Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Legemiddelbruk og pasientsikkerhet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Legemiddelbruk og pasientsikkerhet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Legemiddelbruk og pasientsikkerhet
Gunn Fredriksen Cand.pharm/Adm.dir, Sykehusapotekene i Midt-Norge

2

3 Sykehusapotekene i Midt-Norge
Hovedoppgaver: Å levere farmasøytiske tjenester for å kvalitetssikre legemiddelbruk Å sørge for en sikker og kostnadseffektiv legemiddeldistribusjon Hovedmål Sykehusapotekene i Midt- Norge bidrar aktivt til riktig legemiddelbruk for å sikre pasienten god behandling.

4 Sykehusapotekene i Midt-Norge
Hovedmålet RIKTIG LEGEMIDDELBRUK Riktig legemiddel Riktig pasient Riktig dose, tid og måte Riktig informasjon Riktig pris Riktig dokumentasjon Til pasienten uavhengig av hvor hun/han er: Inneliggende - i utskrivningsfasen – sykehjem - hjemme

5 Riktig legemiddelbruk i hele pasientforløpet
hjemme Pasient hjemme Pasient inn på sykehus Pasient på sykehus Pasient På vei ut Pasient kommunehelse Pasient kom.helsetj.

6 Riktig legemiddelbruk
Farmasøytiske tjenester Vi arbeider tett sammen med foretakene om riktig bruk av legemidler under oppholdet, ved skifte av omsorgsnivå og for at pasienten skal mestre legemiddelterapien etter utskriving. Legemidler og utstyr Helseforetakene er sikret legemiddelforsyning av høy kvalitet til riktig pris. Pasienter har med seg nødvendige legemidler og utstyr og har fått informasjon om riktig bruk når de forlater sykehuset.

7 Del av behandlingsprosessen i HNT
Sykehusapotek i HNT - hva nå? Et av mange apotek i NT Mottak Diagnostikk Behandling og pleie Utskriving Transport Stjørdal Frosta Levanger Magneten Verdal Sykehusapoteket Le Inderøy Leksvik Steinkjer Grong Nærøy Rørvik Sykehusapoteket NA Namsos Pasient til sykehuset Pasienten fått medisin , utstyr og informasjon eller Del av behandlingsprosessen i HNT Mottak Diagnostikk Behandling og pleie Legemidler og utstyr og informasjon Utskriving Transport Pasient til sykehuset Pasienten fått medisin , utstyr og informasjon

8 Stortingsmelding nr 18, 2004-2005 Legemiddelmeldingen – Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk

9 Legemiddelmeldingen Formålet med all legemiddelbehandling er at pasientens helse skal bli bedre Forutsetninger: Legen må stille riktig diagnose Legen må velge riktig behandling (legemidler eller annet) Pasienten må etterleve den behandlingen som blir forskrevet av legen Helsevesenet må bruke legemidlene riktig

10 Legemiddelmeldingen 20% av alle legemidler brukes feil
Feilaktig og ineffektiv bruk av legemidler koster samfunnet ca 5 milliarder kroner i året 5-10% av innleggelser i indremedisinske avdelinger i sykehus, skyldes feilaktig legemiddelbruk Dette medfører millioner kroner i direkte kostnader for sykehusene Det kasseres legemidler i norske sykehus for 90 millioner kroner i året Noen hevder at 2/3 kunne vært unngått HMN – tall

11 Legemiddelmeldingen- hva går galt?
Feil diagnose Feil legemiddel – feil dosering Bruk av mange legemidler samtidig (polyfarmasi) Manglende avslutning av behandling (seponering) Kommunikasjonssvikt – Pasient – lege – sykepleier - apotek Overgang mellom omsorgsnivåene Pasienten følger ikke ”bruksanvisningen” Misforståelse, ønsker ikke å ta, glemmer å ta, har ikke råd, bivirkninger, naboen/kona, manglende symptomer (BT), ….

12 Uønskete hendelser i helsetjenesten Peter F. Hjorth
Uønskete hendelser ved ca 10% av alle sykehusinnleggelser (USA, England, Danmark, Frankrike) Av disse hendelsene angis ca 50% å være uønskete hendelser knyttet til legemiddelbruk. Det anslås at rundt 50% av de påviste hendelsene kunne vært unngått. Studie fra Ahus, 1995: 9,5 legemiddelrelaterte dødsfall pr 1000 innlagte pasienter

13 Feilmedisinering hos pasienter innlagt i sykehus – St.Olavs H
Fra juli 2002-juni 2006 meldt 610 legemiddelrelaterte avvik ( av totalt 2988 meldte avvik) Årsak til avviksmelding: Feil dosering % Feil administrering 18% Feil legemiddel 17% Legemiddel gitt til feil pasient 12% Tidsskr. Nor.Legeforen nr

14 Legemiddelrelaterte avviksmeldinger ved St. Olavs Hospital
Rapporterte årsaker til feil: Uoppmerksomhet (travelhet/stress) Avvik fra rutiner Mangelfulle rutiner Manglende ferdigheter/slurv

15 Legemiddelnavn Seroxat - Sarotex Levaxin – Lanoxin Losec – Lasix
Zyprexa – Zyrtec Lamictal – Lamisil Sorbangil – Sobril Cozaar – Sotacor – Zocor – Zoladex Zocaar som ble til Cozaar og Zocor Generisk bytte

16 Legemiddelmeldingen Hvorfor? Hvor skjer feilen? Systemfeil
Ufullstendig opplæring Manglende rutiner Uklar ansvarsfordeling Informasjonsoverføring ”Ingen” har fullstendig oversikt over hva pasienten bruker

17 Hvem ”eier” legemiddelprosessen?
Pasient hjemme Pasient hjemme Pasient inn på sykehus Pasient på sykehus Pasient På vei ut Pasient kommunehelse Pasient kom.helsetj.

18 Hva kan gjøres ? Ledelseskultur /Klare ansvarslinjer
Kvalitetsindikatorer Kompetanse/Opplæring av helsepersonell Legemiddelkomitèer / Legemiddellister Nasjonale behandlingsretningslinjer Pasientinformasjon/Pasientopplæring Prosesseier for legemiddelbehandling Elektroniske journaler/Kjernejournal Epikriser/medisinkort sendes med pasienten Legemiddelgjennomganger Bruk av kliniske farmasøyter

19 Pasientinformasjon/Pasientopplæring
God pasientopplæring gir god mestring og bedre helse Hva er god pasientopplæring innen legemiddelbehandling? Informasjon fra lege – sykepleier –apotek ? Muntlig – skriftlig ? Legemiddelsamtaler Lærings- og mestringssentrene Likemannsarbeid Samhandlingsreformen og kommunale LMS

20 Legemiddelgjennomganger
Kvalifisert helsepersonell gjennomgår legemiddelbruken sammen med pasienten Fastlegen, i sykehjem, i hjemmetjenesten, under sykehusoppholdet eller på apoteket Den som foretar en slik samtale må være trenet i å se pasientens legemiddelbruk i forhold til de sykdommer pasienten lider av…… Derfor egnet til tverrfaglig samarbeid

21 Kliniske farmasøyter Litteraturen viser effekt av kliniske farmasøyter i sykehus Kliniske farmasøyter er viktige bidragsytere i det tverrfaglige team rundt pasienten Det er ikke gjort gode samfunnsøkonomiske vurderinger på kost /nytte Utfordringer i studier er hvilke ”sluttpunkter” som skal benyttes

22 Hva MÅ gjøres? Tiltak : Ved innleggelse i sykehus – forbedre kvaliteten på legemiddelanamneseopptaket Legemiddelgjennomgang for å avstemme hva pasienten faktisk skal bruke nå Avdekker misforståelser som har oppstått underveis Vi er naturlig ”non-adherent” Før eller siden fristes vi til å gjøre det på vår måte……

23

24 Brukerutvalget - Mandat
Et etablert samarbeidsforum mellom helseforetaket og brukerorganisasjonene Et rådgivende organ slik at brukerkompetansen blir benyttes som et grunnlag for tjenesteutforming og gjennomføring Et forum for systematisk tilbakemelding fra brukere om erfaring med apotektjenestene

25 Brukerutvalget  Hovedmål
Bidra til at sykehusapotekene utvikler sitt produkt i tråd med det brukerne etterspør Være pådriver i prosessen for å identifisere behov hos helseforetakene Opprette kommunikasjon med andre brukerutvalg for gjensidig informasjonsutveksling

26


Laste ned ppt "Legemiddelbruk og pasientsikkerhet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google