Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
Advertisements

I.
Læren om sjelen.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
Beslutninger og emosjoner
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Læringsteorier En første oversikt.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Palmer 2003.
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Kulturteori
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Sansning og persepsjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Smak og behag – det handler om å innfri forventningen
Hafjellseminaret våren 2012
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
Våren 2005 Christine Mohn Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
”Bevissthetspsykologien”
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Sansning og persepsjon
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Christine Mohn PSY 1000 / PSYC 1200 Våren 2008
Introduksjon - positivisme
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Daniel Stern`s Teori.
PSYOLOGI EN INFØRING I FAGOMRÅDET
Sosialkonstruktivisme
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Persepsjon.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Forskningsmetoder i psykologi
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Moderne psykologi.
Oppfølgingssamling for likepersoner Marit E Unstad
”Bevissthetspsykologien”
Hva er sosialpsykologi?
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten Metoden: spekulasjon og selvbetraktning Eksempel: Empiristene I engelsk filosofi (Hobbes, Locke, Mill, Baine) All kunnskap gjennom sansene + assosiasjon

Inntog av empiriske metoder Inspirert blant annet av eksperimentets suksess i naturvitenskapene Ideen om at psykologi kunne sees på som en vitenskap på linje med andre, og at de samme metodene dermed er anvendbare

Bakgrunn 2 - fysiologi Klarlegging av kroppens apparat – spesielt nervesystemets virkemåte Eksempel: Skillet mellom sensoriske og motoriske nervebaner (Bell & Magendie) Loven om spesifikke nerveenergier (sanseenergier (Müller) Måling av nerveoverføringshastigheten (Helmholz)

Fysiologi – forts. Oppdagelsen av flere sanser Muskelsansen (Bell) – senere den kinestetiske sansen Likevektssansen (Flourens) Berøringssans, temperatursans

Bakgrunn 3 - fysikken Fysisk beskrivelse av forhold som påvirker oss utenfra Lys og farge (Newton) Lydbølger

Forholdet mellom fysiske og psykologiske begivenheter De sensoriske tersklene Absolutt terskel Forskjellsterskel Weber’s lov Fechner’s lov

Nervesystemet og psykologien En gryende oppfatning av en nær tilknytning mellom fysiologi og psykologi, bl.a. ideen om psykisk energi Reaksjonstider som måling av hastigheter av overføring av informasjon i nervesystemet Individuelle forskjeller i reaksjonstider

Helmholz og persepsjonspsykologien Helmholz og andre var opptatt av hvordan fysiske stimuleringer ble bearbeidet i nervesystemet (for eksempel fargesyn) Sterkt påvirket av Müllers lov om spesifikke sanseenergier Skiller mellom sansning og persepsjon Ubevisste slutninger Nativisme-empirisme debatten

Wundt: ”Den første psykologen” Skillet mellom ”ufortolkede” og ”fortolkede” opplevelser Fysikeren tolker sine opplevelser ”hvilken partikkel er dette” Psykologen er interessert i opplevelsen som sådan Psykologien som eksperimentell vitenskap

Wundt’s prosjekt Metode: Introspeksjon under kontrollerte betingelser, og variasjon av betingelsene (eksperiment) Skillet mellom de enkle og de sammensatte mentale prossesser De kompliserte kan bare undersøkes ved ”spor” etter dem (Völkerpsychologie)

Forskningsområder Sansepsykologi (syn, hørsel med flere) Psykofysikk (forholdet mellom påvirkning og sanseinntrykk) Oppmerksomhet Opplevelse av rytme Enkle følelser Mental kronometri

Wundt’s etterfølgere Wundt hadde mange elever, men få etterfølgere Titchener’s strukturalisme (i motsetning til funksjonalisme) Tre typer mentalt innhold (sansninger, forestillinger og følelser)

Andre tilnærminger Motsetningen mellom bevisstheten som innhold og bevisstheten som handling (akt) Det typiske er ikke hva vi ser, hører etc, men at vi ser, hører Bevisstheten er objektrettet, har en intensjonalitet (Franz Brentano) Også følelser er intensjonale

Ebbinghaus og hukommelse Inspirert av Fechner Kan man måle hukommelse? Problemet med tidligere læring Løsning: Meningsløse stavelser (trebokstavsord) Lærte seg lister med meningsløse stavelser Forskjellige mål på hvor mye en husker