Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etterutdanning person- og godstransport Yrkessjåfør Modul 1 - 6

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etterutdanning person- og godstransport Yrkessjåfør Modul 1 - 6"— Utskrift av presentasjonen:

1 Etterutdanning person- og godstransport Yrkessjåfør Modul 1 - 6
Denne PowerPoint-serien er beregnet brukt sammen med boka: Per Haukeberg: Yrkessjåfør. Modul 1 – 6. Etterutdanning. Person- og godstransport. ISBN , utgitt i 2016. Brukere som har kjøpt materiellet, står fritt til å tilpasse tekst eller bilder til sitt formål. © Fagbokforlaget 2017 Til brukeren Det er viktig at du leser dette før du bruker produktet. Før du gjennomgår lærestoffet, bør du presentere målene for kursdeltakerne. Undervisningen skal legges opp ut fra deltakernes forkunnskaper, så etterutdanningen gir derfor rom for individuelle tilpasninger. I læreplanen finner du hva som er obligatorisk, og hva som kan tilpasses den enkeltes behov. Sikring av last, ulykkesberedskap, kriminalitet, og økonomisk og miljøvennlig kjøring er obligatoriske emner. Både i boka og i lysarkserien har vi valgt å fokusere på det obligatoriske stoffet, samt det vi mener yrkessjåføren har størst nytte av. Vi har også prøvd å få med endringer i lovverk som har en betydning for yrkesutøvelsen. Livsstil, ergonomi og kosthold er derfor gitt en større plass enn for eksempel bilens teknologi. Se tabellen side 13 i boka. Elektroniske lysark som PowerPoint er et nyttig hjelpemiddel for en lærer. Lysarkene sørger for at gjennomføringen har en struktur, og gir gode illustrasjoner som belyser temaet. Det er likevel viktig å være klar over at fine bilder og visuelle effekter lett kan bli det dominerende i undervisningen, og at budskapet kan komme i bakgrunnen. Denne lysarkserien er lagt opp etter læreboka for etterutdanning av yrkessjåfører. Det kan være flere lysark om det samme tema, så det er ikke meningen at du skal bruke alle lysarkene. Velg ut dem du mener vil forsterke og illustrere ditt budskap. Derfor er det viktig at du tenker gjennom og planlegger den undervisningen du skal gjennomføre. Det sentrale er hva målet for undervisningen er, og hvordan du best kan nå målet med den gruppen du har. Et nyttig hjelpemiddel i planleggingen er den didaktiske relasjonsmodellen som du ser på lysark 3. Glem heller ikke at de du skal undervise, har lang erfaring som yrkessjåfører. Den kunnskapen sjåførgruppen har, er en viktig ressurs i etterutdanningen. Kunnskapsdeling er viktig og det beriker undervisningen. Det vil si at din rolle blir mer å styre meningsutvekslingen i retning mot målet, enn å dytte på med kunnskap som de kanskje har fra før. Vær ydmyk overfor oppgaven. Det kan være en god støtte å ha en oversikt på papir over de lysarkene som serien inneholder. Dette kan sikre en struktur på undervisningen. Du velger ut bilder som du har tenkt å bruke, og varierer undervisningen med dialog, praktiske oppgaver ute, oppgaver i klasserommet, PowerPoint, tavle og kanskje modeller/forsøk. Tenk gjennom hvordan du vil få fram budskapet. Erfarne yrkessjåfører vil også ha praktiske opplegg. Det krever enda mer planlegging og tilrettelegging fra lærerens side. Sikring av last og ulykkesberedskap kan for en stor del gjøres praktisk. Det samme kan sikring av rullestol i buss. En teoretisk gjennomgang kan du gjøre i forkant eller etterkant. Diskusjoner og refleksjoner er viktig i alle tilfeller. Det er i denne serien lagt inn oppgaver som kan gjennomføres i praksis. Å undervise andre er sammen med praktiske oppgaver det som de fleste vil si gir varig kunnskap. I boka er det brukt QR-koder. Om du laster ned en QR-leser (app) til din smarttelefon, vil du ved å fokusere på QR-koden i appen kome til en internettside som omhandler stoffet som er omtalt der QR-koden er plassert. Dette er et godt hjelpemiddel for å fordype seg i stoffet. I lysarkene er det satt inn hyperlenker som skal virke på samme måte. Ved å klikke på lenkene skal du komme til sider som gir en enda bedre forståelse for stoffet. Internett er et dynamisk medium, og en adresse som fungerer i dag, kan være ubrukelig neste dag. Dette er noe vi må forholde oss til. Lær deg derfor hvordan du redigerer hyperlenkene. I PowerPoints redigeringsmodus klikker du på lenken, og du vil få opp en dialogboks. Finn fram til nettsiden du ønsker skal vises og kopier nettadressen. Denne adressen limer du inn nederst i dialogboksen. Husk å lagre. Lykke til! Per Haukeberg ISBN

2 © NKI i strid med lov eller avtale kan medføre
Copyright © 2017 by Vigmostad & Bjørke AS All Rights Reserved 1. utgave / 1. opplag 2017 ISBN: Spørsmål om denne boken kan rettes til: Fagbokforlaget Kanalveien 51 5068 Bergen Tlf.: Faks: e-post: Materialet er vernet etter åndsverkloven. Uten uttrykkelig samtykke er eksemplarfremstilling bare tillatt når det er hjemlet i lov eller avtale med Kopinor. Denne PowerPoint-serien er beregnet brukt sammen med boka Etterutdanning. Person- og godstransport. Yrkessjåfør, modul 1-6 av Per Haukeberg. ISBN , utgitt i 2016. Brukere som har kjøpt materiellet, står fritt til å tilpasse tekst eller bilder til sitt formål.

3 Didaktisk relasjonsmodell
Mål Kultur Arbeids-måter Rammer Elev Lærer Vurdering Innhold Alt henger sammen. Bruk denne modellen når du planlegger kurset ditt. Didaktikk er populært sagt: Å planlegge undervisning Finne fram lærestoff, velge arbeidsmåter for lærer og elev Gjennomføre undervisningen Å vurdere om eleven lærte noe Denne modellen viser åtte didaktiske kategorier. Det vil si åtte elementer som gjensidig vil påvirke undervisningen, og som du må tenke på når du planlegger og gjennomfører kurset. Målene forteller hva som skal læres. Disse finner du på de første lysarkene i hver modul. Et annet spørsmål blir hvordan dette skal læres. Skal du som lærer prate, eller skal kursdeltakerne være de aktive? Tenk over at vi lærer på ulike måter. Vi har forskjellige læringsstiler. Dette er det din jobb å legge til rette for. Hva kan kursdeltakerne fra før? Husk at de er erfarne fagfolk som ofte kan sitt fag bedre enn det læreren gjør. Mange vil også ha tatt et etterutdanningskurs tidligere. Derfor er det viktig å tilpasse arbeidsmåtene slik at du nyttiggjør deg deltakernes kompetanse. Flere undersøkelser viser at aktive elever lærer best. Minst lærer eleven av en forelesning, og mest lærer de når de lærer av hverandre. Dette må du ha som utgangspunkt når du skal planlegge læringsarbeidet. Hvordan skal du vurdere kursdeltakernes utbytte, og hvordan skal de vurdere sitt eget utbytte? Andre rammer som har betydning, kan for eksempel være om kurset du kjører, er et kurs der deltakerne møter direkte fra jobb. En forelesning vil neppe være den arbeidsmåten som passer best da. Disse lysarkene (PowerPoint-filene) vil aldri kunne erstatte din planlegging. Du kan plukke ut de du vil bruke, og endre og tilpasse ditt eget behov. Ikke bruk lysarkene ukritisk, og la aldri læringsarbeidet bli et PowerPoint-show. Bruk deltakernes erfaring. Din rolle blir å forsterke viktige poeng, lede diskusjoner og å konkludere. Dette skal ikke ekskludere det å være lærer når det er nødvendig. La deltakerne utføre ting i praksis der det er naturlig. Tenk nøye gjennom hvilken betydning hver av disse åtte kategoriene har å si for akkurat det kurset du skal ta fatt på nå, og planlegg ut fra det. Både i denne lysarkserien, og i læreboka, vil du finne oppgaver som du kan tilpasse eller bruke som de er for å skape aktivitet og læring. Lykke til!

4 Velkommen til etterutdanning for yrkessjåfører
C og C1 Velkommen til etterutdanning for yrkessjåfører Dette kan være åpningsbildet for kurset. Har du andre bilder, bytt gjerne til noe som kursdeltakerne har et forhold til. D og D1

5 Hensikten med etterutdanningen
Repetere kunnskap Utdype kunnskap Få ny kunnskap Dele erfaring med kolleger Yrkessjåførforskriften § 50 Blant kursdeltagerne er det store faglige ressurser du som lærer må spille på for at kurset skal bli vellykket. Alle er erfarne mennesker innen sitt fag, og de har kunnskap som andre vil kunne dra nytte av. Bruk sjåførene som en ressurs. Du vil sikkert møte kursdeltakere som er negative til at de skal delta på kurs. Det er viktig at disse blir motivert for kurset, og da helst gjennom at du viser til nytten (naturlig motivering) de vil ha av kurset. Nest best er å vise til andre yrkesgrupper som også må på kurs (kunstig motivering). Klikker du på hyperlenken, kommer du til Lovdata og yrkessjåførforskriften.

6 Hva vil myndighetene oppnå?
Økt sikkerhet i trafikken Økt sikkerhet for sjåføren Bedre transportkvalitet Like konkurransevilkår Heve sjåføryrkets status Økt yrkeslengde for sjåførene Vis gjerne til at andre yrkesgrupper også har et krav om etterutdanning. Politiet resertifiserer sine utrykningsførere, flygere må gjennom årlig utsjekk, vektere må gjennom sertifisering hvert femte år, security-personell på flyplasser har kontinuerlige kontroller og opplæringskrav, og mange andre har lignende ordninger. Oppgave Si din mening og drøft myndighetenes mål med kolleger. Diskuter hvilke forbedringer som ligger i hvert av punktene. Ikke si til kursdeltakerne at «dette opplegget er jeg i mot, men det er nå bestemt, så vi må gjennomføre det».

7 Aktuelle temaer fra grunnutdanningen
Aktuelle lovbestemmelser Førstehjelp og ulykkesberedskap Service og kundebehandling Arbeidsmiljø Ergonomi, helse og ernæring Kriminalitet og smugling Ny teknologi Sikring av last Bedriftsinterne behov Generell trafikksikkerhet Optimal og sikker kjøring med buss eller lastebil Husk å kartlegge elevenes kompetanse, og avklar hva de timene dere kan disponere fritt innenfor hver modul, skal inneholde.

8 Bruk av boka Du får størst utbytte av kurset hvis du
leser læringsmålene streker under viktige forhold tar notater diskuterer oppgavene med de andre kursdeltakerne Få kursdeltagerne til å bruke boka aktivt slik at den kan bli et oppslagsverk i tida etter kurset. Test ut elevenes kunnskaper innenfor hvert mål.


Laste ned ppt "Etterutdanning person- og godstransport Yrkessjåfør Modul 1 - 6"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google