Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læringskultur, epistemisk kultur

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læringskultur, epistemisk kultur"— Utskrift av presentasjonen:

1 Læringskultur, epistemisk kultur
Voksnes læring og læringskultur, Hedvig Skonhoft Johannesen, Institutt for yrkesfaglærerutdanning, HiOA

2 Agenda Identitet, rolle, makt og kultur
Betydningen av kultur og kontekst for læring: Kunnskapssamfunnet Hva er et flerkulturelt samfunn? Vi går inn i grunnbegreper i kulturforståelse som Kultur. Stereotypier. Integrasjon og identitet. Epistemisk kultur Refleksjon rundt hva som er de kulturelle forutsetningene for egen læring og hvordan skape en god læringskultur. Presentasjonens tittel

3 Kulturell kompetanse – hva ser du? Diskuter i fem minutter med naboen
Presentasjonens tittel

4 Kulturbegrepet Kultur : Et system av kunnskap, ideer, verdier, regler som ligger bak hva vi gjør og som uttrykkes gjennom det vi gjør. (Keesing 1981:68, Brodtkorp og Rugkåsa 2009:210). Geertz: Umulig å forestille seg mennesket uten kultur. Den vev av mening vi mennesker spinner rundt våre handlinger og liv. Kultur: 1. Sektor i samfunnet, kulturlivet. 2. Livsform, fx bondelivet. 3. Handlingsskjemaer – ideer og verdier (Gullestad 1989:32 i Brodtkorp og Rugkåsa 2009:2010). Geertz: De nett av mening som mennesket har skapt seg rundt tilværelsen og eksistensen, for seg selv og I samspill med andre mennesker. Mange kulturmøter i læring: Å bli bevisst sine egne kulturelle ”briller” – hva er din kultur og hvilke rammer setter den for egen og andres læring? Presentasjonens tittel

5 Identitet og kultur Identitet: Hvem er jeg? Prosesser og egenskaper som bidrar til følelse av egenart og tilhørighet på særegent vis. Eks på identitetsmarkører: Språk, kjønn, religion, klasse, livsstil, politikk, utdannelse, alder, familie, venner, klær, etnisk tilhørighet, nasjonalitet, ætt, geografisk opphav, nasjonalitet. Mead og den generaliserte andre. Å bli medlem av et samfunn og en kultur. ”Uten de andre er jeg ingen”. Presentasjonens tittel

6 Ulike perspektiver på kultur
Etnosentrisme: Å benytte egen kultur som målestokk i vurderingen av andre kulturer, hvor egen kultur oppvurderes og andres kultur nedvurderes. Kulturrelativisme: Kultur må forstås innenfra fra den kulturelle kontekst handlingen hører hjemme, og kan derfor ikke vurderes etter allmenngyldige kulturelle kriterier. Eks: Kvinnelig omskjæring, kannibalisme. Kulturuniversalisme: Grunnleggende kulturelle verdier og normer er allmenngyldige. Eks: Menneskerettighetene. Presentasjonens tittel

7 Kunnskapssamfunnet “Informational societies, in the sense that the core processes of knowledge generation, economic productivity, political/ military power and media communication are already deeply transformed by the informational paradigm, and are connected to global networks of wealth, power, and symbols working under such a logic” (Castells, 1996, p. 21). Det skriftliggjorte arbeidslivet i kunnskapssamfunnet krever en annet kompetanse og skriftliggjøring. IKT (informasjons-kommunikasjons-teknologi) som massemedium og ulike bruksmåter i læringssammenheng. ”Learning as the new form of labor” (Zuboff 1988 i Lahn og Jensen 2006). Presentasjonens tittel

8 Globalisering og nasjonalisme
Prosesser som gjør at økonomi, politikk og kultur påvirker hverandre gjensidig og blir mer verdensomspennende. Økonomisk Politisk Kulturell Nasjonalisme: Identitet og kultur forenes i nasjonalt territorium med felles interesser og klare grenser. NB! Nasjonalismens janusansikt. Eks. OL på Lillehammer i Nasjonalismen som ideologi. Presentasjonens tittel

9 Epistemisk kultur Skillet mellom doxa og episteme
Doxa: Tatt-for-gitt-heter, kunnskap som sitter i kroppen og ikke nødvendigvis er artikulert. Jfr.Polany og taus kunnskap. Episteme (fra Aristoteles), forskningsbasert, «sann» kunnskap. Karin Knorr-Cetina: Kunnskapsbaserte kulturer og mekanismer i disse epistemiske kulturene, ekspertsystemer og -prosesser som er med på å skape meget gode forutsetninger for kunnskapsutvikling i kunnskapssamfunnet. Empirisk grunnlag: Sammenligning av to epistemiske kulturer – fysikk og molekylærbiologi. Presentasjonens tittel

10 Den norske innvandrerbefolkningen
Nøkkeltall pr (kilde innvandrere i Norge. personer norskfødte med innvandrerforeldre. Til sammen:14,1 prosent av befolkningen. Oslo: 30 prosent av befolkningen: Hvem er minoritet og majoritet i ulike kontekster? Presentasjonens tittel

11 Kulturelt kompetent læringsarbeid
1. Kulturell bevissthet. 2. Kulturell kunnskap. 3. Kultursensitivitet. 4. Kulturell kompetanse. Presentasjonens tittel

12 Tverrkulturell kompetanse forts.
Noen konkrete tips i kommunikasjonsprosessen: • vær bevisst tanker og holdninger før du går til møtet, «prøv å nullstille» • ta pauser under veis • still kontrollspørsmål under veis for å sikre at du er forstått/at du har forstått • still ett spørsmål om gangen • prøv å sette deg inn i den andres situasjon og se det fra hans/hennes synsvinkel • uttrykk deg enkelt og tydelig • ikke pøs på med mer informasjon før første porsjon er forstått • forenkle fagspråket • i noen situasjoner kan tegninger eller modeller være til hjelp Presentasjonens tittel


Laste ned ppt "Læringskultur, epistemisk kultur"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google