Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen, 22.01.09.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen, 22.01.09."— Utskrift av presentasjonen:

1 Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,

2 Program for dagen Naturfagdidaktikk er … Naturfag – hva er det?
Naturfag i norsk skole – hvordan står det til? Hvorfor skal alle barn lære naturfag i skolen? Hva er viktig å tenke på når vi skal undervise naturfag? Læreplanen i naturfag

3 Naturfag Naturfag som produkt Lover, teorier, fakta, sammenhenger
Naturfag som prosess Vitenskapelige metoder, prosedyrer og teknikker. Bl.a. hva er logiske slutninger, vurdering av sikkerhet/usikkerhet, bruk utstyr – ”hva vi gjør” Naturfag som sosialt system De ”regler”/normer som gjelder Hvordan naturvitenskap gjøres og hvordan kunnskapen påvirker bl.a. i beslutninger

4 Scientific literacy Kunnskap i naturfag; kan bruke denne kunnskapen for å identifisere naturvitenskapelige problemstillinger, skaffe seg ny kunnskap, utforske naturfaglige fenomen og dra evidensbaserte konklusjoner Forståelse av de karakteristiske trekkene ved naturvitenskap som en del av menneskers kunnskapsbase og av kjennetegn ved utforskende arbeidsmetode Innsikt i hvordan naturvitenskap og teknologi former våre materielle, intellektuelle og kulturelle omgivelser Vilje til å engasjere seg som en reflektert samfunnsborger i naturfagrelaterte problemstillinger (OECD 2006 PISA)

5 Litt resultater fra TIMSS…
Elevprestasjoner: på 8.trinn: flere presterer dårlig og færre presterer godt, sammenliknet TIMSS 2003 på 4.trinn gjør elevene det litt bedre enn ved TIMSS 2003 Norske elever scorer mindre på krevende oppgaver enn gjennomsnitt i verden, men gjør det bra på enklere oppgaver Relativt gode resultat i geofag - og dårlige i fysikk

6 Litt mer fra TIMSS på 8.trinn…
Undervisningen i naturfag 35% av tiden er individuelt arbeid 30% av tiden brukes til gjennomgang (nytt stoff) 1/3 av lærerne sier de bruker praktisk arbeid i mer enn halvparten av timene Halvparten av lærerne sier de bruker erfaringer fra dagligliv i mer enn halvparten av timene Men bare 1/3 del av elevene mener det samme

7 Litt mer fra TIMSS på 4.trinn…
Lite praktisk arbeid/eksperiment/observasjon etc. Ca 40% av lærerne sier de bruker erfaringer fra dagliglivet i mer enn halvparten av timene

8 Og hva så … Måler TIMSS det som er viktig i naturfag?
(Kan naturglede måles? Er det viktigere ting i verden å kunne enn naturvitenskapelige fakta? etc.) Er det bra å bruke mye tid på praktisk arbeid i naturfag? Hvorfor/hvorfor ikke? Bør en som lærer bruke tid på å trekke inn dagliglivet i naturfag? Hvis det er viktig – hvorfor gjør ikke lærere dette i større grad?

9 Hvorfor har vi naturfag?
Kan velge om barn skal ha religionsundervisning Naturfag er vår tids religion Barn må få valget om de vil ha naturfag eller alternative retninger som for eksempel sjamanisme, astrologi, regndans eller lignende Toleranse og (teoretisk) pluralisme viktig i demokratisk samfunn Feyerabend

10 Begrunnelser for naturfag?
Naturfag er del av kulturarven Naturfaglig kunnskap hos alle er nødvendig for demokratiet Naturfag for å etablere gode holdninger til natur og naturvitenskap som sosial institusjon Naturfag til bruk og nytte (nå og i fremtiden, for meg og for samfunnet) Naturfag for å gi innsikt i teknologi Naturfag til Nytte eller Dannelse?


Laste ned ppt "Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen, 22.01.09."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google