3 Fokus på ambisiøse kunder innenfor dagligvare, service- og faghandel - med løsning som ivaretar bransjeglidning for å sikre skala

4 Fra segment til individuell markedsføring •Tradisjonell markedsføring – en til mange -Kundeaviser / DM -Annonsering (TV, Nett, aviser etc.) -Profilering i butikk. •Fra Segment til individuell markedsføring som gir økt effekt -Kundeklubber -Mobile kuponger -Epost og SMS 4

5 Fra segment til individuell markedsføring - Kundeklubb •Stor økning i antall kundeklubber •Kjedene samler inn informasjon om kundene -Adresse / Bosted / Mobil / epost -Alder / Bursdag -Kjønn -Interesser -Handlemønster / Handlekurvanalyse •Bedre datagrunnlag i kombinasjon med nye løsninger åpner for direkte og individuell markedsføring •Detaljert måling av kampanjer 5

6 Mobile kuponger Integrert løsning for mobilkuponger, får du som markedsfører helt nye målbare muligheter. Dette er en salgsutløsende aktivitet som har til målsetning å :  Få kunder til butikk  Bygge kunderelasjoner for markedsdialog direkte med kundene  Belønnings og mersalgsaktiviteter  Statistikk  Analyse 6

7 •Mulighet for individuell markedsføring og økt konkurranse fører til nye kampanje teknikker (mixmatch) -Økt fra 11 til 22 mixmatch’er i løpet 2012 •Kjedene er nødt til å ha gode kampanjer for å skape trafikk til butikk •Et neste steg kan være å koble personlig annonsering mot kampanjer 7 Økt konkurranse fører til nye kampanje teknikker

8 Fra Multikanal til Omnikanal 8

9 Kunden forventer å få samme opplevelse i alle kanaler •Teknologi og tilgjengelighet påvirker kundens kjøpsadferd -Internett -Netthandel -Smart mobil – alltid online -Sosiale media -Pris søketjenester •Kundelojaliteten er lav •Handler i flere kanaler -Starter handelen i en kanal og avslutter i en annen -Bestiller på nett – henter i butikk -Kundene forventer å få samme pris og opplevelse ii alle kanaler •Hvordan skal kjedene kunne gi kunden samme opplevelse i alle kanaler? 9

10 Verdikjeden – hvordan møter vi fremtiden? - Arkitektur som støtter omnikanal markedsstrategi 10 Kunde Kanaler Tjenester (eksempler) Send kvittering Få elektronisk kupong Nytt medlem i kundeklubb Hent bonus / medlemsinfo Validere medlemsID Oppdatere medlemskjøp Loyalty POS Reporting ERP Kupong- innløsning DigiPost/ Nettbank POS Journal BizWizard (e-post) BizWizard (e-post) Folk- bokføring Tjenestebasert plattform med pris- og kampanjemotor SAMME PRIS I ALLE KANALER!

11 Tilgang på rapporter der du ferdes 11

12 Måle kvaliteten på markedsføring •Direkte markedsføring gjør det mulig og gjøre gode målinger på kampanjer -Handlekurvanalyse -Medlemsanalyse •Øker treffsikkerheten på sikt -Kjedene vet hva som fungerer •Regioner •Kjønn / alder etc. •Ledelsen får gode beslutningsgrunnlag •Tilgjengelig på alle plattformer 12

13 Handlekurvanalyse •Analyse av hvilke varer som blir solgt sammen •Eksempel: Analysere effekten av tilbud på en spesifikk vare. •Man ser hvor mange kunder som kun kjøpte en spesifikk tilbudsvare og hvor mange som kjøpte X ekstra varer •Man ser hvilke varer som oftest ble solgt sammen med tilbudsvaren 13

14 14 Visjon: Å være den foretrukne samarbeidspartneren for ambisiøse detaljhandelskjeder Visjon og forretningside Forretningside: Lindbak leverer forretningskritiske IT løsninger for ambisiøse detaljhandelskjeder med hovedkontor i Norge og Sverige. Med høy kompetanse utvikler vi innovative og verdiskapende løsninger for våre kunder: • som styrker våre kunders konkurransekraft • forenkler våre kunders hverdag • øker våre kunders mulighet til å fokusere på egen kjernevirksomhet

15 Hvilke gevinster ser Deli de Luca at direkte markedsføring kan gi kjeden? 15

16 Ser Deli de Luca for seg at man ved å knytte seg tettere til kunden, gi dem gode tilbud og ”smaksprøver” kan erstatte de tradisjonelle kampanjene fullt ut og kjøre mer profilkampanjer på plakatering i butikk? 16

17 I et marked med stadig økende antall kundeklubber, forbrukeren må forholde seg til mange tilbud fra flere kjeder; Hvordan tenker Deli de Luca angripe denne konkurransesituasjonen? 17


Laste ned ppt "Lindbak Retail Systems ASwww.lindbakretail.com Butikkdataløsning som konsolideringspunkt for handel og informasjon i alle kanaler! 07.02.13 Terje Kjernsmoen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google