Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ledelse og samspill i flerkulturelle miljøer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ledelse og samspill i flerkulturelle miljøer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ledelse og samspill i flerkulturelle miljøer
Eva M. Solem

2 Agenda Kultur; hva er det og hva gjør det Kultur som kontekst
Annerledeslandet Norge Kultur på bortebane

3 40 nasjonaliteter på jobben? Dette du må kunne
Hvordan kultur påvirker forståelse Hvordan felles forståelse skapes Inngående kjennskap til egen og arbeidsplassens kultur

4 Kultur ”Kollektiv programmering av det menneskelig sinn”
Det vi lærer om hvordan vi skal te og kle oss. Læres gjennom samhandling Gjør verden forutsigbar og forståelig Rammen som gjør handlinger forståelige Sosialiseres inn i grupper gjennom samhandling. Lærer hva som er riktig der – subkulturer Etter hvert sitter det der som ubevisst kompetanse, Bare sånn det er.. Sunn fornuft… Blir rammen fro hvordan vi skaper mening i det som skjer rundt oss fortolkninger

5 Kultur sier noe om Forventete forløp Forventet handling
Oppfattelse av hvordan ting henger sammen Hvordan skyld og skam, ære og vanære fordeles Kulturelle forskjeller kommer tydeligst fram når grensene brytes, eller grupper møtes. Forløp: Eksempel: Forventer å bli fortalt hver enkel oppgave. Venter på sjefen av respekt. Fortolker: ikke god leder. Overser meg. Nekter å la meg lykkes Norsk ; Forventer at vi finner den selv. Blir sur. Udugelig, oppgitt. Ber om selvstendighet, men glemmer forutsetningen for det. Mye følelser Man kjenner det når kulturelle grenser brytes Sinne Pinlig berørt Flau Skuffet OVERGANG Gi dere begreper å tenke med Letter oppgaven med å bli bevisst på (egen) kultur

6 Kultur Kommer til uttrykk gjennom forventninger
Hovedkilde til konflikt: Brudd på forventninger Løsning: Avklart og omforent.

7 Flerkulturelle arbeidsmiljø
Økt problemløsningsevne, innovasjonsevne og mer vellykket markedsføring Høyere turnover Menneskelige konflikter og kommunikasjonsproblemer (Fra Glasø, 2009)

8 Forståelse : Konteksten gir teksten mening
Turister fra USA Norsk klatremiljø KKK : Kolsås Klatreklubb KKK: Ku Klux Klan KKK T-shirt Tendens til å bruke sin egen kulturs fortolkning i mangel av kjente alternativer

9 Kontekst og forståelse
Til og med handlinger er avhengig av kontekst. I en lobbyen hos telenor Performance art Noen kommunikasjonsformer er mer spesifikke enn andre Halvkvedete ordtak for eksempel

10 Flerkultur på arbeidsplassen
Folk fra ulike kulturer Ulik sosial bakgrunn Ulik nasjonalitet Ulik etnisitet Nye fra ulik arbeidskultur Interne subkulturer

11 Gjør det enkelt: felleskultur
Én felles kultur på arbeidsplassen Alle skal bidra til å skape den Alle skal lære den Alle skal lære den bort Ferdighet

12 Kultur påvirkes Gjennom hva vi applauderer Og hva vi sanksjonerer

13 Godt utgangspunkt Alle ønsker å lykkes på arbeidsplassen.

14 Avgjørende spørsmål Hva skal til for å lykkes hos oss?
Hvilke handlinger gjør deg respektert. Hvordan uttrykkes respekt her? Håndtrykk Tidspunkter

15 Forstå det spesifikt norske ved norsk kultur på arbeidsplassen
Annerledeslandet Norge Viktig for å kunne forstå handlinger på arbeidsplassen

16 Norge; Et lite rart land i verdens utkant
Eva M. Solem

17 Den selvstendige, frie bonde… ………… De små forskjellers land
Eva M. Solem

18 Den som eier, bestemmer. De som ikke eier, bestemmes over.
Hvordan skjedde forandringen? Enkelt. Eva M. Solem

19 Naturens orden / Guds vilje
Det er som det skal være Det er deres egen skyld Eva M. Solem

20 Virkeligheten former holdningene
”De jobber ikke like hardt som oss…” ”Smålig misunnelse” ”De er utakknemlige og kravstore” Eva M. Solem

21 Holdninger og handlinger
Handlinger påvirker holdninger MER ENN holdninger påvirker handlinger Når virkeligheten endres, følger holdningene etter….. Så hva hendte hos oss? Eva M. Solem

22 3 ting hendte Eva M. Solem

23 Underliggende verdier i Norge
Avledet: Likhet og likeverd Legitim makt kommer nedenfra Selvstendighet er en dyd Samarbeid er bedre enn konkurranse. Partnerskap Medvirkning og medbestemmelse er viktig og riktig. Ta initiativ viktig. Tillit utvikles gjennom å medvirke til at disse verdiene blir sanne – å handle slik at disse verdiene blir synlige i handlingen. Respekt knyttes til utøvelse av disse verdiene. (Ikke er høy på pæra, at man viser tillit til at folk kan være selvstendige, at de er selvstendige, at ledere sørger for tilstrekkelig medvirkning osv..)

24 Ledelse på norsk: Tilsynelatende likhet
Vi underkommuniserer rang Vi overkommuniserer likhet Men vi har makt og myndighet PÅ HVILKE MÅTE KJENNER DERE DETTE IGJEN? Umulig å se hvem som er leder Klær Parkeringsplass Aksepterer i liten grad privilegier Sjefen skal være et forbilde Plukke søppel Uformell tiltaleform – fornavn ( i hver fall etter et par møter, eller en lunsj): en av oss. ”Jeg syns du er ok selv om du har høy rang” DEAR CONDI Strippet for regalier Litt suspekt å ha større kontor og finere stol Bør ta sine beslutninger basert på medarbeidernes syn. Skjev fordeling av makt lavt tolerert

25 Ledelse på norsk: Utydelig ledelseshandlinger
De handlinger som er ledelseshandlinger er vanskelig å skille fra andre handlinger Mye av ledelsesutøvelsen er usynlig. Foregår som hyggelige uformelle samtaler En rask bemerkning fra døråpningen En prat i lunsjen

26 Ledelse på norsk: Vi gir ordre maskert som forespørsler
…men noen forespørsler er bare forespørsler Beslutningen er tatt når uenighet ikke lengre uttrykkes. Vi sier forventer og mener krever Det hadde vært fint om…. Og mener Jeg vil at du skal…

27 ”De er jo voksne folk!” Selvstendighet; Ta initiativ på hvilken måte?
Innenfor hvilke rammer? Ta initiativ Til hva? På hvilken måte? I samråd med hvem Med respekt for hva?

28 Å leve verdiene, styrker tilliten og muligheten for å lykkes
Samarbeid Frivillig Med hvem, om hva? Medvirkning Moralsk og ledelsesfaglig riktig Leder gir fler spørsmål enn svar Kompetanse viktig for beslutning Kompetanse i hva? Selvstendighet og initiativ Se det som trengs å gjøres Gjør det du ser trengs å gjøres (innenfor dine rammer) Verdiene viktige i ledelse og i fagforeningsarbeid. Ledere gir ofte initiativ og innflytelse til ansatte og fagforeninger. Samarbeid kan gi stoooor innflytelse. Eva M. Solem

29 Sånn gjør vi det her hos oss. Tydelige leveregler
Dette forventer vi Her har vi nulltoleranse Her har vi stor takhøyde Alle må lære det Alle må lære det bort

30 Utnytt mangfoldet Faglig kompetanse Språklig kompetanse
Kulturell kompetanse Individuell kompetanse La positiv utnyttelse bli en del av kulturen

31 Slipp folk til Ta sjansen: Se individets kompetanse
Inkall til intervju.

32 Vi er ute etter EN kultur på jobben
Én kultur der alle får sjansen til å lykkes En kultur der alle har mulighet til å påvirke og delta En kultur som forener oss En kultur som utnytter positivt at folk tar med seg erfaringer fra andre kulturer Der alle lærer og lærer bort

33 Kultur på bortebane: Gjør det enkelt
En kultur av gangen

34 Tenk EN kultur Identifiser enheten Hva skal til for å lykkes her?
Lære (bort) Bygge Hva skal til for å lykkes her? Den kulturen der personen skal fungere, er den personen må lære seg.

35 Møte USA Kina Norge Internasjonale møter
Hva må jeg lære for å lykkes her?

36 Bedrifter på bortebane Lokale tilpasninger
Norge Hvordan tilpasse prinsippene til lokale forhold Kina Ukraina Italia Hva må jeg lære for å lykkes her?

37 ”Flerkultur” på arbeidsplassen i Norge
Polen Japan Norge bedrift AS Avd. Lysaker Kenya Hva skal til for å lykkes her Norsk ASA Røros

38 LYKKE TIL!


Laste ned ppt "Ledelse og samspill i flerkulturelle miljøer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google