Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHannah Inger Thorsen Endret for 7 år siden
1
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
2
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Overordnede mål Høyne den generelle IKT kompetansen Utvikle kompetanse gjennom livslang læring
3
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Hvorfor satse på skoleverket? Skolen som demokratisk møteplass Opplæring i skolen treffer en hel generasjon, fort og samtidig Utnytte skolens pedagogiske kunnskaper og ferdigheter Gjennom skolen vil vi kunne spre kunnskap og ferdigheter til andre deler av lokalsamfunnet Utvikling av skolene som kompetansesentra vil åpne skolen overfor lokalsamfunnet
4
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 STATUS MAI 2001 Hva er situasjonen mai 2001? Hva skal vi sette fokus på i 2001? Hvilke utfordringer står kommunene overfor? Hvilken rolle kan LiNK spille framover?
5
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H1: Skolene som ressurssentra Kurslokaler i alle kommunene 25 WiT-instruktører utdannet Kursleverandører i alle kommunene Numedal vgs. i Nore og Uvdal Datalaget i Rollag DigiV – Flesberg skole i Flesberg Kongsberg vgs og Tinius Ressurs i Kongsberg
6
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H1: Utfordringer 2001 Bredbånd: UNINETT sin strategi Kommunene tar styringen – regulere Svart fiber Samtrafikkspunkter ”Fiberskoleprosjektet” Hvordan skaffe skolene bredbånd på enkleste og rimeligste måte? Nettpedagogkurs: HiBu tilbud høst 2001?
7
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H2: Effektiv bruk av IKT Skoleveven Lansert 26.03.01 LiNK redaktøransvar fram til 1.8.01 50% redaktør fra 1.8.01 Kongsberg: 2001:47 000.- 2002:115 000.- Flesberg: 2001: 6 000.- 2002: 15 000.- Rollag: 2001: 4 700.- 2002: 11 250.- N. Og Uv. 2001: 7 500.- 2002: 17 500.- Fylket: 2001:39 000.- 2002: 91 250.- Felles tekniske løsninger: Nettbasert læring – classfronter? Tynne klienter
8
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001
9
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H2:Utfordringer Lage en helhetlig plan for bredbånd til skolene Få ansatt redaktør på Skoleveven Lage en helhetlig IT-strategi for kommunene på det tekniske området
10
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H3:Skole - næringsliv KIKOM Pc-er til skolene i Kongsberg – brukte ca. 50 Kurslokaler Partnerskapsavtaler
11
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H4: Styrke bibliotekene NELLINK Nettverk for Livslang læring i Numedal og Kongsberg 5 skolebibliotek 3 folkebibliotek Biblioteket ved HiBu Støtte fra Statens bibliotektilsyn – 205 000.- hvert år Går ut 2003 Eget prosjekt fra 2002
12
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H5:Styrke informasjonsnettverk Informasjonsnettverk er et nettverk av mennesker som samhandler mot et felles mål Lokalt – ledernivå – ned i organisasjonene – mellom organisasjoner Regionalt – mellom skoler-kommuner-lokalmiljø Nasjonalt – Internasjonalt Konklusjon: vi har et meget stort nettverk å spille på videre. Styrke for regionen.
13
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H6: IKT-kompetanse for lærere og skoleledere Raumyr: pilotskole ITIS-modellen HiBu faglig ansvarlig Blackboard Danne grunnlag for en treårig plan – mai/juni 13 IKT-veiledere i Volda WiT tilgjengelig på alle skolene Skoleledersamlinger 4. Desember 2000 En høst 2001
14
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H6:Utfordringer Gjennomføring av etterutdanning 2001/2002: Ungdomstrinnet Modell LærerIKT- HiA ansvar Maskinvare Maskiner til lærere – kommunens oppgave Maskiner til elevene – kommunens oppgave Tid til etterutdanning – innenfor årsverket
15
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H7:Utvikling og IKT To pilotskoler: Raumyr og Tislegård Ikke fått midler fra SUBU Prosessen stoppet opp på Tislegård LiNK har bevilget 100 000.- til 9 skoler for 2000/2001 LiNK vil utlyse midler for 2001/2002
16
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Hva skal vi sette fokus på i 2001? Hvilke tekniske løsninger? Tynne klienter Trådløst bredbånd Hvilken maskinvarestrategi? Stasjonære Bærbare medielab Hvilke skoletrinn? ungdomstrinnet Hva er viktig å få gjort i 2001? Økt fokus mot Numedal Økt fokus på videregående skole
17
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Utfordringer framover Sikre drift til Skoleveven Etter- og videreutdanningen inn i planene til kommunene – frigjøre tid Sikre tilgang til maskinvare til elever og lærere Utvikle felles plattformer Sikre lokal forankring fra topp til bunn i org. Sikre nok ressurser til drift Sikre fornuftig bruk av IKT-ped. veilederne
18
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Hva kan LiNK gjøre framover? Drive prosesser framover. Hvilke? Bevilge penger til tiltak. Hvilke? Utnytte informasjonsnettverket. Til hva? Stimulere til utviklingstiltak. Hvordan? Skape lokal forankring. Hvordan? Sikre at det står noe igjen som kan drive seg selv etter 2001. Hva og Hvordan?
19
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Krav læreren bør stille!! Tilstrekkelig adgang til ny viten Oppdatering av metodene Etterutdannelse, faglig, pedagogisk og metodisk Ha adgang til de samme verktøy som elevene Mulighet til å kommunisere med andre lærere og elever vis IKT
20
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Sitat til slutt ” Det finnes ingen snarveg til kunnskap, og bare de som ikke unndrar seg for å klatre oppover de bratte stigene, har mulighet til å nå disse belyste høydene.” ( Das Kapital - forordet til den franske utgaven )
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.