Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«Vold i nære relasjoner»

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«Vold i nære relasjoner»"— Utskrift av presentasjonen:

1 «Vold i nære relasjoner»

2 Sikre godt samarbeid tverrfaglig, tverrsektorielt og interkommunalt
Mål- og satsningsområder i temaplanen: Asker kommune tilrettelegger for en bærekraftig lokal samfunns-utvikling som bidrar til gode levekår, arbeid, utdanning, bolig og inkludering mm. Øke kunnskap og kompetanse Forebygge og oppdage Sikre god oppfølging til personer som har vært utsatt for vold i nære relasjoner Det er mange faktorer som samvirker. Det finnes ikke én faktor alene som kan forklare all voldsutøvelse i nære relasjoner i ulike samfunn og sammenhenger. For å forstå årsakene til vold i nære relasjoner må det tas hensyn til flere faktorer som samspiller mellom det individuelle, det situasjonelle og det strukturelle nivået. En slik forståelse gir også et bedre grunnlag for å utvikle målrettede og effektive forebyggingstiltak. Sikre godt samarbeid tverrfaglig, tverrsektorielt og interkommunalt

3 Helhetlig forklarings- og forståelsesmodell
Mange faktorer som samvirker - ikke én faktor alene som kan forklare all voldsutøvelse i nære relasjoner i ulike samfunn og sammenhenger. Samspiller mellom det individuelle, det situasjonsbetingede og det strukturelle nivået. En god plattform for utvikling av strategier og tiltak Bredspektret / universell tilnærming av forebyggingstiltak Målgruppe- spesifikk tilnærming for hjelp og endringstiltak

4 Nasjonale føringer Barn trenger bedre beskyttelse
Føringer for det politiske arbeidet Undersøke alvorlige saker av vold hva gikk galt finne systemsvikt? Gjennomgang av flere tusen saker Utvalg på 12 saker Kunne forholdene vært forebygget eller avdekket av tjenesteapparatet på et tidligere tidspunkt? Rapporten omtaler det individuelle arbeidet med barn og unge som et «svik» Ufullstendige systemer som «systemsvikt». Alvorlig brudd på lovpålagt melde- og avvergeplikt. Dette er et alvorlig hinder for «flyt» av nødvendig informasjon i og mellom de ulike fag og tjenesteområder. Barn trenger bedre beskyttelse Tjenesteapparatet bør utvikle kunnskap, kompetanse, samarbeid og samordning Tiltaksplan for barn og unge 43 tiltak - forebygging Konkrete tiltak og handlinger Tverrdepartemental opptrappingsplan innenfor Nasjonale og kommunale tjenester Barnevoldsutvalget vekt på alvorlige saker og avdekke systemsvikt

5 Forskning – hva «sier forskningen?»
Mangler norske omfangsstudier Variabel forskningsmessig kvalitet, Oppsplittet kunnskapsproduksjon knyttet til de utsatte gruppene Store mørketall, mest der utøver er kjent av den voldsutsatte Kvinner er utsatt i familieforhold. Etter 2010 er det barn som er mest utsatt Omfanget av mindre alvorlig vold fra foresatte mot egne barn har vist en tydelig nedgang …… Tilskrives forebyggende innsatser og generell økt kunnskap i befolkningen MEN, ikke tilsvarende nedgang i alvorlig vold mot barn - overrepresentasjon i familiekontekster med sammensatte sosiale problemer – levekårsutsatte Dersom en eller flere av disse risikofaktorene opptrer samtidig, har individet økt risiko for å utvikle problemer og i noen tilfeller også tilpasningsproblemer i voksen alder. Problematferd, risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer samvirker ofte med hverandre. Mange forebyggende tiltak blir utviklet nettopp med tanke på å styrke beskyttelsesfaktorene og reduserer risikofaktorene. Resiliens er god tilpasning eller andre tegn på positiv utvikling under risikofylte forhold, er resiliensbegrepets fremste kjennetegn.

6 Sosial ulikhet er den enkeltstående faktoren som best predikerer omfang av vold i et samfunn
Risikofaktorer – øker sjansen for å utvikle psykisk uhelse og sosiale vansker: antall faktorer tidlig forekomst og at de er vedvarende, predikerer grad av alvorlighet og at faktorene er stabile sammensatthet og kompleksitet

7 Forskning forts …… Vold i nære relasjoner er ikke et ensartet fenomen, har ulike former og ulike konsekvenser. Norske kvinner kan oppleve større sorg og svik, enn minoritetskvinner i arrangerte ekteskap Å anmelde og bryte ut har også ulike konsekvenser for gruppen Barn risikerer tap av omsorgsperson (er) der voldsutøver er omsorgspersonen. Sosial isolasjon, angst læringsutfordringer i skole, «drop out» - videregående skole, uførhet Mennesker med utviklingshemming - svakt rettsvern – de mest sårbare og utsatte Rusmisbruk og utsatthet for vold har en tydelig korrelasjon. Samsjuklighet - rus og psykiatri øker risikofaktorene Flyktninger og innvandrere er overrepresentert i statistikken. 76 prosent av brukere på krisesenteret har minoritetsbakgrunn. Nasjonalt samme trend Eldre har kommet med i forskningen de siste årene. Overgrep mot eldre skjer i det private og fra personer som står vedkommende nær Fellestrekk: tross fysiske skader, er det de psykologiske konsekvensene og sårene av langvarig traumatisering som «overskygger» de fysiske skadene

8 Kunnskap, forebygging og tidlig innsats
Dess tidligere intervensjon, dess større er sannsynligheten for at barnet når sitt potensiale og reduserer risikofaktorer i oppvekstmiljøet Avkastningen av hver krone investert er størst for tiltak som retter seg mot barn mellom 0-3 år. Den samfunnsøkonomiske avkastningen avtar, dess senere tiltak som settes inn James Heckman (amerikansk professor i økonomi og nobelprisvinner i økonomi – blant de ti mest innflytelsesrike økonomer i verden jo senere inn med tiltak, mer kostnad

9 ? FOREBYGGE - UNIVERSELLE strategier eller ….
Hva har vi av valide oversiktsdata? Tall og statistikk: 1068 henvendelser, 6 % av utsatte ….. 2 av 4 er utsatt …… Forskningen knyttet til omsorgssvikt gir en betydelig økt risiko for: marginalisering psykisk og fysisk sykdom lavere utdanning og inntekt forventet levealder reduseres i de verste tilfellene med opp til 20 år Barn utsatt for omsorgssvikt gir større tilbøyelighet til: risikoatferd kriminalitet rusmisbruk Ulike former for omsorgssvikt og en vedvarende mangelfull omsorgssituasjon, øker sannsynlighet for langvarige og varige konsekvenser. kostnader for barnet i form av tapte eller reduserte muligheter som voksne tap av livskvalitet på kort og lang sikt. Samfunnsøkonomiske kostnader i form av redusert produktivitet FOREBYGGE - UNIVERSELLE strategier eller …. MÅLGRUPPESPESIFIKKE strategier? Oversiktsdata og statistikk er fragmentert og av ulik kvalitet «Store» mørketall Registrering av vold omfatter kun brukere som faktisk kommer i kontakt med hjelpeapparatet ? Handlingen avdekkes ikke Handlingen oppfattes ikke som alvorlig nok eller kriminell Handlingen meldes ikke – barnevern eller politi Alvorlighet og grad av sosial integrering (nettverk) påvirker anmeldeshyppigheten Å bruke usikker statistikk er et «risiko» prosjekt Barnevernet har vært inne relativt tidlig i samtlige saker med unntak av tilfellet med shaken baby (Vista, 2017) Barnevernet klarer ikke alltid klarer å fange alvoret i omsorgssituasjonen barn lever i. NOU 2012:5 (Bedre beskyttelse av barns utvikling) viser at det tar i gjennomsnitt tre ar fra en sak kommer til barnevernet og til det blir vedtak i Fylkesnemnda om a ta barna ut av hjemmet. Riksrevisjonen gjennomforte en undersokelse av barnevernet i 2012 og fant da at omlag 20 pst. av de henlagte bekymringsmeldingene ikke skulle vart henlagt. Bendiksen, Kjær & Mossige (2012) viser at barnevernet henlegger eń av fem meldinger om vold og seksuelle overgrep mot barn. Fant at av 431 meldinger om vold og seksuelle overgrep mot barn ble 92 meldinger henlagt. De finner tre viktigste grunnene for å henlegge sakene: at andre instanser burde kobles inn, foreldrene ivaretok situasjonen selv, og at meldingene ikke ble vurdert som alvorlige eller reelle nok. I mange tilfeller vil en henvisning til andre instanser som psykisk helsevern, politi eller krisesenter være riktig. Problemet med a henvise videre til andre instanser er at andre instanser verken har ansvar eller mandat til a ivareta barnets beste. Resultatet kan da bli at barnet ikke følges opp.

10 Økonomiske kostnader – en del av utfordringsbildet
Vista analyse (2012) - samfunnsøkonomiske kostnaden mellom 4,5 mrd til 6 mrd kroner i 2010 Den største samfunnskostnaden er tapt arbeidsfortjeneste Kostnadene for barnevernet er den største posten Vil da dette kreve mer ressurser for de få, eller bedre og mer effektiv bruk av dagens ressurser for alle? Resultatene fra denne undersøkelsen m fl. understøtter Heckmans modell og konkluderer med store besparelser gjennom: forebygging, avdekke (særlig barn) og få voksne tilbake til arbeids- og yrkeslivet Så tidlilgere ville vi ha – ja takk begge deler, men her er spørsmålet knyttet til hvordan

11 Tiltak- og tjeneste tilbudet til målgruppen i Asker
17 ulike programmer / tiltak som er rettet mot det forebyggende arbeidet 12 programmer / tiltak er rettet direkte mot risikogrupper for vold Ingen tiltak knyttet direkte til behandling, men indirekte tiltak – skadereduserende, kompenserende BUP og DPS m fl. står for behandlingen, men mangelfull for barn og unge I oppvekst og helse og omsorg er det 17 ulike programmer eller tiltak som er spesifikt rettet mot det forebyggende arbeidet 12 programmer eller tiltak er rettet direkte mot risikogrupper Ingen tjenester knyttet direkte til behandling BUP og DPS står for behandlingen, men er svært mangelfull for barn og unge, mer innenfor voksne voldsutøvere etc

12 Forebygge – Avdekke Melde Tiltak Melde Handling 3 1 2 Generalist
5,9 % 3,6 % 8,8 % 15,3 % 7,3 % Forebygge – Avdekke Melde Tiltak 3 1 2 Melde barnevern/ politi Handling Tiltak - behandling SOV Team BV Krise senteret BUP BFE Barne- huset/politi Felles Kompetanse plan DPS Tverrfaglig samarbeidsteam Ansvarsgruppe mm. Kompetanse Generalist Forebyggings- kompetanse System og rutiner Oppvekst Helse og omsorg Spesialist helsetjenesten Samarbeids avtaler - tverrsektorielt Effekt: Øke faglighet Bedre presisjon Trygge ansatte UTFORDRINGER: Taushetsplikt Avvergeplikt Samhandling Tverrfaglighet tverrsektorielt Avdeling Forebygging barn (Svangerskapskontrollen): Deltatt i forskningsprosjekter i samarbeid med høgskolen i Oslo og Akershus - bedre jordmortilbudet til kvinner med flerkulturell bakgrunn, og utvikle et tettere samarbeid rundt kvinner som har store utfordringer i forhold til psykisk helse og rus, samt å etablere et forsterket tilbud til sårbare familier sammen med helsesøstertjenesten. Økt kompetanse på VINR Helsestasjon for barn 0-5 år Det er satset på kompetanseheving i hvordan snakke med foreldre om vold i nære relasjoner og etablere rutiner på helsestasjonen for samtaler om vold i nære relasjonen Skolehelsetjenesten 4. Trinn, undervisningsopplegg «Si det videre!» - implementeres våren 2017 i tett samarbeid med skolene. Ungdomsskole undervisningsopplegg om vold i nære relasjoner i ungdomsskolen «Den perfekte middagen». Pilot kjøres i 2017. Utekontakten Utekontakten fått økt kompetanse og bevissthet rundt å ta opp «Vold i nære relasjoner» som et tema i samtaler med ungdommer. Avd tiltak Det er utarbeidet forslag til kartleggingsverktøy for avdelingen med fokus på kartlegging av vold, dette er ikke ferdigstilt. Teamet har hatt opplæring i bruk av ulike screeningverktøy for mottaket. Rådgiver Flerkultur Kompetanseoverføring til ansatte i BFE og andre instanser i kommunen. Fortsette med råd og veiledning, arbeid med vold i nære relasjoner (æres relatert vold) og grupper for ungdom med flyktning bakgrunn sammen med helsesøster på skolene. Team habilitering I forhold til barn med utviklingshemming og «vold i nære relasjoner». Barnevernet SOV gruppe (seksuelle overgrep og vold) – kompetanseenhet – alle ansatte kan henvende seg Årlig gjennom- gang/kurs Konferanse m/Bærum 4

13

14 Fremdriftsplan Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne - foreløpig behandling Eldrerådet - foreløpig behandling KO – foreløpig behandling KHO – foreløpig behandling endelig behandling i KO – innstilling Jan behandling i kommunestyret


Laste ned ppt "«Vold i nære relasjoner»"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google