Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertVigdis Gabrielsen Endret for 9 år siden
1
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Presentasjon av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Helsebiblioteket Kunnskapsbasert praksis Ingeborg Lidal og Louise Forsetlund
2
4. april 2017
3
Visjon: God kunnskap bidrar til gode helsetjenester
4
Strategisk intensjon Kunnskapssenteret fremskaffer, analyserer, formidler og støtter bruk av kunnskap for: å medvirke til gode beslutninger og riktige prioriteringer på alle nivåer i helsetjenesten å understøtte kontinuerlig kvalitetsforbedring i helsetjenesten å bidra til virksomme og trygge tjenester som ivaretar brukernes behov.
5
Våre viktigste målgrupper er beslutningstakere på alle nivå i helsetjenesten og helseforvaltningen, dvs. ledere, helsepersonell og myndigheter. Vi er avhengig av samarbeid
6
Kunnskapssenteret (1) Etablert 1.1.2004
Samling av: Senter for medisinsk metodevurdering (SMM), SINTEF, HELTEF, Divisjon for kunnskapshåndtering, SHDir, GRUK. Selvstendig og faglig uavhengig institusjon med 170 ansatte Uavhengig av myndigheter, profesjoner og industri Organisert som et forvaltningsorgan Ingen myndighetsoppgaver og ingen ”beslutningsmakt” Underlagt Helsedirektoratet, større avstand fra Helse- og omsorgsdepartementet
7
Kunnskapssenteret (2) Kan ikke instrueres i faglige spørsmål
Bestemmer egen arbeidsform, formidler fritt og offentliggjør sitt arbeid Ikke noe styre, men et fagråd med mandat til å uttale seg bl.a.om Hovedlinjene i Kunnskapssenterets faglige virksomhet
8
Sjekk også våre nettsider: Kunnskapssenteret.no
Hva vi gjør Kunnskapsoppsummering Kunnskapsformidling og undervisning helsebiblioteket.no, emnebibliotek, MedNytt, Forskning i fjæra Kvalitetsmåling og kvalitetsforbedring Pasientsikkerhet Nasjonal enhet, 10 råd til pasienter, pasientsikkerhetskonferanse Sjekk også våre nettsider: Kunnskapssenteret.no Se generelt informasjonsskriv
10
Helsebiblioteket.no Juni 2013
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, Helsebiblioteket
11
Hva er Helsebiblioteket.no?
Hvordan kan det brukes? Hvordan kan Helsebiblioteket.no bidra?
12
Hva er Helsebiblioteket.no?
Intensjon: å gi enklere tilgang til forskningsbasert kunnskap Et heldigitalt bibliotek for helsepersonell og helsefagstudenter i Norge Driftes i Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Redaksjonelt uavhengig
13
Tilgang til Helsebibliotekets ressurser
Sidene: Åpne Avtalene: Tilgangskontroll For hele befolkningen: Nasjonal IP-tilgang For helsepersonell: Institusjonell IP-gjenkjenning Innlogging med personlig bruker for tilgang til fulltekstartikler
22
Generell søkemotor
23
Nytt er Rehabilitering /habilitering emnesider:
Send gjerne inn forslag til Helsebiblioteket.no Informasjon om Helsebiblioteket.no: Skriver til fagtidsskrifter Står gjerne på stand eller holder foredrag Se Faktaark Gå inn på Helsebiblioteket og opprett en brukerkonto
24
Spørsmål om Helsebiblioteket?
25
Kunnskapsbasert praksis
26
Disposisjon Hva er Kunnskapsbasert praksis (KBP) De 6 trinnene:
Refleksjon Kjernespørsmål – PICO Søk etter forskningskunnskap Kritisk vurdere Anvende Evaluere Skepsis til Kunnskapsbasert praksis Oppsummering
27
Kasustikk Anne, innlagt for rehabilitering etter et iskjemisk hjerneslag for 1 måned siden… 63 år, bankansatt DM II, hyperlipidemi og hypertensjon (høy kardiovaskulær risiko) Hun har vansker med å ta til seg næring, og taper vekt En sonde er lagt via nesen og ned i magen for å tilføre næring Anne er urolig og drar stadig ut sonden Du tenker å få lagt PEG (port direkte til magesekk) Ektemannen: ”Er det riktig å gi Anne PEG sonde? Diskuter med din sidemann: Hvor ville du først søke etter svar på spørsmålet?
28
Grunnlaget for praksis
Kyndighet og innlevelse Kjennskap til befolkningens, brukerens eller pasientens behov Hvilke helsetjenester kan dekke disse behovene Ferdigheter i praktiske gjøremål Evne til kommunikasjon
29
God fagutøvelse Forutsetter blant annet at man;
Erkjenner informasjonsbehov Stiller spørsmål Søker etter informasjon (forskningsbasert kunnskap) Kritisk vurderer det man har funnet Integrerer informasjonen med erfaring, verdier og preferanser (både egen og brukerens) og overføre dette til praksis
30
Kunnskapsbasert praksis
Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, - og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen 1. Gjøre det systematisk 2. Ikke hvilken som helst kunnskap
32
De 6 trinnene i kunnskapsbasert praksis
Refleksjon over egen praksis Formulere spørsmål (kjernespørsmål) Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk) Kritisk vurdere forskningen Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov Evaluere egen praksis
33
De 6 trinnene i kunnskapsbasert praksis
Refleksjon over egen praksis Formulere spørsmål (kjernespørsmål) Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk) Kritisk vurdere forskningen Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov Evaluere egen praksis
34
De 6 trinnene i kunnskapsbasert praksis
Refleksjon over egen praksis Formulere spørsmål (kjernespørsmål) Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk) Kritisk vurdere forskningen Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov Evaluere egen praksis
35
De 6 trinnene i kunnskapsbasert praksis
Refleksjon over egen praksis Formulere spørsmål (kjernespørsmål) Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk) Kritisk vurdere forskningen Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov Evaluere egen praksis
36
De 6 trinnene i kunnskapsbasert praksis
Refleksjon over egen praksis Formulere spørsmål (kjernespørsmål) Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk) Kritisk vurdere forskningen (kan vi stole på?) Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov Evaluere egen praksis
37
De 6 trinnene i kunnskapsbasert praksis
Refleksjon over egen praksis Formulere spørsmål (kjernespørsmål) Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk) Kritisk vurdere forskningen Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov Evaluere egen praksis
38
De 6 trinnene i kunnskapsbasert praksis
Refleksjon over egen praksis Formulere spørsmål (kjernespørsmål) Finne forskningsbasert kunnskap (litteratursøk) Kritisk vurdere forskningen Anvende forskningsbasert kunnskap med erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov Evaluere og justere egen praksis
39
Refleksjon over egen praksis
KBP Refleksjon over egen praksis Hva er de faglige begrunnelsene for praksis? -hvorfor gjør vi det vi gjør? Hva fikk oss til å råde personer med akutte ryggplager til å ligge i senga…. å gi råd om at spedbarn skulle sove på magen Er det riktig å anbefale å gi Anne PEG- sonde….. ?
41
Å formulere kjernespørsmål - PICO
Pasient/ Populasjon/problem Intervensjon /tiltak Comparison / sammenlikning Outcome / utfall Nasogastrisk sonde Iskemisk hjerneslag PEG (percutaneous endoscopic gastrostomy) Ernæring Komplikasjoner Andre kliniske utfall Scott bruker det som er omtalt som det tre eller firedelte kliniske spørsmål. Lysark - det samme men at studentene skal ta for seg den konkrete problemstillingen Aktivitet - ta et spørsmål, og brekk det ned i disse elementene. Begynn å tenke på alle de forskjellige ord og begreper som kan være relatert til dette temaet for å hjelpe å utvikle en bra søkestrategi Det tredelte spørsmål - øvelse om de bolske operatorene Slide om bruk av and or
42
Kategorier av kjernespørsmål i helsetjenesten
Hvor mange har en spesiell plage …. Hvorfor får noen …… Hvordan kan vi avgjøre om noen … Hva kan vi gjøre … Hvordan går det …… Hvordan oppleves det ….
44
Hvor vil du hente informasjon ?
Politikere Wikipedia Kollegaer Fagartikkel Egen erfaring Lærebok Sjefen Presse / media Eksperter Systematisk oversikt/ kunnskapsoppsummering Brukerne Internett
45
Lærebøker inneholder ALLTID minst to år gammel kunnskap!
46
Hva skal vi lete etter? Hvor skal vi lete?
Vi anbefaler å lete først etter 1) Nasjonale faglige retningslinjer 2) Systematisk oppsummert kunnskap Hvor skal vi lete? Retningslinjer – søk i Helsebiblioteket Systematisk oppsummert kunnskap søk i medisinske databaser: Medline (Pub med), Cochrane, Cinahl, Embase og andre (referanser til publiserte, vitenskapelige artikler)
47
Synopses of single studies
Systems Systemer Summaries Oppslagsverk og retningslinjer Synopses of syntheses Kvalitetsvurderte systematiske oversikter Syntheses Systematiske oversikter Synopses of single studies Kvalitetsvurderte primærstudier Single studies Primærstudier S-pyramiden Start å søke høyt i pyramiden Viser bilde av figuren (ppt) i bakgrunnen [Lysbilde 1]. Intervjuer: Hva er S-pyramiden? Lena: S-pyramiden er en modell som viser hvordan helsefaglig forskningsbasert kunnskap er organisert. Vi kaller den ”S-pyramiden” fordi det engelske begrepet på hvert trinn har ’S’ som første bokstav. I figuren ser du også de norske betegnelsene. Intervjuer: Hva er hensikten med denne modellen? Lena: S-pyramiden hjelper deg som jobber i klinisk praksis å velge informasjonskilder når du skal søke etter litteratur på spørsmålet ditt. En tommelfingerregel er å starte så høyt opp i pyramiden som mulig. Nivåene i pyramiden bygger imidlertid på hverandre, og for å forstå innholdet på de øverste nivåene må vi kjenne til de nederste. Basert på: DiCenso A, Bayley L, Haynes B. ACP Journal Club. 151(3), 2009. Oversatt av Lena Nordheim, Senter for kunnskapsbasert praksis, Høgskolen i Bergen
49
Kritisk vurdere forskning
Kan vi stole på at forskningen har konkludert riktig? Det finnes verktøy for å vurdere ulike typer forskningsdesign: Sjekklister på Kunnskapssenteret.no Funnene, artiklene, studiene må kritisk vurderes for Gyldighet Generaliserbarhet / anvendbarhet
51
Anvende Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap
Pasientens kunnskap og medvirkning R. Eraker, Utposten
52
Viktige elementer for å bruke forskning i praksis er:
God tilgang til forskningslitteratur Økt kunnskap i å forstå forskning Ledelsesforankring og kollegial støtte Oppmuntring til å anvende forskning i praksis
53
Hjelp finnes Guidelines and Point-of –care -tools Best Practice
UpToDate Clinical Evidence G-I-N NICE helsebiblioteket.no
54
McMaster PLUS
56
Evaluering Praksis evalueres gjennom en prosess med Refleksjon
Egen evaluering Audit (et samlenavn for evaluering av klinisk praksis) Forskning/ prosjekter og studier publiseres
57
Selvevaluering: Har jeg gjennomført en evaluering eller audit av min egen evne til å arbeide kunnskapsbasert?
59
Skepsis til Kunnskapsbasert praksis (KBP)
Kunnskapshierarkiet er for mange synonymt med KBP Mange hevder at erfaringsbasert kunnskap og klinisk ekspertise nedvurderes eller neglisjeres i KBP KBP er kokebokmedisin Fare for at KBP får en autorativ status som gjør at best mulig behandling ikke lenger er overlatt til den enkelte fagutøver å vurdere alene (Ekeland 2004). KBP kan bli et verktøy for helsepolitikere for å regulere praksis. Dette kan skje ved at kun intervensjoner basert på forskningsfunn gir grunnlag for refusjon eller legitimitet hos offentlige myndigheter eller andre finansieringsinstitusjoner. Slike tendenser kan ses i flere land (Ibid) Hanne Tuntland, Ergoterapien 2009
60
Kunnskapsbasert praksis i rehabilitering
Evidence-Based Practice for Rehabilitation Professionals:Concepts and Controversies; Dijkers et al. Arch Phys Med Rehabil 2012;93(8 Suppl 2):S Evidence based practice privileges clinical research findings over other forms of evidence EBP disregards factors that should play a role in clinical decision making EBP is blunt empiricism EBP only wants to deal with the best possible evidence EBP methods are not applicable to many questions that clinicians need to have answered There is no such thing as a typical patient EBP results in cookie cutter health care EBP is a cost-cutting tool EBP does not help with clinical decision making EBP itself is not evidence-based
61
Konkrete situasjoner Kunnskapsbasert klinisk praksis handler om å håndtere forskningsbasert kunnskap i møter med individuelle pasienter og brukere. Den samme forskningsbaserte kunnskapen kan føre til ulike beslutninger i ulike kliniske situasjoner. Forskning viser f.eks at pasienter bør mobiliseres raskt etter et hjerteinfarkt. En erfaren sykepleier kan likevel vurdere at pasienten ikke skal mobiliseres den aktuelle dagen. I denne situasjonen er det den kliniske erfaringen og ekspertisen som har avgjørende betydning for utfallet. Andre ganger kan pasienten selv, til tross for å være informert om viktigheten av tidlig mobilisering, velge å holde sengen. I denne situasjonen er det pasientens preferanser som blir vektlagt. Så lenge beslutningene er velinformerte vil vi si at det er kunnskapsbasert praksis. Forskningsbasert kunnskap alene skal ikke diktere praksis, men informere denne. Engasjerer og provoserer. Sykepleien (07);64-69
62
Oppsummering Stille spørsmål Lete etter svar
Kritisk vurdere det du finner Sette ut i praksis Evaluere
63
Kunnskapsbasert praksis til nye høyder?
Kilde:en.wikipedia.org
64
Spørsmål om kunnskapsbasert praksis?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.