Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK."— Utskrift av presentasjonen:

1 TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK

2 Forbrukerombudet •Forbrukerombud: Gry Nergård •Fører tilsyn med markedsføringsloven, som vil si at vi sørger for at markedsføring ikke er villedende og at avtalevilkår ikke er urimelig. •Jobber for et enklere og tryggere marked for forbrukerne •30 ansatte •Prioriterte områder: IKT, finans og bolig

3 •Netthandel er svært praktisk •Stadig flere tjenester er lettere tilgjengelig over internett enn i butikk/over telefon •Enkelt og kostnadsbesparende for de næringsdrivende Handel på nett - generelt

4 •Villedende markedsføring av produktene •Manglende levering •Falske produkter/dårlig kvalitet •Mangelfull eller uriktig informasjon om angreretten •De useriøse næringsdrivende er vanskelig å få tak i når problemene oppstår Hvilke problemer ser vi?

5 Mange seriøse virksomheter •MEN dette gjelder jo ikke alle •I stor grad er det seriøse næringsdrivende som er grei å forholde seg til •Ulik grad av seriøsitet

6 Hva kan man gjøre FØR man handler? •Kjenner du til den næringsdrivende? •Stoler du på virksomheten du handler med? •Er det en veletablert virksomhet med et pålitelig rykte? •Bruk kredittkort

7 Hva må man se etter? •Er tilbudet for godt til å være sant? •Sjekk leveringstid •Sjekk totalsummen •Skjulte kostnader? •Utenlandsk nettbutikk? Hvilke vilkår gjelder for retur av varer?

8 Hva må man se etter? •Ingen informasjon om selskapet for øvrig? •Adresse, organisasjonsnummer? •Sjekk kontaktinformasjonen til selskapet •Kunderservice@hotmail.com?Kunderservice@hotmail.com •Kunderservice@gmail.com?Kunderservice@gmail.com

9 Hva må man se etter? •Kan nettstedet gi deg inntrykket av at personopplysninger ikke behandles på en tilfredsstillende måte? •Seriøse nettsteder vil kryptere trafikken når du sender over sensitiv informasjon, trafikken er kryptert hvis det står https på starten av adressen

10 Hva må man se etter? •Søk på internett etter andres erfaringer med nettbutikken, eks «Navnet på nettbutikk svindel»

11 Hva kan man gjøre ETTER ulykken er ute? •Sjekk kontoutskriften – stemmer beløpet med det som er avtalt? •Klag til den næringsdrivende. Man kan også benytte angreretten. •Betaler man med kredittkort har man beskyttelse i finansavtaleloven. •Man kan altså kreve pengene tilbake fra banken •Finansklagenemnda: Gratis klagenemnd dersom banken gir avslag

12 Angrerett •Man har to uker angrerett når man handler over internett. •Som utgangspunkt gjelder dette både varer og tjenester •Dette gjelder likevel ikke flybilletter, togbilletter, kinobilletter og lignende •Fordi det er tjenester som leveres til ett bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom

13 Angrerett •Angrefristen begynner ikke å løpe før man har fått angrerettskjema OG varen •Har man ikke fått opplysninger om angreretten utvides dermed angrefristen

14 Piratkopier •Er et tilbud for godt til å være sant? •Det er ikke ulovlig å få tilsendt kopivarer til Norge. •Import for videresalg er derimot forbudt •Dersom man kjøper piratkopier får man varer av en annen kvalitet, men risikerer også ødelagte og dermed ubrukelige varer.

15 Toll/moms når varer sendes fra utlandet •Kjøp for over 200 kr er momsbelagt. •Dette kommer ofte i tillegg til den kjøpesummen som er oppgitt i butikken •Frakt regnes med i 200-kronersgrensen •Fritak for bøker til eget bruk •På klær og matvarer kommer toll i tillegg til moms. •Tollkalkulator: www.toll.no.www.toll.no

16 Toll/moms •Undersøk før du bestiller om varen sendes fra utlandet •Ikke alle butikker er like flink til å opplyse om at moms tilkommer prisen •Vanlig å ha lager for eksempel i Danmark og sende varer til Norge

17 Reklamasjon •Dersom det er en feil ved varen kan man reklamere. •Dette har ingen sammenheng med angreretten for øvrig. •Feilen må ikke skyldes slitasje på enkelt deler, men en iboende feil da du overtok produktet •Gi beskjed til den næringsdrivende så snart som mulig •Reklamasjonsfristen er 2 eller 5 år

18 Uønskede e-poster •Uønskede e-poster - Irriterende og vanskelig å bli kvitt •Tenk før du klikker. Åpne aldri en lenke eller et vedlegg du mottar i en epost som du ikke forventet å få.

19 Uønskede SMS •Noen SMS fra fire- og femsifrede nummer koster penger å motta. En såkalt innholdstjeneste. •Ikke overse SMS-er du ikke kjenner avsenderen til •Send STOPP til avsendernummeret •Følg med på telefonregningen dersom du får mistenkelige SMS

20 Eksempel •Eksempel: Du har (1) viktig melding. Svar JA for å se den. Avslutte? Send STOPP til 2236, NOK32/SMS, 4 SMS/UKE, 004781500151

21 Eksempel

22 Oppfordring! •Vær bevisst… •Men ikke vær redd for å handle på nett!

23 ENKLERE OG TRYGGERE MARKED FOR FORBRUKERNE www.forbrukerombudet.no


Laste ned ppt "TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google