Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handel, priser og forbrukerrettigheter 17.09.2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handel, priser og forbrukerrettigheter 17.09.2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Handel, priser og forbrukerrettigheter

2 Handel og priser • En handel er å kjøpe noe. Det kalles å handle. • For eksempel: jeg skal til Kongsberg for å handle. • Det man kjøper heter vare. En vare kan være en ting eller en tjeneste. • Å kjøpe noe som du ikke får med det samme kalles å bestille noe. • Den som kjøper kalles kjøper. Vi som kjøper det vi trenger kalles forbrukere. • Den som selger kalles selger eller forhandler. Den som lager en vare kalles produsent.

3 Betaling • Når du kjøper noe må du betale med penger. • Betalingsmåter: – Kontanter (mynter og sedler) – Bankkort eller kredittkort. – Betale med regning – Forhåndsbetaling • Når du bruker bankkort blir pengene overført fra din bankkonto.

4 Vanlige ord i butikken • Billig – Når noe koster lite / Når noe har lav pris. – For eksempel: skjorta er billig. • Dyr – Når noe koster mye / Når noe har høy pris. – For eksempel: bilen er dyr. • Tilbud – Når en vare har fått lavere pris enn den hadde før. – For eksempel: Denne ballen er på tilbud. • Salg – Når en butikk har tilbud på mange varer. – For eksempel: Det er salg på Cubus. • Avslag – Å få avslag er å få kjøpe en vare til mindre pris enn den koster. • Merverdiavgift / mva. /moms – Merverdiavgift er 25% i skatt på alle ting du kjøper. – 15% merverdiavgift på mat – 8% merverdiavgift på for eksempel transport og hotell.

5 Forbrukerrettigheter • Rettighet er det motsatte av plikt. • «Gjør din plikt og krev din rett»

6 Reklamasjonsrett • Reklamasjonsretten er retten til å klage på noe du har kjøpt innen en tidsfrist. • Du må si ifra med en gang du oppdager feilen. • Du må ha kvitteringen som beviser hvor og når du kjøpte varen. • Tidsfristen er normalt 2 år. • For ting som skal vare mye lenger (vesentlig lenger) enn 2 år er tidsfristen 5 år. • 5 år gjelder f.eks. for TV, mobiltelefon og PC. • Reklamasjonsretten står i Norges lover (Forbrukerkjøpsloven).

7 • Du kan reklamere (klage) dersom det er en mangel på varen du har kjøpt. • Du kan IKKE reklamere dersom det er du som har skylden på grunn av slitasje, feilbruk eller skade. • Viktig å lese og å følge bruksanvisningen. • Dersom selger har ansvaret skal han gi en ny vare, reparere den, eller gi deg pengene tilbake.

8 Garanti • Selgeren kan velge å gi deg garanti. • Garanti er å gi rett til mer enn det du skal ha rett til i følge Norges lover.

9 Angrefrist • Angrefristretten er retten til å returnere en vare du har kjøpt innen en tidsfrist. • Angreretten gjelder ikke når du kjøper noe i butikken. • Angreretten gjelder for eksempel om du kjøper noe på gaten, døren, på telefon eller internett. • Fristen for å angre er normalt 14 dager. • Du må gi skriftlig beskjed til selger. • Du kan ikke angre dersom tingen har blitt brukt. • Angrefristen står i Norges Lover.

10 Bytterett • Bytterett er noe selgeren kan velge å gi deg. • Det er vanlig å få byttet ubrukte bøker og klær som du har fått i gave. • Det er vanlig å gi bytterett for julegaver.

11 Handel på internett • Du kan kjøpe / bestille varer på internett. • Butikker på internett kalles nettbutikker. • Bruk bare seriøse nettbutikker! • Du må betale frakt for å få pakken i posten. • Av og til må du betale ekspedisjonsavgift. Det er at butikken tar penger for arbeidet. • Når du kjøper noe på internett fra utlandet: – Toll (for mange industri og landbruksvarer). – Gebyr til den som tollklarerer – Merverdiavgift – Tollfrie varer under 200 kr er uten mva og toll.


Laste ned ppt "Handel, priser og forbrukerrettigheter 17.09.2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google