Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handel, priser og forbrukerrettigheter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handel, priser og forbrukerrettigheter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Handel, priser og forbrukerrettigheter

2 Handel og priser En handel er å kjøpe noe. Det kalles å handle.
For eksempel: jeg skal til Kongsberg for å handle. Det man kjøper heter vare. En vare kan være en ting eller en tjeneste. Å kjøpe noe som du ikke får med det samme kalles å bestille noe. Den som kjøper kalles kjøper. Vi som kjøper det vi trenger kalles forbrukere. Den som selger kalles selger eller forhandler. Den som lager en vare kalles produsent.

3 Betaling Når du kjøper noe må du betale med penger. Betalingsmåter:
Kontanter (mynter og sedler) Bankkort eller kredittkort. Betale med regning Forhåndsbetaling Når du bruker bankkort blir pengene overført fra din bankkonto.

4 Vanlige ord i butikken Billig Dyr Tilbud Salg Avslag
Når noe koster lite / Når noe har lav pris. For eksempel: skjorta er billig. Dyr Når noe koster mye / Når noe har høy pris. For eksempel: bilen er dyr. Tilbud Når en vare har fått lavere pris enn den hadde før. For eksempel: Denne ballen er på tilbud. Salg Når en butikk har tilbud på mange varer. For eksempel: Det er salg på Cubus. Avslag Å få avslag er å få kjøpe en vare til mindre pris enn den koster. Merverdiavgift / mva. /moms Merverdiavgift er 25% i skatt på alle ting du kjøper. 15% merverdiavgift på mat 8% merverdiavgift på for eksempel transport og hotell.

5 Forbrukerrettigheter
Rettighet er det motsatte av plikt. «Gjør din plikt og krev din rett»

6 Reklamasjonsrett Reklamasjonsretten er retten til å klage på noe du har kjøpt innen en tidsfrist. Du må si ifra med en gang du oppdager feilen. Du må ha kvitteringen som beviser hvor og når du kjøpte varen. Tidsfristen er normalt 2 år. For ting som skal vare mye lenger (vesentlig lenger) enn 2 år er tidsfristen 5 år. 5 år gjelder f.eks. for TV, mobiltelefon og PC. Reklamasjonsretten står i Norges lover (Forbrukerkjøpsloven).

7 Du kan reklamere (klage) dersom det er en mangel på varen du har kjøpt.
Du kan IKKE reklamere dersom det er du som har skylden på grunn av slitasje, feilbruk eller skade. Viktig å lese og å følge bruksanvisningen. Dersom selger har ansvaret skal han gi en ny vare, reparere den, eller gi deg pengene tilbake.

8 Garanti Selgeren kan velge å gi deg garanti.
Garanti er å gi rett til mer enn det du skal ha rett til i følge Norges lover.

9 Angrefrist Angrefristretten er retten til å returnere en vare du har kjøpt innen en tidsfrist. Angreretten gjelder ikke når du kjøper noe i butikken. Angreretten gjelder for eksempel om du kjøper noe på gaten, døren, på telefon eller internett. Fristen for å angre er normalt 14 dager. Du må gi skriftlig beskjed til selger. Du kan ikke angre dersom tingen har blitt brukt. Angrefristen står i Norges Lover.

10 Bytterett Bytterett er noe selgeren kan velge å gi deg.
Det er vanlig å få byttet ubrukte bøker og klær som du har fått i gave. Det er vanlig å gi bytterett for julegaver.

11 Handel på internett Du kan kjøpe / bestille varer på internett.
Butikker på internett kalles nettbutikker. Bruk bare seriøse nettbutikker! Du må betale frakt for å få pakken i posten. Av og til må du betale ekspedisjonsavgift. Det er at butikken tar penger for arbeidet. Når du kjøper noe på internett fra utlandet: Toll (for mange industri og landbruksvarer). Gebyr til den som tollklarerer Merverdiavgift Tollfrie varer under 200 kr er uten mva og toll.


Laste ned ppt "Handel, priser og forbrukerrettigheter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google