Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kinas vekst: Vår undergang?
Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH Vårkonferansen, NHH 26. mai, 2009
2
I. Kinas vekst
4
BNP vekst per capita 1990-2004 Kilde: Penn World Table 03.04.2017
5
Konsumandel,
6
Eksport fra Kina og India Som andel av verdens varehandel
9
Seoul 1988
10
Barcelona 1992
11
Atlanta 1996
12
Sydney 2000
13
Aten 2004
14
Beijing 2008
15
London 2012 (prognose)
16
Medaljens bakside: Forurensning
dør årlig av luft- og vannforurensning i Kina World Health Organization
17
Og fattigdom
19
Kina og India er fremdeles utviklingsland
20
…med små nasjonale økonomier
21
II. Vår undergang?
22
De økonomiske leker: Alle kan vinne!
Før handel: produksjon og konsum Etter handel: produksjon Etter handel: konsum (bytteforhold PC/klær =0.75) Prod=Konsum Klær PC Kina 200 100 Vesten Komparative fortrinn: Ulike barn leker best! Produksjon Klær PC Kina 300 50 Vesten 200 Konsum Klær PC Kina 200 125 Vesten 100
23
Arbeidsintensiv produksjon 2000-2060
KINA OECD Bjorvatn, Norman, Orvedal, Tenold (2006). De gode hjelperne: Virkninger av utviklingen i Kina og India for norsk økonomi, SNF-Rapport 30/06
24
Noen vil tape: OECD faktorpriser 2000-2060
25
OECD produktpriser, 2000 2060
26
Mange flytter helt ut…. Undergang
”Vi har nok bygd vår siste fabrikk i Skandinavia. Vi ser en nedbygging i høykostland som Norge, Sverige og Tyskland til fordel for de østeuropeiske landene.” Konsernsjef Olav Volldal i Kongsberg Automotive ser ikke spesielt lyst på fremtidsutsiktene for økt virksomhet i hjemlandet.
27
…andre outsourcer og klorer seg fast…
Redning… ”De to siste kontraktene vi har vunnet er basert på skrog fra Litauen. Det viser hvordan globalisering skyller inn over lokalsamfunnet i Fiskerstrand. Det er på denne måten vi klorer oss fast og vinner i konkurransen.” Adm dir Rolf Fiskerstrand, Fiskerstrand Verft
28
..og noen omstiller seg og finner nye nisjer
”Slåss mot billig stein fra Kina” BT 4. mars 2005 Solesnes Stein AS i Jondal fikk bråstopp i salget for tre år siden Kommuner på Vestlandet begynte å kjøpe stein fra Kina ”I stedet for norsk naturstein med litt ujevn tykkelse, ville kommunene heller ha jevne kinesiske heller, som var billigere og gikk fort å legge.” Andrew Pigott, Solesnes Stein
29
En jondalsk suksess Konkurransen med kineserne betydde ikke undergang for Solesnes Stein ”Tvert imot tvang dette oss til å komme frem med nye steinprodukter, og da mot nye kundegrupper. Det har vært en suksess. Etter omleggingen har vi faktisk økt omsetningen med mellom prosent i året, og vi er flere ansatte enn den gang.” Andrew Pigott Nå selger Solesnes eksklusiv stein til velstående private hjem Spesialtilpasning, designløsninger; nærhet til kundene avgjørende
30
En spansk suksess
31
”Zara: Taking the lead in fast-fashion” 4. April, 2006
”When it comes to quick response to clothing trends, this Spanish retailer is beating the pants off H&M and everyone else.” Two weeks from drawing board to store shelfs ”Zara’s success is all the more surprising because at least half its facotries are in Europe, where wages are many times higher than in Asia and Africa. But to maintain its quick inventory turnover, the company must reduce shipping time to a minimum.” ”The fast-fashion approach also helps Zara reduce its exposure to fashion faux pas. The company produces batches of clothing in such small quantities that even if it brings out a design that no one will buy – which happened during an unseasonably warm autumn in 2003 – it can cut its losses quickly and move on to another trend.”
32
Zara thrives by breaking all the rules 9. Oktober, 2008
“Typically, apparel chains outsource the bulk of production to low-cost countries in Asia. Inditex produces half of its merchandise in factories in Spain, Portugal, and Morocco, keeping the manufacturing of the most fashionable items in-house while buying basics such as T-shirts from shops in Eastern Europe, Africa, and Asia. Wages are higher at Inditex—its factory workers in Spain make an average of $1,650 a month, vs. $206 in China's Guandong Province. But the company saves time and money on shipping.”
33
Zara Modell 1
34
Zara modell 2: Ingredienser
Moter: Hvilken ”farge” ønsker konsumentene i høst? Produsent får et klarere bilde av dette i løpet av vår/sommer Deadline: Høstkolleksjonen må i butikkhyllene innen en bestemt dato Informasjonsteknologi: Avgjør hvor raskt markedssignalene blir plukket opp av produsent Prisfølsomhet: Hvor elastisk er etterspørselen mhp mote? Klær med feil farge må selges til tilbudspris Lønnsforskjeller: Lav lønn langt borte (Kina); høy lønn nært hovedmarkedet (Europa) Bjorvatn (2004). Tid er penger: Om betydningen av informasjons- og kommunikasjonsteknologi for lokaliseringen av utenlandske direkteinvesteringer, Norsk Økonomisk Tidsskrift
35
Zara Modell 2 IP3 INFORMATION POINT IP2 IP1 SHIPPING DEADLINE
SHOPPING DEADLINE Kina Europa Tid 35
36
Jorden er kanskje flat…
…men det betyr ikke at avstand er død
37
OECD sysselsetting etter sektor, 2000-2060
Skjermet Kapitalintensiv Arbeidsintensiv 2060 2000
38
Avslutning Kinas vekst: Vår velferd!
Handel er en kilde til velstandsvekst for Kina og OECD Både gjennom en fornuftig arbeidsdeling og gjennom økt avkastning på investeringene Men omstilling nødvendig for å hente ut gevinstene Nødvendig med ”smarte bedriftsstrategier” Solesnes Stein og Zara viser vei …og en ”smart arbeidsmarkedspolitikk” Flexicurity: enkelt for bedrifter å ansette og avsette, men med et godt utviklet sosialt sikkerhetsnett
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.