Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En spennende barnehage med lek og undring!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En spennende barnehage med lek og undring!"— Utskrift av presentasjonen:

1 En spennende barnehage med lek og undring!
Årsplan for Kolnes barnehage 2017/2018 Liten og trygg i Kolnes Pedagogisk ledelse De utrolige årene og Dinosaurskolen Barnehagens rom og lekens betydning Realfag

2 Innholdsfortegnelse Forord med rammer for virksomheten og kommunale satsningsområder 3-4 Barnehagen vår 5 Våre satsningsområder Omsorg og dannelse 8 Barns medvirkning 9 Barns lek og læring Likestilling Progresjonsplan for rammeplanens 7 fagområder Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk 20 Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn 23 Antall, form og rom Plan for overgang mellom barnehage og skole på Kolnes 26 Foreldresamarbeid Foreldrenes mulighet til innflytelse i vår barnehage… 28 Samarbeid med andre instanser 29 Dokumentasjon og vurderings arbeidet i barnehagen 30 Vurdering av barnehagens satsningsområder Huskeregler fra «De utrolige årene» Kontaktinformasjon Årskalender

3 Forord Rammer for virksomheten
Barnehagetilbudet er pedagogisk tilrettelagt av barnehagelærere, og kompetansen deres er grunnleggende for å holde ved like og videreutvikle kvaliteten. Hele personalet i barnehagen har kunnskaper og erfaringer som er viktige for samfunnet i arbeidet med å skape et godt oppvekstmiljø. Stortinget har i barnehageloven 17.juni 2005 nr. 64 fastsatt overordnende bestemmelser om barnehagens formål og innhold, jf. §§2 og 3. Kunnskapsdepartementet har 1.august 2017 med hjemmel i §2 i loven fastsatt forskrift om ”Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver”. Foruten disse gjelder Karmøy kommunes vedtekter, Opplæringsloven, Lov om barneverntjenester, Lov om sosiale tjenester, Lov om psykisk helsevern og Forvaltningsloven. Utdanningsdirektoratet fokuserer på barnehagens kvalitet og blant annet trivsel i barnehagen: Barns trivsel er de voksnes ansvar. Det skal legges særlig vekt på barns vennskap og deltagelse i barnehagen, for å forhindre mobbing og utestenging. Kunnskapsdepartementets rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver: Planen bygger på samfunnsmandatet og FNs konvensjonen. Følgende mål ligger til grunn for denne meldingen: Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Barnehagen skal bidra til at alle barn som går i barnehage, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Barnehagen skal også forberede en aktiv deltagelse i samfunnet og bidra til å legge grunnlaget for et godt liv. Karmøy kommune har i perioden utgitt: Strategi og utviklingsplan for barnehagene i Karmøy kommune. Strategiplanen tar utgangspunkt i etatens satsning . Prioriterte utviklingsområder er: Ansvar og roller, positivt foreldresamarbeid, tidlig innsats og spesialpedagogisk hjelp, lek og mestring, relasjoner og gruppeledelse, språk, begreper og språkmiljø og barnehagens digitale praksis. Kolnes barnehages årsplan er et arbeidsredskap for personale og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Årsplanen kan gi informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til myndighetsnivå, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte.

4 Barnehagens samfunnsmandat
I samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng. Barnehagen skal bygge på verdigrunnlaget som er fastsatt i barnehageloven og FN konvensjonen om barns rettigheter. (Rmpl. s. 7) Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og annerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i felleskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. En barndom preget av trivsel, vennskap og lek er fundamentalt. Barnehagen skal fremme demokrati gjennom respekt for forskjellighet, og positive holdninger. Alle skal få anledning til å bli hørt og delta. Barna skal oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn. Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen og fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftig samfunn. Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og utvikle matglede og sunne helsevaner. Våre verdier i Karmøy kommune er ansvar, respekt og kvalitet. Våre verdier er de idealer vi vil leve opp til. Våre verdier er en plattform for refleksjon. Vi ser etter det unike i hvert menneske. Våre verdier bygger på gode relasjoner med andre og samspill i en demokratisk verden. Pedagogisk plattform - Visjon Vi gir barn positiv oppmerksomhet, omsorg og trygghet. Vi skal være lyttende voksne, som er nysgjerrige på barnet og dens historie. Vi undrer oss sammen med barna. Vi oppmuntrer og roser barns selvstendighet. Vi gir barna utfordrende lekemateriell som stimulerer barnets videre utvikling i lek, læring og konsentrasjon. Vi gir barna mulighet og hjelp til selv å løse konflikter. Vi setter ord på hvordan andre har det og hjelper barnet med å utvikle omtanke og empati for andre. Vår visjon er å være en spennende barnehage med rom for lek og undring! Kolnes barnehage, juni 2017 Anne Gry Osnes Bråstein, styrer

5 Barnehagen vår Kolnes barnehage er en kommunal barnehage med 3 grupper. Barnehagen er organisert i aldersinndelte grupper med barn i alderen 0-6 år. Gruppene våre heter Sjarmtroll, Lykketroll og Rocketroll. Våre åpningstider er Dette året har vi ca. 47 barn og et personale på 12 ansatte. Vår historie… Kolnes barnehage er bygdas første barnehage. Barnehagen ble startet opp av kvinner i Kolnes sanitetsforening, i 1972 etablerte de seg i kjelleren på Kolnes grendahus. I 2002 flyttet barnehagen inn i nytt bygg på Stølane ved Kolnes Idrettslag , samtidig ble det opprettholdt kommunal drift på grenda huset. Barnehagedriften på grendahuset ble lagt ned i Våren 2008 ble barnehagen bygget ut med 90 kvm som er spesielt tilrettelagt for barn med nedsatt funksjonsevne. Barnehage ligger godt skjermet fra trafikk, i naturskjønne omgivelser. Vi har et stort og flott ute område i barnehagen. I markene et stykke fra barnehagen har vi lavvo og leirplass. Barnehagen er godt utstyrt med leker og inventar og hele bygget er tilrettelagt for funksjonshemmede barn. Personalet i Kolnes barnehage har bred og lang erfaring med barn med spesielle behov. Vi vektlegger at alle barn skal få et rikt og variert språkmiljø i barnehagen. Småbarnsalderen er den grunnleggende perioden for utvikling av språk. I Kolnes barnehage er vi opptatt av å bygge en skapende barnehage med klar struktur og gode rammer . Vårt fokus er å skape rom og miljø som innbyr til lek, konsentrasjon og læring. Samt gi oversikt og forutsigbarhet. Karmøy kommune deltar i et realfagsprosjekt, vår barnehage en av 10 barnehager som er med på dette. Derfor vil barnehagen fordype seg i fagområdene antall, form og rom og natur, teknikk og miljø dette barnehageåret.

6 Våre satsningsområder
Livsmestring «Liten og trygg i Kolnes» Personalet skal heve sin tilknytningsteorikompetanse, gjennom ny kunnskap skal vi legge til rette for en foreldreaktiv tilvenning. Personalet skal ha kjennskap til relasjonsteori, betydning av egne holdninger og verdier i arbeidet for å fremme barnas fysiske og psykiske helse, da dette bidrar til trygge og kompetente barn. De utrolige årene Personalet i Kolnes barnehage startet i 2013 en omfattende opplæring av personale i barnehage og skole programmet «De utrolige årene» (DUÅ). Programmet handler om å styrke den voksnes kompetanse i hvordan vi kan fremme sosial og emosjonell kompetanse hos barn. DUÅ er utviklet av Carolyn Webster-Stratton og er et tiltak for å forebygge og behandle atferdsvansker hos barn. Vårt mål med programmet er: felles strategier til det beste for barn og voksne. Personalet bruker proaktive strategier og jobber etter lærepyramiden og konsekvens hierarkiet i programmet. Se lærepyramiden og les mer under «Huskeregler for DUÅ s » Sosial og emosjonell e ferdigheter er en forutsetning for at barnet skal kunne skaffe seg venner og holde på vennskap. Hver høst starter vi barnehageåret med et samlet på fokus på vennskap i barnegruppen. Dinosaurskolen Denne høsten starter vi opp med to dinosaurskolegrupper. Programmet har fokus på å øke barnets emosjonelle bevissthet, gjennom at de styrkes i å identifisere egne følelser, kjenne igjen følelser hos andre, og få et mer tolerant og empatisk forhold til andre. Programmet er praktisk orientert og gjennomføres ved bruk av lek, øvelser, rollespill, håndukker og DVD vignetter og dialog i gruppen. Kommunikasjon, språk og tekst Å utvikle språket er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. I Kolnes barnehage skal personalet lese for barn daglig, bøker skal være tilgjengelige og tilpasset barnets alder og modning. Personalet skal tilrettelegge for språkstimulerende aktiviteter med konkreter og symboler i begrepsinnlæringen. Fokus på sang, rim og regler, lek og tøys med språket. I hverdagssamtaler stiller vi åpne spørsmål og lærer barna og uttrykke følelser. Vi bruker språkstimulerende materiell i smågrupper, der barna får blant annet erfaring med nyere og tradisjonelle barnekulturskatter som eventyr, bøker, leker, regler, former, tall, mengder, begreper og sanger. Denne våren har vi hatt fokus korsang, dette vil vi også fortsette med dette barnehageåret.

7 Våre satsningsområder
Pedagogisk ledelse - gruppeledelse Styrer og barnehagelærere skal sammen sikre god planlegging, dokumentasjon og vurdering i tråd med gjeldende styrings dokumenter, barnehagens mål og rammer. Samt sørge for at personalet får tilstrekkelig støtte og veiledning. Gruppeledelse er aktiv bruk av DUÅ verktøy, resultatet er en solid , felles plattform i personalgruppa. Positive relasjoner, gode rollemodeller, proaktive strategier gir god effekt på enkeltbarn og barnegruppen, negativ atferd reduseres. Antall, form og rom – Natur, miljø og teknikk Kolnes barnehage er med i en realfagsatsning. Målet er at personalet skal øke sin kompetanse og engasjement innen disse fagområdene og at vi får motiverte, nysgjerrige og lærelystne barn. Personalet skal legge til rette for at barna får erfaringer med naturbegreper, matematiske materialer/konkreter som tellemateriell, spill, mattelitteratur, sorterings- og sammenligningsmateriell, ulike terninger og forskjellige former i sitt lekemiljø. Vi legger til rette for samarbeid i smågrupper der barna får reflektere over naturens mangfoldighet, sammenhenger, og utfordre til logisk tenkning og resonnement når de skal løse ulike oppgaver og utfordringer i leken. Prosjekt ”Jord” Med kjøkkenhagen vår skal personalet i Kolnes barnehage skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid gjennom prosjektet Jord. (Rmpl. s. 50) Vi planter agurk, tomat og ulike frø inne på våren til kjøkkenhagen vår. Med sommerfuglprosjektet skal personalet legge til rette for at barna får kunnskap om dyr og dyreliv gjennom å la barna følge prosessen hvor egg blir omgjort til larver for deretter bli pupper og så plutselig en dag flyr de ut som vakre fargerike sommerfugler. (Rmpl. s. 53) Barnehagens rom og lekens betydning Personalet skal organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek. Lekemateriell skal være tilgjengelig for barna og bidra til å utvikle leketemaer. Materiellet skal sorteres , slik at det gir barna oversikt og forutsigbarhet. Barna skal lære å ta vare på utstyr og lekemateriell . Personalet skal observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser. Personalet skal veilede barna om leken bidrar til uheldige samspillsmønster. (Rmpl. s. 20).

8 Omsorg og dannelse Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet, personale skal ivareta dette. Barnehagen skal støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverden og bidra til å legge grunnlag for modig, selvstendig og ansvarlig deltagelse i demokratiske fellesskap. ( Rammeplan s.19-21) Vi tar godt vare på barna, og gir barna masse kos og klemmer. Vi ser behovet til hvert enkelt barn. Vi trøster og bryr oss når barnet er lei seg. Vi oppmuntrer og berømmer barns omsorg for hverandre. Vi ser at gode relasjoner mellom de voksne i barnehagen gir gode relasjoner mellom voksen/ barn og barn/barn. Vi vil være trygge voksne med lyttende ører. Dannelse er en prosess der voksne leder og veileder neste generasjon. Gjennom dannelse overføres verdier, normer, tanker og uttrykks og handlingsmåter. Vi setter grenser og tydeliggjør våre forventinger til barna. Vi vil lære barn høflighet i samspill med andre. Vi oppmuntrer barnets positive adferd. Personalet i Kolnes barnehage har gjennom kurs og veiledning erfaring i adferds trening. Vi korrigerer uønsket adferd med å vise barna ønsket adferd. Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner. Vårt fokus er at alle barn skal oppleve vennskap med andre barn. Å være en god venn setter krav til empati. Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspills ferdigheter og etablering av vennskap.

9 Barns medvirkning Barnhagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. (Rammeplan s. 27) Vi lytter til barnas språk og kroppsspråk, da dette er et klart uttrykk for hvordan de har det. Vi vet at små barn uttrykker seg gjennom mimikk og andre følelsesmessige uttrykk. Vi tar barnets følelser på alvor. Vi bruker observasjon til å kartlegge barnets interesser og deres læringsprosesser. Skriftlige observasjoner blir til dokumentasjoner. Vi reflekterer sammen og undrer oss over det vi ser og det vi lyttet til. Vi stiller oss spørsmål for hvordan kan vi søke kunnskap og støtte barnet i å utvikle seg videre. Vi har valgt å definere barns medvirkning i vår barnehage, som vår evne til å lytte. Å lytte vil si, å være åpen for den andre og høre og se mer enn bare ordene. Å lytte krever konsentrasjon og interesse. Gjennom å arbeide med skriftlige observasjoner opplever personalet at en spennende verden kommer frem. Vi har valgt å arbeide med små mennesker, de gir oss stadig ny kunnskap , humor og glede gjennom arbeidshverdagen. Vi lytter til barna og gir dem ulik innflytelse etter hvilken alder de har. Mindre barn viser gjerne med kropp og gester når de ønsker å meddele seg med andre. Forsking viser at selv om vi utvikler verbalt språk, er det kroppsspråket som dominerer når vi uttrykker våre følelser. Vi vil bekrefte barnets følelser og samt gi dem oppmuntring til å prøve ut nye erfaringer. Det kan være i forhold til en aktivitet eller i samspill med andre barn.

10 Barns lek og læring Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens verdi skal annerkjennes. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. (Rammeplan s ) Våre barnehagerom innendørs og utendørs skal inspirere til lek, læring og konsentrasjon. Dette forutsetter orden, struktur og mangfold. Vi skal tilrettelegge for ulike typer lek ut i fra barnas interesser, behov og utvikling. Vi reflekterer gjennom observasjon og dokumentasjon hvilke læringsutfordringer barna søker og støtter dette videre til å bli større/mindre prosjekter. Prosjektarbeidene kan være for hele gruppen eller deler av gruppen. Vi gir barnet alternativer og valg muligheter. Vi inspirerer, støtter og oppmuntrer barnas lek. Vi gir ekstra støtte til barn som ødelegger eller strever med å komme med i leken. Vi setter leker og materiell i barnas høyde og viser barn hvordan man bruker leker og hvordan vi tar vare på lekemateriell. Vi lærer barna å vise respekt for andre barns lek og arbeid. Vi bruker utstyr fra blant annet mattelek som fremmer bevegelses glede, sanseerfaring og mulighet for læring gjennom lek. Vi skal gi barna opplevelser og erfaringer som kan inspirere til lek. Vi støtter og oppmunterer barn når de viser evne til å leve seg inn i andres situasjon og viser medfølelse gjennom leken. Vi gir barn kulturelle impulser og inspirasjon til lek gjennom opplevelser i nærmiljøet. I dette arbeidet henter vi inspirasjon fra litteratur om kulturminner i vår kommune og kulturminner i nærheten av vår barnehage.

11 Likestilling Barnehagen skal bidra til et likestilt samfunn der alle får utnyttet sine evner og interesser uavhengig av kjønn. (Kunnskapsdepartementets handlingsplan for likestilling i barnehage og grunnopplæring ) Studier fra barnehagen viser at barnehagens personale påvirkes av sine egne holdninger og samfunnets forventninger til gutter og jenter. Studiene viser også at gutter får mer oppmerksomhet enn jenter fra personalet. Vi drøfter tema likestilling på personalmøter, det er viktig at personalet kjenner til studier som for eksempel sier at vi leser mer for jenter enn for gutter. Vi har lenge hatt et sterkt fokus på lesing og vi mener det er viktig at vi gir alle barn, jenter og gutter like muligheter. Vi bruker bøker som et verktøy for å lære språk, men også for at barnet skal forstå verden rundt seg. Personalet i barnehagen er en viktig bærer av kjønnsrollemønsteret i en barnehage. Kolnes barnehage har dessverre en skjev fordeling, da vi i dag ikke har mannlige ansatte. Karmøy kommune har et sterkt fokus på dette tema og vi har som mål å utjevne dette. Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk. Barnehagen skal oppdra barn til å møte og skape et likestilt samfunn. Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling mellom kjønnene. (Rammeplan s 10) Vi gir alle barn muligheten til å velge aktiviteter ut ifra sine interesser. Vi tilbyr alt lekemateriell til både jenter og gutter og vi oppmunter barna til vennskap på tvers av kjønn. Vi er opptatt av at vi gjennom observasjon og dokumentasjon skal finne ut mer om barnets evner og interesser, slik at vi kan støtte barnets muligheter til å utvikle seg uavhengig av kjønn. Vi er opptatt av en god dialog mellom barnehage og hjem. Vi ønsker å gi barna en forståelse av at de vokser opp i et demokratisk samfunn der alle kjønn har like muligheter.

12 Barnehagens 7 fagområder
Rammeplanen for barnehagen er delt inn i 7 fagområder. Fagområdene vil sjelden opptre isolert. Flere fagområder vil ofte være representert samtidig i et tema /prosjektarbeid i forbindelse med hverdagsaktiviteter og turer i nærmiljøet.

13 Progresjonsplan for barnets læring og opplevelser i Kolnes barnehage
Rammeplan for barnehagen beskriver 7 fagområder. For hvert fagområde er det formulert mål for arbeide gjennom og fremme barnas utvikling og læring og presisering av personalets ansvar. Målene som retter som mot barnas opplevelser og læring, er formulert som prosessmål. Det er selve læringsområdet og arbeidsmåtene barna skal bli kjent med. Arbeidet med fagområdene må tilpasses barnas alder, interesser, barnegruppens sammensetning og øvrige forutsetninger. Kolnes barnehage har utarbeidet en progresjonsplan for hver alder, som skal være et verktøy for personalet der vi sikrer oss utvikling og sammenheng i barns læring og opplevelser gjennom hele barnehage oppholdet i vår barnehage.

14 Kommunikasjon, språk og tekst Barnehagen skal bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. Barna skal møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. (Rammeplan s )     0-2 åringen Nonverbal kommunikasjon; klem, kos, blikk og kroppsspråk Trygghet og tillit – gjensidig tillit gir godt samspill Babling og dialog ved stellesituasjonene - god tid. Snakke og benevne det vi gjør Kimslek med 3 objekter Gi barna oversikt gjennom bruk av dagsplan. Sette ord på barnas inntrykk, følelser og opplevelser Observere og dokumentere barnas lek og utvikling Synge sanger med bevegelse og gjentagelser. Ha tilgjengelige peke og billedbøker. Eventyrsamling Gjentagelse av sanger i samling en hel måned av gangen. JA/NEI – spørsmål, for eksempel ved valg under måltid. Bli kjent med tegn til tale Gjenkjenne eventyr Bruke barnas navn bevisst Lytte og erfare Begrepslæring Sanger, rim og regler Møte bilder/kunst som utgangspunkt for undring og samtale 2-3 åringen Bruke eventyrene: Bukkene Bruse og Gullhår, fokus på begreper Delta i bevegelsessanger med tegn til tale Deltar med sangleker, rim og regler Forstå tre til fire fargenavn Erfare å sortere ting i kategorier eks. klær, møbler, biler Bli kjent med ulike bøker – peke og benevne, dialoglesing Gi barna oversikt gjennom bruk av dagsplan (m/ dag og måned) Kimslek med 5 objekter Språkstimulerende språkleker med ipaden

15 Kommunikasjon, språk og tekst Barnehagen skal bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. Barna skal møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. (Rammeplan s ) 3-4 åringen Kjenne til eventyret: Geitekillingen og Skinnvotten Gjenkjenne rim, regler, ellinger eller sangleker som blir brukt ofte Barn skal erfare å leke, tøyse med språket eks. dikt Høytlesning med enkel tekst Kjenne til preposisjonene: I , på, under, bak og over Erfare lydleker og kims lek med 6 objekter 4-5 åringen Billedbøker med litt mer tekst. eks Pulverheksa. Eventyr: samtlige eventyr fra Snakkepakken Erfare å lytte til lydbøker Erfaring med faktabøker Bruke setninger som viser til noe som har hendt, skal hende Erfare å fortelle om hva en ting er…eks. hva er en bok? Delta i rollelek  5-6 åringen Folkeeventyr og fortellinger Bryte setninger ned til ord Erfare lek med stavelser, lytteleker og språkleker Lage historier. Høytlesning av tekst uten bilder. Poesi, vitser og gåter. Viser interesse for lekeskriving Fokus på høyre og venstre i påkledning Bli kjent med å lage en historie ved hjelp av bilder og ledende spørsmål

16 Kropp, bevegelse , mat og helse Gjennom arbeid med fagområdet skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Gjennom medvirkning i mat og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. (Rammeplan s .49) 0 – 2 åringen Benevne og kjenne kroppens ulike deler Motoriske leker og sanger Smake/variere pålegg, erfare 2 valg Gi støtte til naturlig motorisk utvikling Påkledning – barna skal oppleve mestring eks. ta av lua selv Erfaring med ulikt underlag til ulik årstid; grus, gress, snø, sand God gulvplass med mulighet for fysiske aktiviteter. Gå i trapper og ulendt terreng Støtte til å vaske hendene sine, erfaring med personlig hygiene Erfare og bruke ulike sanser eks. smak, lukt … Bli kjent med barnehagens leker inne og ute Oppmuntres til å bruke kroppen og prøve ut nye ting Erfare gode stellerutiner Erfare sunt og variert kosthold og hvile etter behov Lære å spise selv Vise interesse for musikk og bevegelse 2-3 åringen Benevne minst 4 hovedkroppsdeler Vaske hender med veiledning Pottetrening Klatre opp på stellebenken Gå i ulent terreng til barnehagens lavvo Veksling mellom aktivitet og hvile Barnet kan kle av seg, ta på bukse Viser interesse for musikk og bevegelse  3-4 åringen Fokus på flere kroppsdeler Formoppfattelse ved bruk av taktil sansen Dotrening Turer i barnehagens nærmiljø Gi barna veiledning og støtte til å kle på seg selv (jakke, lue, dress, bukse og genser) Barna deltar i matlaging Kaste og ta imot stor ball Bli kjent med førstehjelpsopplæring med Henry

17 Kropp, bevegelse, mat og helse Gjennom arbeid med fagområdet skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Gjennom medvirkning i mat og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. (Rammeplan s .49) 4-5 åringen Erfaringer med hinderløype inne. Klatre på svingføyse v/lavvuen. Klatre opp i føysa selv, prøve selv. Kle på seg selv. Deltar i matlaging. Ordensbarn Gå turer fra Lavvuen Samtale med barn om respekt og forståelse for egen og andres kropp 5-6 åringen Føyse selv Kle seg selv korrekt Hinderløype ute. Skjære opp mat. Høstfest. Faktakunnskap om kroppen. Turer, til forskjellige steder i kommunen og nærområdene våre. lengre turer i nærmiljø på Kolnes, sjø og skog

18 Fingermaling Klippe med saks
Kunst, kultur og kreativitet Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. Fagområdet omhandler uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. (Rammeplan s.51) 0-2 åringen Lytte til et kjente musikkstykker Fellessamlinger med eventyr Formidle tradisjonelle sanger Fingermaling Synliggjøre barnas produkter  Tegne med fettstifter Jobbe med et kunstverk Introdusere tradisjonelle eventyr Produsere egne kunstverk gjennom ulike verktøy. Oppleve at arbeidsprosessen blir dokumenter evt i en utstilling Dramatisere ”Tre bukkene bruse” Lytte til finger og tå regler 2-3 åringen Male med tykk pensel/svamp Tegne med tykke fargeblyanter Forme med trolldeig og plastalina Bevegelse etter kjente musikkstykker Bli kjent med joik 3-4 åringen Klippe med saks Perle med store perler Tegne hodefoting Forme kuler og pølser i leire Blande maling til nye farger Kjennskap til samisk kultur Skyggeteater

19 Kunst, kultur og kreativitet Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. Fagområdet omhandler uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. (Rammeplan s.51) 4-5 åringen La barna møte en kunstner og/eller musiker. Dramatisere eventyr Lage egen kunst. Tegner et menneske 5-6 åringen Besøke vikingfestivalen på Bukkøy i juni. Besøke kulturminner i nærmiljøet på Kolnes Besøke kjente kulturminnesmerker og steder med historisk betydning på Karmøy Lage egen forestilling for publikum. (Inspirert av: Kunst, musikk og drama) Lage et kunstverk sammen til Forutaksjonen Besøke billedgalleriet i Haugesund.

20 Natur, miljø og teknologi Barnehagen skal legge til rette for at barna får et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige påDet er et mål at barn skal få en begynnende forståelse av betydningen av en bærekraftig utvikling.(Rammeplan s 38)   0-2 åringen Bruke uteområdet Ta, smake og føle på det som finnes i naturen Studere/undre seg over småkryp i naturen Erfare elementet vann – vannlek Oppleve skogsområdet i barnehagens uteområde Bli kjent med norske husdyr Erfare lek ute i all slags vær Spa sand oppi bøtte Utforske nærmiljø/naturen utenfor porten  2-3 åringen Gå tur til barnehagens lavvo Lære generelle beskrivelser av naturen som blomst, tre, busk Erfare lek med snø, vann, sand og naturmaterialer ute Bli kjent med digitale verktøy Så karse og følge med når det spirer Bli kjent med lysbord (tegne på, lek naturmaterialer) Vite hvilke uteklær man trenger når det regner 3-4 åringen Kunne benevne enkelte skogsdyr som lever i vårt nærmiljø Oppleve å spise ting som vokser i naturen Så frø i mars/april - oppleve utviklingen fra frø til plante Vår/påske: spiring, nytt liv, naturen våkner, bruke bøker om vår. Erfare og få kunnskap om bærekraftig utvikling 4-5 åringen Dagsplan: snakke om årstid, vær, dag, måned og ordensbarn. Erfare teknikk, hvordan man bruker verktøy m.m Lavvu: lete etter vårtegn og andre forandringer i årstidene. Bruke snekkerboden. Så agurk og tomat frø til bruk i barnehagen i mars/april 5-6 åringen Kjennskap til termometer, grader + og -. Rusken-dag, plukke søppel i og utenfor barnehagen. Erfare å bruke kniv som verktøy til å spikke. Hente inn neslelarver i mai/juni som utvikler seg til å bli neslesommerfugler (metafor)

21 Etikk, religion og filosofi Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier og holdninger. Barnehagen skal reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barnegruppen, samtidig som den skal ta med seg verdier og tradisjoner i den kristne kulturarven. (Rammeplan s 39)   0-2 åringen Hvordan er vi god mot hverandre? Synge ”Å, du som metter” før maten Voksne stiller spørsmål Snakke med barna om følelser Synliggjøre høytidene Introdusere høytidssanger ved jul og påske Lære å dele – ikke ta i fra Lære å vise omsorg for hverandre 2-3 åringen Gi barna erfaringer med tradisjoner rundt høytider Lære barna bordvers Lære barna dannelse, omsorg for andre Lære barna bordskikk Gi barna varierte samspills erfaringer, samarbeidsoppgaver 3-4 åringen La barna delta i tradisjoner rundt høytider: formidling av jul og påskens budskap Synge bordvers Støtte og veilede barnets holdninger og handlinger i samspill med andre Gi barna rom for undring Gi barna erfaringer med turtaking Forutaksjon: utvikle evne til solidariet med andre barn. Innlevelse i andre menneskers situasjon. Støtte barnets evne til å sette seg inn i andres situasjon og vise medfølese

22 Etikk, religion og filosofi Fagområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlaget i et samfunn preget av livsynsmangfold. Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk her egenverdi. (Rammeplan s. 54)   4-5 åringen La barna delta i tradisjoner rundt høytider: Julevandring, formidling av påskens budskap fra Norheim kirke Forutaksjon: lære barna respekt for menneskeverd og retten til å være forskjellige. Snakke om vennskap og hvordan vi er mot hverandre. Rollespill /problemløsning - bruke DUÅ s verktøy, ha samtaler med barna med fokus på følelser, vennskap, konflikter og empati Lytte til og samtale om fabler  5-6 åringen Bruke boka til Vera Micalsen, ”Filosofi i barnehagen”. Oppleve julevandring i Norheim kirke Påskevandring m/kateket i barnehagen. Forutaksjon. Samedagen.

23 Velge ut ifra to valg 3-4 åringen 0-2 åringen 4-5 åringen 2-3 åringen
Nærmiljø og samfunn Barns medvirkning i barnehagens hverdagsliv legger grunnlaget for videre innsikt og erfaring med deltagelse i et demokratisk samfunn. Gjennom utforskning, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.(Rammeplan s. 56)  0-2 åringen Leke i barnehagens uteområde Erfaring i å føle gruppetilhørighet Bli sett og tatt på alvor Tur ut av barnehageporten Bli kjent med barnehagens tradisjoner: Forutakjson, luciafeiring, maifest og sommerfest Hvem inngår i familien min, alle får hver sitt «Hus» Velge ut ifra to valg Bli trygge i barnehagen 2-3 åringen Tur i det nærmeste nærmiljøet til vår barnehage Bli kjent med lavvoen og området rundt Delaktighet i barnehagens indre liv Gi barna muligheten for enkelte valgmuligheter Kjennskap til samisk kultur 3-4 åringen Turer til forskjellige steder på Kolnes Innflytelse på prosjektarbeid Gi barna erfaringer med samisk kultur og hverdagsliv Gi barna erfaringer med demokratiske avgjørelser Rollelek av forskjellige arbeidsplasser som for eksempel sykehus, helsestasjon og butikk Enkle trafikkregler  4-5 åringen Kjennskap til Samiske fortellinger og sagn Besøke grendahuset, bondegårder i nærmiljø Kjennskap til enkle trafikkregler 5-6 åringen Kjennskap og erfaringer med Samisk kultur Besøke skole, bibliotek og kulturminner i nærmiljø Tur til torget for å hente grønnsaker til FN dagen Kjennskap til Tarkus og trygg trafikk

24 Antall, rom og form Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universitetet. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsning. (Rammeplan s. 53) 0-2 åringen Leke med puttekasser Bygge med for eksempel treklosser for så å velte/rase ned Oppleve eventyr med antall Få erfaring med egen kropp i forhold til antall, rom og form; 10 fingrer, to øyne, en nese osv...... Ulike former i sandkassen Enkle spill og puslespill Fylle og helle vann Telle til tre – telle sammen med barna Pusle Sortere og rydde Lek med familie duplo Begrepene liten og stor, myk og hard Snakke om størrelser og former vi møter i hverdagen Systemer med å ha faste plasser ved bordet, i garderoben osv 2-3 åringen Skille mellom en og mange, stor og liten Erfare forskjell på opp og ned Skiller mellom ulike former Erfare å dele ut en til hver under måltid Erfare å hente to gjenstander Erfare enkle puslespill, memory og billedlotto Bygge med duplo, sortert i primærfarger Sortere leker Oppleve sanger og eventyr med antall Dekke av bordet, egen tallerken, kniv/skje/gaffel og glass Erfare at man beskriver ting i naturen, nærmiljø med form 3-4 åringen Kjenner til barnehage dagens faste rutiner Bli kjent med geometriske former: rund, firkant og trekant. Erfare å ordne gjenstander etter størrelse, i rekke Erfarer ulik tykkelse, mønster og ting som matcher Erfare å følge instruksjoner knyttet til plasseringsord. Eks under bordet. Har begynt peketelling, oppfatter antall gjenstander opp til 3 uten å telle. Viser med fingrene hvor mange år han/hun er. Henter på oppfordring tre gjenstander Kan dele likt med en venn, eks fire til hver Puslespill med 8-10 brikker

25 Peketeller til fem 4-5 åringen
Antall, form og rom Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universitetet. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsning. (Rammeplan s. 53) 4-5 åringen Bruker ord om forholdet mellom størrelser Erfare å dekke et bord til 5 personer Kan svare på hvor mange etter å ha telt til 5 ting Peketeller til fem Kan telleramsen til ti Kan resonnerer seg fram til hva som kommer først og sist i påkledning Vet forskjell på det som har hendt/ skal hende’ Kopierer enkle figurer eks.på papir / i sand Erfare mål og vekt Kjennskap til mengdebegrepene: flere, færre og like mange Mattespill på smartboard Lage egne mønster for eksempel med tegning, perler, hopping Sortere etter egenskap (eks form, størrelse eller farge) Erfare ulike spill  5- 6 åringen Geometriske former: sirkel, kvadrat, rektangel og trekant Mengdebegrep: flest og færrest Gradestokk: Vi ser på hvor mange grader termometeret viser, og ser om det er varmere eller kaldere siden vi målte sist. Butikklek Puslespill med minst brikker Erfare Loddrett og vannrett 

26 Overgang barnehage - skole
Karmøy kommune vektlegger at barnehage er en del av utdanningsløpet gjennom å styrke samarbeidet mellom barnehage og skole, pedagogisk og organisatorisk. Kolnes barnehage sikrer en god overgang ved å følge denne rutinen som er utarbeidet i samarbeid med Kolnes skole: September Skolen sender innskrivingsbrev til foreldrene hvor barnet ønskes velkommen til skolen og foreldrene blir bedt om å bekrefte skoleplassen digitalt og fylle ut nødvendige opplysninger. Folderen ”Velkommen til grunnskolen i Karmøy” legges ved. November Styrer inviterer rektor og en representant fra PPT til samtale om barn med omfattende behov for særlig tilrettelegging. Samtykke fra foresatte innhentes i forkant av samtalen. Januar - Februar Oppvekst og kultretaten får skriftlig melding fra rektor om hvilke elever som har rett til spesialundervisning etter § 5.1 Vår Barnehagen besøker skolen etter avtale. April - Mars Styrer, rektor og en representant fra PPT møtes til samtale om eventuelle barn som ved skolestart kan ha behov for særskilt oppfølging innenfor ordinær undervisnig. Samtykke fra foresatte innhentes i forkant av samtalen. Mai -Juni Rektor og lærer inviterer til foreldremøte. Miljøarbeider med koordineringsansvar i SFO bør delta på møte. 1-2 førskoledager på skolen. Minoritetsspråklige elever som skal starte i velkomstklasse inviteres til aktuell skole. Barnehagelæreren har avslutningssamtaler med foreldre til barn som skal begynne på skolen til høsten. Juni - August Lærer har foreldresamtaler i 1.klasse. 

27 Foreldresamarbeid Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå, med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå, gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget. (Rammeplan s. 29) Personalet i Kolnes barnehage skal ha særlig fokus på å opprettholde et positivt og anerkjennende foreldresamarbeid. Slik at foreldre og barn skal føler seg velkommen og blir sett. Foreldrene skal være trygge på at vi overtar omsorgen. Foreldrene skal få tilbakemelding. Alle foreldre/foresatte skal bli møtt med ”God Morgen” + ”hei ……….morten”. Vi er åpne for spørsmål og tilbakemeldinger i hente og bringe situasjonen. Som foreldre skal dere oppleve at vi forteller om positive opplevelser med barna deres. Vi møter alle foreldre med høflighet. Vi viser forståelse for at alle familier er ulike , med ulike behov og forutsetninger. Vi setter av tid til veiledning/råd med foreldre når det er nødvendig. Vi skal legge vekt på barnas positive adferd. Vi kan ikke alltid gi gode svar, men sjekker alltid opp og gir svar senere. Vi forteller regelmessig om barnets trivsel, utvikling og barnehagens pedagogiske innhold. Samarbeidet skal sikre at foreldre får medvirke til den individuelle tilretteleggingen av tilbudet. Både foreldre og personale må forholde seg til at barnehagen har et samfunnsmandat og verdigrunnlag som der er barnehagens oppgave å forvalte. Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Personalet i barnehagen har generell taushetsplikt og spesiell opplysningsplikt i forhold til barneverntjenesten.

28 Foreldres mulighet til innflytelse i vår barnehage i henhold til lov og regelverk
Foreldreråd: Består av alle foreldre som har barnehageplass i Kolnes barnehage. Foreldrerådet skal fremme felles interesser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldreråds representanter: Velges hver høst på foreldremøte. Dere finner kontaktinformasjon om representantene i Vigilo under fanen om barnehagen. Samarbeidsutvalg: Består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen og skal fungere som et rådgivende, kontakt skapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget skal bli forelagt saker som er viktige for barnehagens innhold og virksomhet, og for forholdet til foreldrene. Styrer fungerer som referent og innkaller til møter i Samarbeidsutvalget ca. 1 gang pr. halvår om ikke annet er avklart. Første møte på høsten blir Samarbeidsutvalgets styre konstituert. Samarbeidsutvalgets leder kan når som helst innkalle til møte i Samarbeidsutvalget. Referat fra møtene blir sendt ut som vedlegg til en melding i Vigilo. Informasjon: Alle foreldre som får barnehageplass under hovedopptaket om våren blir innkalt til informasjonsmøte i juni. Foreldre som får plass i løpet av barnehage året blir invitert til barnehagen på omvisning og informasjon. Oppstartsamtaler: Formålet med samtalene er å få god informasjon om barnet, og hvilke erfaringer det har så langt. Alle familier kan oppleve sårbare tider, der det er viktig at barnehagen tar seg ekstra av barnet, samtalen vil ha fokus på barnets rutiner og behov, og foreldene vil få anledning til å komme med de forventninger de har for at barnet skal få en best mulig barnehagehverdag. Det vil også bli tatt opp hvordan det oppleves å være foreldre, og hva som er viktig for dere i oppdragelsen. Det vil bli spurt om ressurser og belastninger familien har, slik som psykisk og fysisk helse, og erfaringer med rus og voldelig adferd. Foreldresamtaler: Alle foreldre og foresatte får tilbud om to foreldresamtaler i året, en om høsten en om våren. Pedagogisk leder/barnehagelærer på barnets gruppe er den som gjennomfører samtalene. Samtalene skal bygge på observasjoner og vurderinger knyttet til enkeltbarnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring, samt barnehagens pedagogiske virksomhet. Det kan bli satt av tid til veiledning og hjelp i oppdragerspørsmål når foreldre har behov for dette. Brukerundersøkelse: Alle foreldre blir oppfordret til å delta på vår brukerundersøkelse annen hvert år, dette er et verktøy som hjelper oss å bli bedre og fortsatt ha fokus på det som er bra. Undersøkelsen er anonym, Evalueringen av denne brukes til planlegging av videre arbeid i barnehagen.

29 Samarbeid med andre instanser
Barnehagen samarbeider med ulike statlige, kommunale og private instanser som rådgivere på rådhuset, PPT, barnevern, Karmøy kulturskole, Nav, Karmøy lensmannskontor, Helsefonna Barne og ungdomspsykriatisk (BUP), Helsestasjon og organisasjoner i nærmiljø. Litt mer om våre nærmeste samarbeidspartnere. Oppvekst og kulturetaten i Karmøy kommune Vi er underlagt avdelingssjef for barnehage Tove Steingildra og hennes stab. Vi samarbeider om blant annet opptak, foreldrebetaling, videreutvikling av kommunale barnehager og kurs. Kommunen fører også tilsyn med barnehagene. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) PPT skal hjelpe barnehagene med kompetansebygging og organisasjonsutvikling for å gi et godt tilbud til barn med spesielle behov. Det kan blant annet dreie seg om veiledning, kurs og nettverk. PPT gir sakkyndige vurderinger og tilrådninger. Barnevernet Barne og likestillingsdepartementet har utgitt en veileder i 2009 ” Til barnets beste - samarbeid mellom barnehagen og barneverntjenesten”. Vi har en lovfestet plikt til å gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt. Opplysingsplikten til barnevernet går foran lovbestemt taushetsplikt. Dette innebærer at barnehagens taushetsplikt settes til side der vilkårene for opplysningsplikt er oppfylt. Vårt utgangspunkt er at vi så tidlig så mulig informerer og involverer foreldre i vår bekymring for barnet, dette vil være det beste utgangspunkt for et godt samarbeid til det beste for barnet.

30 Dokumentasjon Dokumentasjon: Barnehagen bruker opplevelsesarena fra Vigilo for å dokumentere barnas hverdag. Dokumentasjon av personalets arbeid synliggjør hvordan personalet arbeider for å oppfylle kravene i barnehagelov og rammeplan. Dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet skal inngå i barnehagens arbeid med å planlegge, vurdere og utvikle den pedagogiske virksomheten. (Rmpl. s. 39) Barnehagen skriver ut min. 8 dokumentasjoner hvert år fra opplevelsesarena i en perm som følger barnet ditt gjennom hele barnehageperioden. Permen inneholder også utvalgte tegninger/arbeid som viser barnets utvikling og senere tegninger barnet selv er spesielt fornøyd med/stolt av. Permen kan også inneholde sanger, rim og regler som barna har lært. I opplevelsesarena finner du bilder av ditt barn og opplevelser de har hatt sammen med gruppen. Dokumentasjonene blir laget digitalt og inneholder henvisninger til Rammeplan for barnehagen eller årsplan. Opplevelsesarena rapporter som publiseres på internett kan være et offentlig dokument for å gi foreldre, lokalmiljø og kommunen som barnehagemyndighet informasjon om hva barn opplever, lærer og gjør i barnehagen, og hvordan barnehagen oppfyller kravene i barnehageloven og rammeplan. Bildene i rapportene skal dokumentere den pedagogiske aktiviteten og være i tråd med våre rutiner for foto og video. (Rmpl. s. 39) Ukeplan: Ukeplanen skal ta utgangspunkt barnehagens mål, satsningsområder og progresjonsplan fra årsplan. Pedagogisk leder er ansvarlig for å gi ut informasjon om hva barna opplever, lærer og gjør i barnehagen. Ukeplanen fungerer som et internt arbeidsverktøy, personale sjekker planen daglig for å være kjent med innholdet, oppgaver og arbeidsfordeling. Prosjektarbeid: Våre observasjoner sammen med personalets ferdigheter og kunnskaper skal danne grunnlag for hvilke prosjektarbeid som skal drives i barnehagen. Ethvert prosjekt skal ha en et tydelig mål. Prosjektarbeid er tidsavgrenset.

31 Vurdering Hovedmålet med vurderingsarbeidet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplan. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i, refleksjonene kan gi personalet utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring (Rmpl. s. 38) Personalmøtet Styrer har hovedansvar for møte, kaller inn og lager saksliste. Barnehagen er en lærende organisasjon der hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger, oppdatere seg og være tydelige rollemodeller. De skal ivareta relasjoner mellom barna i grupper, mellom barn og personalet og mellom personalet og foreldre. (Rmpl. s.15) De sentrale temaene for møtene vil derfor være barna, pedagogikken og samarbeidet, se satsningsområder. Saker meldes inn på forhånd. Ledermøte Ledergruppen rullerer på å lede møtet, lage saksliste. Møtet skal i hovedsak inneholde, faglige vurderinger og drøftinger som bygger på innholdet i det pedagogiske arbeidet, arbeidet beskrives, analyseres og fortolkes utfra gjeldene styringsdokumenter og teori om barns utvikling. Saker meldes inn på forhånd. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. Referat fra ledermøtene rullerer. Gruppemøte Pedagogisk leder er gitt ansvar for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, i tråd med godt faglig skjønn. Pedagogisk leder skal veilede og sørge for at barnehageloven og rammeplan oppfylles gjennom det pedagogiske arbeidet. Pedagogiskleder leder arbeidet med planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, vurdering og utvikling av arbeidet i barnegruppen eller innenfor de områdene hun er satt til å lede. (Rmpl-s.16) Referat fra gruppemøtet rullerer. Ansatte som jobber deltid eller er borte fra arbeidetes grunnet fravær har selv ansvar for å lese referatene og signere.

32 Pedagogisk innhold og roller
Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelaget tilbud i tråd med barnehagelov og rammeplan, for å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen.(Rmpl. s. 37) Styrer Er gitt det daglige ansvaret i barnehagen, pedagogisk, personalmessig og administrativt. Styrer skal sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehageloven og rammeplanen, og at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt av disse. Styrer skal sørge for at personalet får ta i bruk sin kompetanse. Styrer skal lede prosessen med å utarbeide årsplan. Pedagogisk leder Pedagogisk leder er gitt ansvar for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, i tråd med godt faglig skjønn. Den pedagogiske leden leder arbeidet med planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, vurdering og utvikling av arbeidet i barnegruppen innenfor de områdene hun/han er satt til å lede. Planlegging Gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet. Planleggingen bidrar til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen. Planleggings må baseres på kunnskap om barns trivsel og allsidige utvikling, individuelt og i gruppe. Den skal også baseres på observasjon, dokumentasjon, refleksjon, systematisk vurdering og samtaler med barn og foreldre. Det skal utarbeides planer for kortere og lengre tidsrom og for ulike barnegrupper etter behov.

33 Huskeregler fra «De utrolige årene»
En god relasjon skal alltid ligge til grunn og ha stort fokus. Dette skaper trygghet, tilhørighet og legger grunnlaget for videre læring. Vær tilstede fysisk og psykisk, der barna er, vær engasjert og begeistret i jobben. Gi av deg selv! Bli kjent med det enkelte barn og barnegruppen. Skap trygghet og en god relasjon. Dette er grunnpilaren i arbeidet. Vær detektiv og let etter positiv atferd. Vi skal alltid ha et positivt fokus! DUÅ- COACHING: • Beskrivende kommentarer: Si for eksempel: «Når sitter du på stolenog har beina på gulvet», «du leker med alle de store klossene» • Beskrivende/spesifikk ros: Si for eksempel: «Så fint at du rydder alle dukkene opp i kassen», «du har jammen jobbet hardt med å kle på deg alle klærne» • Prompting: Si for eksempel: «Du kan spørre nn om du kan få den røde tusjen», «Du kan spørre nn om du kan få være med å leke» • Rollemodell: Si for eksempel: «Nå deler jeg med deg og er en god venn», «Nå er jeg skikkelig sint, men jeg kan klare og roe meg ned»

34 Huskeregler fra «De utrolige årene»
Sett ord på det du ser… og det som gjøres. Bruk språket mye og naturlig benevn mest mulig. Fager, følelser, gjenstander, atferd, alt kan benevnes og du hjelper barna også i språkutviklingen. Vær spesifikk i rosen… »Du er hjelpsom når du åpner døren for vennen din», «Du flyttet deg slik at nn fikk plass på benken», «Det var oppmerksomt av deg», «Du er en god venn synes jeg» (unngå flink i språket. Det refererer til en prestasjon og sier egentlig lite konkret hva du mener) Minst mulig oppmerksomhet skal gis på uønsket adferd, men ofte og mye på positiv adferd. Atferd som skader andre eller seg selv skal selvsagt IKKE ignoreres! Husk at det er adferden, ikke barnet som ignoreres. Nonverbale tegn som tommel opp, stopp, lyttetegn, vær stille ol, brukes ofte! Dette er en fin måte og rose på og gi beskjeder, uten å bruke stemme og som en liten påminner. Bruk barnets navn kun i positive situasjoner, som samtaler, formidling av budskap ol. Vær konkret og bruk «jeg vil at ……» setninger når du beskriver ønsket adferd for eksempel. «Jeg vil at du setter deg ned på stolen», « Jeg vil at lyset skal være på», «Jeg vil at du ser på meg når jeg snakker», «Jeg vil at koppen skal stå på bordet!» Vær en tydelig, ansvarsbevisst, støttende og omsorgsfull voksen. Alltid når det er mulig, følg barnets behov, når det er nødvendig ta ansvar! Spør om du lurer på noe, vær god nok, for ingen er perfekt!

35 Kontaktinformasjon Post og besøksadresse: Stølane 40, 5541 Kolnes Telefon: (kontor) (tråløs) (sjarmtroll) (lykketroll) (rocketroll) Mail adresse: Nettsiden: Facebook: Kolnes barnehage facebook

36 Årskalender 2017-18 Høst Vår August Januar
15 Planleggings dag, barnehagen stengt 16 Oppstart på nytt barnehage år September 6 Møte i Foreldrerådet 18-18:30 6 Foreldremøte kl.18:30-20 Oktober 24 Markering av FN dagen Salg av barnas kunst og grønnsakssuppe fra kl November 9 Planleggingsdag – DUÅ Utrolige relasjoner 10 Planleggingsdag Desember 4 Nissefest arrangert av foreldrerådet kl 13 Luciafeiring med besteforeldre. Julevandring i kirken for de eldste barna 24 Julaften – barnehagen stengt 31 Nyttårsaften – barnehagen stengt Januar 2 Barnehagen starter opp igjen! Februar Uke 6 Vi markerer samefolkets dag 16 Karneval (karnevalsfest for hele barnehagen)  Mars 1 Planleggingsdag, barnehagen stengt 13 Markering av barnehagedagen: tema kunst, kultur og kreativiet Besøk av kateket/kirkebesøk m påske tema 22 Påskefrokost i barnehagen for hele familien 28 Barnehagen stenger kl. 12 Mai Fotografen kommer, vi tar gruppebilder Avslutning for førskolegruppa 16 Mai-fest i barnehagen Juni 6 Sommerfest med underholdning og høytidelig utdeling av barnehagepermene til førskolegjengen fra kl Foreldre og søsken er velkommen! 6 Dugnad fra kl. 16


Laste ned ppt "En spennende barnehage med lek og undring!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google