Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MyPack Hent der du handler

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MyPack Hent der du handler"— Utskrift av presentasjonen:

1 MyPack Hent der du handler
Nå kan du sende pakker langt billigere enn med Posten! Nå kan du spare fraktutgifter på å benytte MyPack-løsningen fra Tollpost fremfor andre postløsninger. Tollpost Globe, som eies av Posten AB, tilbyr nå gunstige avtaler på den såkalte MyPack-løsningen. MyPack er en logistikkløsning laget for distansehandel - dvs både netthandel og postordre. MyPack gir deg rask og sikker distribusjon av forsendelser til privatpersoner i Norden. Forsendelser som sendes med MyPack blir utlevert i butikker, b.l.a. ICA og RIMI. Hvorfor MyPack Utleveringssteder nær der folk bor Enkelt å hente – gode åpningstider Økt inntjening for distansehandel 1

2 Hva er MyPack? Tollpost Globe’s produkt mot sluttbrukerne
Utfordreren til Postens Servicepakke Mål 2009: 1 million pakker innenlands MyPack er allerede etablert i markedet Suksesskriterium nr. 1 er antall nye pakker i systemet For lavt volum innenlands Må sikre volum for å dekke kostnader til å opprettholde nettverket Forventninger fra eier

3 Hvorfor har vi utviklet MyPack?
Forretningsmulighet markedet for distansehandel vokser Etterspørsel etter bedre og rimeligere logistikkløsninger fra våre kunder MyPack er en logistikkløsning laget for distansehandel (postordre + netthandel) MyPack tilbyr sine kunder i og utenfor Norge, rask og sikker distribusjon av forsendelser til privatpersoner i Norden. Levering er et av de største hindrene for å handle på nettet fremfor i butikk. Men ved å tilby MyPack, gir du dine kunder mulighet til å hente der de handler. De kan med andre ord hente pakkene sine samtidig som de kjøper melk og brød. På den måten får dere en unik mulighet til å bli en del av kundens daglige rutiner, i stedet for at de må bli en del av deres. Det er på høy tid at posten får en utfordrer, ikke bare på pris, men også på tilgjengelighet. Forretningsmulighet –markedet for distansehandel vokser. I Norden vokste markedet med 18% i 2006 Ca millioner nordmenn har handlet på nett – en økning på 10% siste år. Etterspørsel etter logistikkløsninger fra våre kunder Enhetlige løsninger i Norden Ønske om konkurranse i markedet for levering til privatpersoner Et ben til å stå på for Tollpost Globe Økning i nettbruk - Ingen økning i privatpersoner som har bestilt varer eller tjenester over nett fra Q til Q2 2008 Andel er fortsatt 63% Vekst i andel brukere - særlig for reiser Vekst i bestilling på nett for noen aldersgrupper

4 Satsningen på MyPack i Norden - antall utleveringssteder
1600 i Sverige 1200 i Finland 600 i Norge Danmark 2009 MyPack utleveringssteder (butikker) 1600 i Sverige 600 i Norge 1200 i Finland (september 2008) Danmark 2009 I Norge - plan om ytterligere ca 300 nye i løpet av 2009 Er en sterk utfordrer til Posten sin servicepakke MyPack har 600 utleveringssteder i Norge, 1600 i Sverige, 1200 i Finnland og etableringen i Danmark er i gang. I Norge har snart mennesker hentet sin pakke hos et MyPack utleveringssted. Antall utleveringssteder i Norge vil også øke ytterligere, og produktet lanseres i markedet i 2009. Nettbutikker som har omsetning fra 1 million og oppover, kan øke sin inntjening vesentlig ved å inngå en MyPack avtale med Tollpost Globe.

5 Servicepartnere Ica Maxi = 20 Rimi = Ica Supermarked = Ica Nær = Snart har mennesker hentet sin pakke hos et MyPack utleveringssted Avsluttende forhandlinger med en stor norsk dagligvarekjede Åpner ytterligere butikker fra ICA og Bunnpris utover våren

6 3 hovedelementer i MyPack tjenesten
Utlevering av pakker fra butikk Håndtering av retur Sikker leveranse og returhåndtering ved bruk av Online håndterminaler Utlevering av pakker fra servicepartner med og uten betaling (oppkrav) Håndtering av retur - avhentet og kundeinnlevert. Retur av pakker til avsender (forhåndstrykte etiketter) Tilbakelevering av pakker til avsender som er uavhentet hos servicepartner – liggetid i butikk er 14 dager Sikker leveranse og returhåndtering ved hjelp av Online håndterminaler. (Løsningen er basert på bruk av en utplassert online håndterminal hos servicepartner.) Løsningen er like enkel som den er effektiv, og som krever minimalt med opplæringstid for brukeren. Leveringstid 2-6 dager, avhengig av sone Mulighet for kontant betaling ved henting (postoppkrav) SMS-varsling, e-post, brev Elektronisk kvittering på online håndeterminaler 14 dagers liggetid

7 Returløsninger Returetikett i pakken som forbruker henter hos Servicepartner Informasjon i pakken om at forbruker skal kontakte avsenders kundesenter for å bestille returetikett To alternative returløsninger rettet mot for forbruker: Returetikett i pakken som forbruker henter hos Servicepartner. Informasjon i pakken om at forbruker skal kontakte avsenders kundesenter for å bestille returetikett. Dersom kunden bruker TG 100% (med Posten som underleverandør) må det også være returetiketten til Posten Norge.

8 Produktforutsetninger
Maks 20 kg. Maksimal lengde 1,2 m og/eller lengde + omkrets 2,4 m Krever avtale + EDI Avsender må være næringsdrivende Avsender må være fraktbetaler Kun 1 kolli per sending Merkes med egen strekkode etikett EDI overført sendingsinformasjon Taksering ut fra fraktberegningsvekt. Frakten beregnes etter fraktberegningsvekten, dvs. den høyeste vekten av reell vekt og volumvekt. SMS-varsling: SMS-meldingen sendes til mottakeren samme dag som pakken ankommer utleveringssted i det aktuelle landet. Pakken kan hentes umiddelbart. Sjåføren skanner gjennom alle pakker hver dag for kontroll. Skanning av pakker som har ligget f.eks 14 dager eller mer gir signal om at pakken skal i retur. Det samme gjelder innlevert retur. Prosessbeskrivelse retur fra partner til leverandør returmerking uavhentet, kunderetur m.m Avsender må være næringsdrivende Avsender må være fraktbetaler Kun 1 kolli per sending Merkes med egen strekkode etikett EDI overført sendingsinformasjon

9 MyPack Norge – kunder Ellos La Redoute Jotex Klingel Komplett JULA
TV SHOP Teknikmagasinet Gymgrossisten Ljudia Bakker Holland Helsport Fagbokforlaget +++++ Vi har Nordens og Norges største nett- og postordre aktører som kunder Flere store på vei inn i april og mai: Hallens/Cellbes og

10 Hvorfor velge MyPack?

11 Forbrukere vil foretrekke nettbutikker som tilbyr MyPack fordi de får:
Flere alternative utleveringssteder innenfor samme postnummer Utleveringssteder med lengre åpningstider enn postkontorene Rask og effektiv utlevering Kan hente pakkene der de handler Forbrukere vil foretrekke nettbutikker som tilbyr MyPack fordi de får: • Flere alternative utleveringssteder innenfor samme postnummer • Utleveringssteder med lengre åpningstider enn postkontorene • Mulighet for henting på søndager gjennom Bunnpris Utleveringssteder nær der folk bor Enkelt å hente – hent der du handler - gode åpningstider MyPack har 600 utleveringssteder i Norge, 1600 i Sverige, 1200 i Finnland og etableringen i Danmark er i gang. I Norge har snart mennesker hentet sin pakke hos et MyPack utleveringssted. Antall utleveringssteder i Norge vil også øke ytterligere, og produktet lanseres i markedet i 2009. Enkel SMS, e-post eller brev varsling

12 Fordeler for nettbutikkene/postordre
Konkurransedyktige priser Færre returnerte varer, gjennom mer fleksibel avhenting for kundene Konkurranse i distribusjonsnettet generelt Bedre kvalitet og service til sluttkunden I tillegg til å gi kundene et bedre tilbud, vil nettbutikkene få flere fordeler ved å tilby MyPack: • Konkurransedyktige priser • Færre returnerte varer, gjennom mer fleksibel avhenting for kundene • Konkurranse i distribusjonsmarkedet generelt Hvorfor MyPack? Konkurransedyktige priser – økt inntjening for distansehandel Du sparer fraktutgifter. Nå kan du sende pakker langt billigere enn med Posten! Du sparer fraktutgifter på å benytte MyPack-løsningen fra Tollpost fremfor andre postløsninger. Tollpost Globe, som eies av Posten AB, tilbyr nå gunstige avtaler på den såkalte MyPack-løsningen. 2. Rask og sikker levering gir fornøyde kunder MyPack er en logistikkløsning laget for distansehandel - dvs både netthandel og postordre. MyPack gir deg rask og sikker distribusjon av forsendelser til privatpersoner i Norden. Leveringstid 2-6 dager, avhengig av sone Mulighet for kontant betaling ved henting (postoppkrav) SMS-varsling, e-post, brev Elektronisk kvittering på online håndeterminaler Forsendelser som sendes med MyPack blir utlevert i butikker, b.l.a. ICA og RIMI. 3. Færre returnerte varer - kort leveringstid gir mindre retur. Enkel prisstruktur, rask henting av retur og enkel varsling til forbruker forkorter hentetiden – gir mindre retur Mottakeren henter pakkene på utleveringssteder når han/hun har tid. Kunden blir varslet via SMS om at pakken er ankommet, og kan hente den umiddelbart etter at meldingen er mottatt. 14 dagers liggetid Nettbutikker som har omsetning fra 1 million og oppover, kan øke sin inntjening vesentlig ved å inngå en MyPack avtale med Tollpost Globe. Din bestilling fra ”leverandør” er nå ankommet og klar for henting. Ref Vekt 1 kg. Sendingen kan hentes på ”servicepartner” fra tirsdag den Våre åpningstider er hverdager kl og lør/søn Pakken må hentes innen 14 dager. SMS :

13 Fordeler for servicepartnere
Økt omsetning Muligheter til co-branding og synlighet i andre kanaler Blir et ”service-senter” i nabolaget

14 MyPack – Hent der du handler…
Fokus på det som er relevant for sluttbrukerne, dvs hvor du kjøper og hvor du henter, derav konseptet: MyPack – hent der du handler Vi har et enkelt budskap som må dramatiseres for å få oppmerksomhet. Vi må i kommunisere på en overraskende og sjarmerende måte Vi må tørre å tenke utradisjonelt hva gjelder virkemidler og kanaler slik at vi får mest mulig oppmerksomhet. Vi må utnytte potensialet som ligger i god presseomtale. MyPack lanseres i markedet våren 2009 For å bevisstgjøre forbrukerne om fordelene med MyPack, vil vi kommunisere med dem på den mest relevante arenaen, nemlig i butikken. Å minne dem på at de faktisk kunne hentet pakken sin i samme slengen, er treffsikker og relevant kommunikasjon som vi mener vil få forbrukerne til å etterspørre MyPack. Her ser du noen eksempler på kommunikasjon i butikk.

15 Markedskampanjen Nettannonsering på nettkundenes sider og tollpost.no Plakatering i butikk In Store aktiviteter ”Vareskiller” med profilering Pizzaekske/kaffepose i hylllene Vippetass i hyllene Stand i butikken ved ”etablering ” av nye butikker Give aways (handlemynt, handlenett) PR aktiviteter (kampanjen vil følges opp av et koordinert opplegg for media)

16 Annonse som illustrerer konseptet…

17

18

19 Co-branding på tilbud i butikk

20 Mulighet til co-branding på nett (eks. komplett.no)

21

22


Laste ned ppt "MyPack Hent der du handler"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google