Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IPLOS i kommunal styring og planlegging

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IPLOS i kommunal styring og planlegging"— Utskrift av presentasjonen:

1 IPLOS i kommunal styring og planlegging
v/seniorrådgiver Bente Kne Haugdahl

2 Press på kommunale helse og omsorgstjenester
Noe svakere innsats fra nettverk? Demografi Økte forventninger og behov Økte rettigheter Kommunen utfører mer krevende behandling som tidligere ble gitt i sykehus Mer spesialisert sykehussektor Egen-omsorg Nettverk Kommune Sykehus Arbeidskraft og kompetanse

3 PLAN FOR FRAMTIDIGE LØSNINGER MÅ BYGGE PÅ GJENNOMARBEIDET OG BREDT
Kjent sitat: «KAN IKKE MØTE MORGENDAGENS UTFORDRINGER MED STADIG MER AV DAGENS LØSNINGER» KREVER PLANLEGGING FOR ENDRINGER OG INNOVATIVE LØSNINGER PLAN FOR FRAMTIDIGE LØSNINGER MÅ BYGGE PÅ GJENNOMARBEIDET OG BREDT KUNNSKAPSGRUNNLAG

4 Kunnskapsbasert planlegging
Kunnskap i denne sammenhengen er fakta (eks. statistikk) som brukes for å støtte en beslutning Fra tro til kunnskap Den erfaringsbaserte kunnskapen

5 Helse og omsorgstjenesten fremover – nasjonale planer
St. melding om fremtidens primærhelsetjeneste St. melding om folkehelse St. melding om oppgaveoverføring Regjeringens plan for omsorg og demens 2020 Legemiddelmeldingen Nasjonal helse- og sykehusplan Opptrappingsplan rus Opptrappingsplan rehabilitering m.m Akutt forskriften Samhandlingsreform St. melding om fremtidens primærhelsetjenesten: Vektleggelse av team Fokus på oppgaveoverføring Lanseres to opptrapppingsplaner (rus og psykisk helse, og rehabilitering) Oppgavemeldingen Hva skal kommunene gjøre mer av. Rus og psykisk helse Rehabilitering Forskning Legemiddelmeldingen Oppfølging av kronikere, institusjonsboere KS innspill til nasjonal helse- og sykehusplan: Hvordan påvirker endret sykehusstruktur kommuner? Behandling, diagnotisering, oppfølging

6 Kommunal planlegging – kunnskapsgrunnlag
Demografi, befolkningsdata Personell, arbeids marked Areal og infrastruktur NPR Folkehelse Pasient og brukerdata Økonomi Oppvekst og utdanning Stor samfunnet Revidert bilde fra Anders Grimsmo

7 Kilde: presentasjon av Elisabeth Vatten
Hvorfor Mangelfull kunnskap om hvem som bruker tjenestene, hvorfor og hvordan ! Kilde: presentasjon av Elisabeth Vatten

8 IPLOS prosessen – kunnskapen kan anvendes på flere nivå:
Forskning, tilsyn etc Nivå 1 SSB Nivå 3 Sentrale myndigheter Velferdspolitiske beslutninger ۵Planlegging og styring Saksbehandling og tjeneste-dokumentasjon i kommunene ۵Planlegging og styring Nivå 2 Tjenesten Ledelsen på tjenestenivå ۵ Evaluering, sammenligning Planlegging og styring Kommunale ledere og politikere ۵Planlegging og styring IPLOS skal være et beslutningsverktøy for tjenesteutøvere og saksbehandlere / bestillere for tjenesteledere for kommuneledelse – administrasjon og politikere Individrapporter / registerkort Viser faktiske situasjon og hjelpebehov Viser utvikling hos den enkelte tjenestemottaker Kvalitetssikring av tjenester i forhold til behov Planer og evaluering – viser resultater av iverksatte tiltak Evaluere ressursbruk i forhold til behov i ulike deler av tjenesten, ulike grupper av tjenestemottakere Godt kartleggingsverktøy – bevissthet på funksjon Vi blir flinkere til å se ressurser hos brukerne Bedre saksbehandling – får ryddet i vedtak og egne rutiner - bedre oppfølging av den enkelte Økt fokus på brukernes rettigheter Et verktøy til ressursfordeling - mellom distrikter osv. Kilde: Presentasjon av Elisabeth Vatten

9 IPLOS statistikk som styringsgrunnlag i kommune
Individuell Kartleggingsverktøy – se ressursene hos brukeren Saksbehandling – bedre oppfølging av den enkelte System Gir innsikt i hvordan tjenestene er vektet i forhold til hverandre Hvordan ressurser er fordelt mellom soner eller distrikter Kunnskapen kan brukes som grunnlag for drøftinger om det er behov for endringer i måten tjenestene er innrettet eller fordelt.

10 Spørsmål man kan få svar på
Ligger kommunen høyt eller lavt når det gjelder tjenesteyting til eldre? Hvor stor andel av ressursene går til yngre brukergrupper Sammenheng og variasjoner mellom funksjonsnivå og tildelte/utførte tjenester Er det stor avstand mellom det som er vedtatt i enkeltvedtak og det som faktisk ytes av tjenester Er det distriktsvise forskjeller i kommunen som ikke kan forklares med utgangpunkt i brukerbehov Har kommunen en effektiv omsorgstrapp? Etc

11 I tillegg nytteverdi - nasjonalt
Enklere å vurdere situasjon og utviklingen i den kommunale helse- og omsorgstjenesten Bedre beslutningsgrunnlag for velferdspolitiske beslutninger Bedre grunnlaget for rammeoverføringer til kommunene Bedre grunnlaget ved fordeling av øremerkede midler og oppfølgning av disse. Kilde: Elisabeth Vatten

12 Variabler og forhold som ser ut til å påvirke kommuners bruk av IPLOS-statistikk og annet kunnskapsgrunnlag Kapasitet og kompetanse Konflikt med driftsoppgaver Kompetanse til analyse Mangfoldig kunnskapsgrunnlag Faktabasert, erfaringsbasert Forankring og involvering Forankring hos ledelse Involvering av hele tjenesten Tverrsektorielle arbeidet Brukerdeltakelse Politisk deltakelse Tillit til dataene

13 Riktig score med brukerdeltakelse
Fagperson som «ekspert» fyller ut skjema uten innflytelse fra bruker. Får man da riktig score? Hva vil være riktig – sammen med brukeren, sammen med tjenesten, saksbehandlere på hjemmebesøk? Brukerstemmen Erfaringsbasert kunnskap Hva med de med kognitiv svikt Fagpersoner som kjenner bruker Pårørende/verge

14 Å oppnå gode resultat i Iplos-vurderingen som grunnlag for planlegging av tjenesten
Identifisere sannsynlig barrierer Holdninger – leder, fagperson og bruker Nytteverdien – hvorfor? Travelt – kartlegging i full fart? Mangel på kunnskap Forhold til organisering – hvem, hvordan

15 Å oppnå gode resultat i IPLOS-vurderingen som grunnlag for planlegging av tjenesten
Koble barrierer og tiltak Sette IPLOS kartleggingsarbeidet på dagsorden God lederforankring – 25 % ikke forankret i kommuneledelsen Rapport Hdir -2014 Opplæring og samtaler rundt Iplos-vurdering Behov for kompetanse i å analysere data i pasientsituasjoner, evaluere og bruke sin kunnskap om IPLOS variabler på situasjonsriktig og faglig god måte Sitat fra deltakere i dialogkafe Verdal kommune – «har ved å delta på seminarene fått økt forståelse for IPLOS og ha det betyr» (Iplos som sykepleiefaglig vurderingsverktøy – Verdal kommune, 2012). Forutsetninger for gode sumrapporter er gode dokumentasjonsrutiner lokalt og at grunnlagsdata er oppdatert og ved god kvalitet.

16 Kunnskapsgrunnlag for kommunal helse og omsorgsplanlegging - Mange kilder

17 m.fl NAV SSB NPR KoRus FHI Sintef MSIS Hdir KHUR IMDI Iplos
Kommunen som organisasjon Finanskapital Fysisk kapital Humankapital Strukturkapital Kultur og fritid Fritid Frivillighet Kulturtilbud Livssyn og religion Næring, landbruk og industri Næringsstruktur Landbruk og matproduksjon Oppvekst Barnehage Barnevern Skole Elevtall grunnskole Spesialundervisning Svangerskap og småbarn Samfunnssikkerhet, miljø og bærekraft Beredskap Klima Kriminalitet Miljø Storsamfunnet Juridiske føringer Politiske føringer Sosiale trender Økonomiske føringer Arbeidsliv Sykefravær Sysselsetting og arbeidsledighet Arbeidsledighet Sysselsetting innvandrere Uføre Arealbruk og infrastruktur Bolig og fritidsbolig Grønnstruktur Universell utforming Vann og sanitær Vei, kollektivtransport Befolkning og folkehelse Demografi og innbyggere Alder og kjønn Folketallsutvikling og prognose Privatøkonomi Folkehelse Bruk av helsetjenester Folkehelseprofiler Helse, sykdom og livskvalitet Legemiddelbruk Levevaner Skader og ulykker Ungdata Helse og velferdstjenester Boligforhold Helsetilbud Sosialstønad NAV SSB AA register KOSTRA NPR Reseptregister KoRus FHI Sintef MSIS Hdir KHUR IMDI Iplos Fylkes kommune Husbank Helse stasjon Udir m.fl BASIL Eks. Levanger kommune

18

19 Ressursportal for analyse og planlegging i kommune

20 Kunnskap kan være to ting:
Det vi vet og det vi vet hvor vi kan lære det vi ikke vet Samuel Johnson Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "IPLOS i kommunal styring og planlegging"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google