Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Byggevareindustriens høstmøte Shippingklubben, 29. november 2012 Jan Tore Sanner, 1. nestleder i Høyre.
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
SEK Figur 1. Effektive valutakurser 1990=100 NOK GBP NZD Kilde: EcoWin.
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
- Fra råvareeksportør til forskningsbasert og innovativ kunnskapseksportør Paul Chaffey, Abelia.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Innovasjon som grunnlag for levedyktige lokalsamfunn
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
TARIFFAVTALER – HEMMENDE ELLER FREMMENDE FOR PRODUKTIVITETEN? Akademikernes inntektspolitiske konferanse februar 2015 Idar Kreutzer, adm. direktør, Finans.
Er det noen fremtid for konkurranseutsatt sektor i Norge? Steinar Holden Faglig pedagogisk dag UiO, 5. Januar 2004 behovet.
Hva gjøres for å styrke nyskaping og entreprenørskap i Norge? Statssekretær Oluf Ulseth (H) Nærings- og handelsdepartementet Nyskapingskonferansen, Bergen.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Fungerer samspillet mellom næringsliv og FoU-miljøer etter intensjonen? Spesialrådgiver Tom Skyrud.
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
DEN NORDISKE MODELLEN Betydningen av partssamarbeid Landsorganisasjonen I Norge Konferanse Verdiskaping 2010 Stein Reegård Gardermoen 14.november 2007.
En næringspolitikk for vekst STATSRÅD MONICA MÆLAND Sandefjord, 5. november 2014.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Norsk Økonomi Slik SSB ser det Januar 2017
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Eksport fra Vestfold og Telemark – legger grunnlag for arbeidsplasser og velferd Presentasjon 19 mars 2019 Sveinung Fjose.
Utskrift av presentasjonen:

Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske modellen: Et forbilde? UiO konferanse, 24. januar 2006

Mål for næringspolitikken  å bidra til høyest mulig verdiskaping gitt landets ressurser,  å bidra til en ressursallokering som gir en mest mulig effektiv utnyttelse av de tilgjengelige ressursene.

Rammebetingelsene for næringsaktivitet er gode og fleksible i Norge og Norden! ÅR Å STENGE EN BEDRIFT DAGER Å ÅPNE EN BEDRIFT DAGER FOR EKSPORT DAGER FOR IMPORT ÅRLIGE SKATTE- INNBET. TID TIL SKATTE- INNBER- ETNING Norge Danmark Finland Sverige OECD Frankrike Tyskland Storbritannia Kilde: World Bank, Doing business 2006

Norsk næringspolitikks største utfordringer:  å bidra til omstillingen fra industri- til tjenesteproduksjon som globalisering og innfasing av oljeinntektene fører til  å legge et fundament for aktivitet som kan erstatte eksportinntektene fra olje og gass.

Utfordringen knyttet til omstilling er ikke særnorsk:

Levestandarden er seksdoblet siden 1906 parallelt med en dramatisk strukturomstilling Kilde: SSB NOK Målt i kroner- Gj.snittlig husholdningsinntekt etter skatt

Utviklingen i norsk sysselsetting: Endring i sysselsetting

Sysselsettingsbildet : Alle ”rammes” av omstilling

Omstillingsbehov – et nasjonalt fenomen: Alle kommuner har en ”Union-bedrift”  317 kommuner opplevde nedgang i industrisysselsetting i perioden  Skal enhver Union hjelpes, blir det kamp om ressursene og snarlig tømming av verktøykassen.  MEN, ER DET BEHOV FOR HJELP? 310 kommuner opplevde også økt sysselsetting innen tjenester  STRUKTURPROBLEM: manglende overgang fra industri til tjenester. Nyansettelser innen tjenester fanger ikke opp oppsagte industriarbeidere

Omstilling skjer innad i industrien og til passivitet: Manglende omstilling fra industri til tjenester, er blant faktorene som bidrar til at 25% av arbeidsstyrken står utenfor arbeidslivet: på uføretrygd på rehabilitering & attføring sykmeldte arbeidsledige Analyse av omstilling innen industrien på 90-tallet viser (Salvanes m.fl.):  55% fant ny jobb innen samme industribransje  12% fant ny jobb innen industrien  20% fant jobb innenfor privat tjenesteyting  4% jobb innen offentlig tjenesteyting

Norsk næringspolitikk bruker det meste av verktøykassen på norsk jordbruk… Næringsstøtte etter formål (2005), mill kr

Virkemidler næringspolitikken: Liten sammenheng mellom statlig tilskudd og nyetableringer Kilde: SSB, Dagens Næringsliv, og Innovasjon Norge

Virkemidler næringspolitikken: Liten sammenheng mellom statlig etablerer- stipend og nyetableringer Kilde: SSB, Dagens Næringsliv, og Innovasjon Norge

Norsk virkemiddelbruk i et europeisk og nordisk perspektiv: I kontrast til det inntrykk man ofte får: Vi er mer selektiv i våre næringssatsinger enn andre Europeiske land.

Norsk FoU-politikk i et europeisk og nordisk perspektiv: Lave FoU investeringer i Norge reflekter ikke bare en særnorsk næringsstruktur og liten satsing på FoU i næringslivet, men også norsk politikk!

Men FoU satsing alene er ikke nok. En FoU-politikk for vekst: FoU er ikke et mål i seg selv, men et middel til å oppnå økt vekst og velstand Analyser viser at geografisk nærhet mellom forskere og forskermiljøer er avgjørende for interaksjon og produktivitet En FoU-politikk må prioritere og konsentrere tematisk – men bør være ex ante nøytral Ikke strø FoU midlene så tynt utover ”alle øyer og nes” at fremveksten av nærings- og forskningsklynger hindres (les: styrking av det regionale høyskolesystemet og regional forskningsinstitutter problematisk!)

Hva bør vi fokusere på?  Skift fra sektorer utsatt for konkurranse til skjermete, offentlige sektorer gjør fokus på produktivitet og effektivisering i offentlig sektor til en nødvendighet. o Offentlig inngrep (bruk av verktøy) for å bevare arbeidsplasser gir  ineffektivitet og lavere produktivitetsvekst  sløsing med ressurser o Redusert sysselsetting i industrien krever tiltak som bidrar til omstilling til tjenesteytende næringer og IKKE til passivitet. o Norsk næringspolitikk er allerede relativt selektiv i forhold til EU og Norden. o Skal virkemiddelapparatet fremme regionalpolitiske eller næringspolitiske målsetninger?