Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

CAKE Q3 RISIKOUTSATTE GRUPPER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "CAKE Q3 RISIKOUTSATTE GRUPPER"— Utskrift av presentasjonen:

1 CAKE Q3 RISIKOUTSATTE GRUPPER

2 Hva er risikoutsatte grupper?
Risikoutsatte grupper er en betegnelse på yrkesgrupper som er ekstra utsatt for å bli skadet eller syke som følge av jobben sin. Risikoutsatte grupper har i mange tilfeller mer krevende arbeidsbetingelser enn andre, f.eks. i forhold til; fysisk og psykososial arbeidsmiljøeksponering Støy og vibrasjon Utfordrende ergonomiske forhold Kjemikalie eksponering tilknytningsform (midlertid ansatte, entreprenører) arbeidstids- og hvileordninger tidspress og produksjonskrav de befinner seg ofte nær kilder til storulykkesrisiko

3 Hva er de risikoutsatte gruppene i Maersk Drilling Norge?
The mentioned groups are considered as risk exposed due to the level of exposure to working environment risk factors based on frequency and combination of tasks. Working environment mappings are used to identify the working environment risk factors.

4 Kort oversikt over forebyggende tiltak for ansatte.
Mer informasjon finnes i arbeidsmiljø-programmet for din rigg. The actions are identified in the performed working environment mappings.

5 Hva gjør Maersk Drilling for å forebygge eksponering for de risikoutsatte gruppene?
Kontinuerlig forbedring av arbeidsmiljø gjennom kartlegginger og oppfølgende tiltak etter gjennomførte kartlegginger. Tiltak kan for eksempel være tekniske forbedringer, jobbrotasjon, omorganisering av arbeidsoppgaver. Maersk Drilling har som mål å følge tiltakspyramiden, som vist under, ved valg av tiltak. Målrettet helseundesøkelse Tilrettelegging for prosedyrer Informasjon til ansatte og berørte om farer på arbeidsplassen Opplæring Tilby relevant personlig verneutstyr Etc. Mappings performed; Noise, vibration, oil mist/ oil vapour, dust from mixing of chemicals, welding fume, chemical health risk assessment, exhaust (when needed), ergonomics, illumination, indoor air (temperature, humidity, air quality). Mappings are performed minimum every 5 years for most of the factors. Tiltakshierarki

6 Dine plikter? Følg alltid våre Safety behaviours!
Always follow our procedures – they are there for a reason. For instance should the doors into shaker compartments always be kept close to avoid spreading of Oil mist/ oil vapour to the atmosphere outside the shakers.

7 Dine plikter? I denne presentasjonen vil vi spesielt fokusere på;
Alltid gjør deg kjent med eksponeringsbildet gjeldende for deg! (eksempel støykart, kjemikaliekartlegginger). Informasjon om eksponering kan du få fra din avdelingsleder, vernetjenesten, sykepleier eller HSE koordinator. Bruk datablad aktivt når du jobber med kjemikalier for å unngå kortvarige eller langvarige effekter. Hent ut databladet fra IFS. Du er ansvarlig for alltid å bruke riktig PVU (legg merke til at PVU alltid skal være siste utvei, ihht. tiltakshierarkiet) Fortsett fokus på god ergonomi ombord, ref. opplæring som er gitt av sykepleier ombord. Kontakt sykepleier hvis du har spørsmål Benytt deg av tilbudet om målrettet helseundersøkelse If in doubt to which masks or gloves to use

8 Ergonomi 50 % av alt sykefravær i Maersk Drilling Norge er relatert til muskel- og skjelettplager vs. 32 % MedHelp norm. 21 % er relatert til muskel og skjelett – Torso vs. 10 % MedHelp norm (kilde til informasjon; Medhelp, April 2017). Tenk alltid på hvilken stilling du har kroppen i (rygg, armer, nakke) når du utfører en arbeidsoppgave for å forebygge arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager. Kontakt sykepleier hvis du har spørsmål om hvordan du kan forebygge muskel- og skjelettplager. Torso er menneskes overkropp, foruten armer, bein, og hode. Det vil si brystpartiet, ryggen og «magepartiet». Navnet kommer fra italiensk som egentlig betyr av trestump, eller fra det greske ordet thyrsos, som betyr stamme (wikipedia).

9 Hvordan bruke sikkerhetsdatablad (SDS)?
SDS og informasjon i disse skal benyttes når du jobber med kjemikalier. Her vil du finne informasjon om hvilke stoffer du kan bli eksponert for, hvilken fare disse representerer og hvilke forholdsregler du bør ta. Nyttige punkter å vurdere er: Punkt 2 Fareidentifikasjon Punkt 3 Sammensetning/opplysninger om bestanddeler Punkt 4 Førstehjelpstiltak Punkt 7 Håndtering og lagring Punkt 8 Eksponeringskontroll / personlig verneutstyr Punkt 11 Toksikologiske opplysninger HMS håndboken kan brukes for å forstå mer

10 Finne datablad i IFS Trinn 1 Trinn 2 Trinn 3 Trinn 4
Gå til IFS navigator skjermen (venstre side av skjermen) søk etter “inventory parts” (1) og velg noden (2) Trinn 2 Gå til verktøylisten og velg Search (forstørrelsesglassikonet) eller trykk F3 på tastaturet. Når søkevinduet åpner klikk på “extend search options”. Ved søk etter kjemikalier fyll inn Site og Commodity Group 2 feltene som minimum. Innskrenk søket ditt ved å fylle inn Part Description field (ikke glem å bruke %) og klikk OK Trinn 3 Resultatene dine vil listes opp … se også på Attachments på bunn og klikk på det. Trinn 4 Nederste del av vindu vil ekspandere og SDS vil listes opp… velg SDS ved å dobbeltklikke og skriv ut som PDF. This slide may be skipped. The description of how to find SDS in IFS should be printed and handed out during the presentation. Preferably “How to find SDS” should be performed live from IFS.

11 Målrettet helseundersøkelse
Arbeidsgiver tilbyr målrettet helseundersøkelse som en del av det kontinuerlige HMS-arbeidet. Hovedhensikten er å sikre at arbeidstaker ikke blir syk eller skadet av å være på jobb. Sykepleier gjennomgår arbeidshistorikk, og foretar en målrettet undersøkelse. Hørselstest og lungefunksjonsundersøkelse inngår vanligvis i programmet. Aktuelle resultat sammenlignes med tidligere verdier. Dersom arbeidstaker har symptomer eller funn som kan tyde på arbeidsrelatert sykdom eller skade, er det mulig å gripe inn på et tidlig tidspunkt og treffe tiltak for individet og arbeidsgruppen som blir eksponert. Tilbudet er frivillig, men anbefales av helsetjenesten og MDN. Rapport utarbeides på gruppenivå, slik at taushetsplikt ivaretas. Vi planlegger å få gjennomført helseovervåkning i løpet av Q Informasjon og veiledning om arbeidsmiljøfaktorer og mulig helseeffekt er like viktig som selve undersøkelsen. Eventuelle rettigheter ovenfor NAV og yrkesskadeforsikring blir ivaretatt. Mistanke om sykdom meldes via bedriftslegen til Ptil og NAV. Tilbudet er frivillig, men dersom man velger å avstå fra tilbudet skal man fylle ut et skjema.


Laste ned ppt "CAKE Q3 RISIKOUTSATTE GRUPPER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google