Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske modellen: Et forbilde? UiO konferanse, 24. januar 2006
Mål for næringspolitikken å bidra til høyest mulig verdiskaping gitt landets ressurser, å bidra til en ressursallokering som gir en mest mulig effektiv utnyttelse av de tilgjengelige ressursene.
Rammebetingelsene for næringsaktivitet er gode og fleksible i Norge og Norden! ÅR Å STENGE EN BEDRIFT DAGER Å ÅPNE EN BEDRIFT DAGER FOR EKSPORT DAGER FOR IMPORT ÅRLIGE SKATTE- INNBET. TID TIL SKATTE- INNBER- ETNING Norge Danmark Finland Sverige OECD Frankrike Tyskland Storbritannia Kilde: World Bank, Doing business 2006
Norsk næringspolitikks største utfordringer: å bidra til omstillingen fra industri- til tjenesteproduksjon som globalisering og innfasing av oljeinntektene fører til å legge et fundament for aktivitet som kan erstatte eksportinntektene fra olje og gass.
Utfordringen knyttet til omstilling er ikke særnorsk:
Levestandarden er seksdoblet siden 1906 parallelt med en dramatisk strukturomstilling Kilde: SSB NOK Målt i kroner- Gj.snittlig husholdningsinntekt etter skatt
Utviklingen i norsk sysselsetting: Endring i sysselsetting
Sysselsettingsbildet : Alle ”rammes” av omstilling
Omstillingsbehov – et nasjonalt fenomen: Alle kommuner har en ”Union-bedrift” 317 kommuner opplevde nedgang i industrisysselsetting i perioden Skal enhver Union hjelpes, blir det kamp om ressursene og snarlig tømming av verktøykassen. MEN, ER DET BEHOV FOR HJELP? 310 kommuner opplevde også økt sysselsetting innen tjenester STRUKTURPROBLEM: manglende overgang fra industri til tjenester. Nyansettelser innen tjenester fanger ikke opp oppsagte industriarbeidere
Omstilling skjer innad i industrien og til passivitet: Manglende omstilling fra industri til tjenester, er blant faktorene som bidrar til at 25% av arbeidsstyrken står utenfor arbeidslivet: på uføretrygd på rehabilitering & attføring sykmeldte arbeidsledige Analyse av omstilling innen industrien på 90-tallet viser (Salvanes m.fl.): 55% fant ny jobb innen samme industribransje 12% fant ny jobb innen industrien 20% fant jobb innenfor privat tjenesteyting 4% jobb innen offentlig tjenesteyting
Norsk næringspolitikk bruker det meste av verktøykassen på norsk jordbruk… Næringsstøtte etter formål (2005), mill kr
Virkemidler næringspolitikken: Liten sammenheng mellom statlig tilskudd og nyetableringer Kilde: SSB, Dagens Næringsliv, og Innovasjon Norge
Virkemidler næringspolitikken: Liten sammenheng mellom statlig etablerer- stipend og nyetableringer Kilde: SSB, Dagens Næringsliv, og Innovasjon Norge
Norsk virkemiddelbruk i et europeisk og nordisk perspektiv: I kontrast til det inntrykk man ofte får: Vi er mer selektiv i våre næringssatsinger enn andre Europeiske land.
Norsk FoU-politikk i et europeisk og nordisk perspektiv: Lave FoU investeringer i Norge reflekter ikke bare en særnorsk næringsstruktur og liten satsing på FoU i næringslivet, men også norsk politikk!
Men FoU satsing alene er ikke nok. En FoU-politikk for vekst: FoU er ikke et mål i seg selv, men et middel til å oppnå økt vekst og velstand Analyser viser at geografisk nærhet mellom forskere og forskermiljøer er avgjørende for interaksjon og produktivitet En FoU-politikk må prioritere og konsentrere tematisk – men bør være ex ante nøytral Ikke strø FoU midlene så tynt utover ”alle øyer og nes” at fremveksten av nærings- og forskningsklynger hindres (les: styrking av det regionale høyskolesystemet og regional forskningsinstitutter problematisk!)
Hva bør vi fokusere på? Skift fra sektorer utsatt for konkurranse til skjermete, offentlige sektorer gjør fokus på produktivitet og effektivisering i offentlig sektor til en nødvendighet. o Offentlig inngrep (bruk av verktøy) for å bevare arbeidsplasser gir ineffektivitet og lavere produktivitetsvekst sløsing med ressurser o Redusert sysselsetting i industrien krever tiltak som bidrar til omstilling til tjenesteytende næringer og IKKE til passivitet. o Norsk næringspolitikk er allerede relativt selektiv i forhold til EU og Norden. o Skal virkemiddelapparatet fremme regionalpolitiske eller næringspolitiske målsetninger?