Trafikanten Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Demo av timebehandlingssystemet (klikk med museknappen for å gå videre i demoen) Copyright Easylution AS.
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Presentasjon av tjenesten
Flåtestyring via PC og internett
Strømmodul i Uni Eiendom?
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Truls Heiberg Kristoffersen
SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal
Copyright Nord Europas største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,17. desember 2007 Side 1.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Hvordan ta i bruk Office 365
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
test- og godkjenningsordningen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hovedprosjekt Hos Julius Maske
Tittel: ”INTRANETT i SCANDIACONSULT” 4 Hilde Reitan, 2HKD Hovedprosjekt studieåret 1999/2000 Oppgavestiller: Trondheim.
Hovedprosjekt- presentasjon. Ekstern oppdragsgiver Q-Free:Ticketing AS leverer elektroniske billetteringssystemer for kollektivtransport. Det leveres.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Tilstedeværelse og tilgjengelighet i ServiceFrame Lars Johnsrud.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
Nettsted for bridgetjenester Bjørnar Pettersen Veileder: Sven-Olai Høyland.
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
Online distribusjon – erfaringer fra Norge
SIP meldingstjener. Tendo Tech sitt system First to Know (FTK) – Samle inn måledata – Sende data til brukeren sin mobiltelefon. IM- meldinger – Jabber,
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
MeldingsPresentasjon Send ønsket beskjed som SMS eller MMS fra mobil til skjerm(er) plassert i et lokale.
Oppdater.com Web-publiseringssystem for InCreo AS Øyvind Henriksen
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Parallelle rammeavtaler Nettbuss Øst side 1.
SMS – System for Byggmakker Lade Gruppe 31E Av Olaf R.A. Nykrem & Audun Håberg.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
IT-Workshop IT-Workshop Rotary Distrikt 2310 Distriktstrening v/ DICO Per H Thrane-Nielsen (Oslo RK) Høvik skole, Lier
1 1 Planlagt kartlegging: Boliger med bemanning Borgny Vold Dag Abrahamsen SSB
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter Ove Halseth, WIS AS.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Powered by: SMS Tjenester for Mobilt Bedriftsnett.
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Opprette arrangementer Oslo
Offer Amesto Solutions Kundefokus 1.
…sett fra Rokkansenterets side
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
أعداد القاضي / حاتم جعفر رئيس المكتب الفني بمركز المعلومات القضائي
Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Trafikanten Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland

Statistikk - dagens bruk av Trafikantens tjenester Internett: ca pr år ( pr dag) – pålogginger på en dag under det verste snøfalletInternett: ca pr år ( pr dag) – pålogginger på en dag under det verste snøfallet WAP: brukere på WAP pr dag (ikke mye sett i sammenheng med at en buss tar ca 50 passasjerer (POTENSIALE!)WAP: brukere på WAP pr dag (ikke mye sett i sammenheng med at en buss tar ca 50 passasjerer (POTENSIALE!) SMS: Foreløpig ikke i bruk (POTENSIALE!)SMS: Foreløpig ikke i bruk (POTENSIALE!)

Sanntidsinformasjon vs. Avviksinformasjon I dag finnes en løsning for sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). Skiltene viser løpende oppdaterte avgangstider basert på avstandmåling og satelittnavigasjon.I dag finnes en løsning for sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). Skiltene viser løpende oppdaterte avgangstider basert på avstandmåling og satelittnavigasjon.sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). En løsning for avviksinformasjon er under implementering (HOGIA). Det skilles mellom planlagte avvik og spontane avvik. En løsning for avviksinformasjon er under implementering (HOGIA). Det skilles mellom planlagte avvik og spontane avvik.

Kunder (telefon/skranke/SMS/WAP Aktøreri et avvikssystem Aktører i et avvikssystem

Målgrupper for avviksinformasjon PendlerePendlere UngdomUngdom AndreAndre

Dagens avviksinformasjon

System for å håndtere avviksinformasjonSystem for å håndtere avviksinformasjon Mulighet for distribusjon pr. Web, E-post og SMS til abonnenterMulighet for distribusjon pr. Web, E-post og SMS til abonnenter Systemet har to hovedgrensesnitt.Systemet har to hovedgrensesnitt. –Tegne/ registrere abonnement –Innlegging av avviksinformasjon. Mulighet til å velge varigheten på abonnement (standard 1. år).Mulighet til å velge varigheten på abonnement (standard 1. år). Brukeren kan velge en spesiell linje/rute eller holdeplass.Brukeren kan velge en spesiell linje/rute eller holdeplass. Kan begrense abonnementet til en spesifikk tid på døgnetKan begrense abonnementet til en spesifikk tid på døgnet Kan velge flere linjer/ruter med intervaller.Kan velge flere linjer/ruter med intervaller. Hogia traffic message 2.0

Eksempel på avviksmelding til trafikant via e-post

Eksempel på administratorgrensesnitt

Eksempler på tilsvarende løsninger SkånetrafikkenSkånetrafikken VästragötalandVästragötaland NordjyllandNordjylland London Metro (annen leverandør)London Metro (annen leverandør)

Problemstilling Jarl Eliassen (IT-sjef Trafikanten) : ”Et problem med Trafikantens eksisterende tjenester er at de krever for mye forkunnskap for å kunne brukes. Tjenestene trenger forbedret grensesnitt. Internett har mange brukere, mens det er dårlig brukermasse på mobil. Trafikanten er derfor opptatt av å redusere inngangsterskelen for bruken av tjenestene”

Utfordringer BrukergrensesnittBrukergrensesnitt Avhengig av at operatører gir tilbakemeldingerAvhengig av at operatører gir tilbakemeldinger Stimulere til bruk av systemetStimulere til bruk av systemet Hvilke informasjon skal man distribuere og på hvilken måte (WAP, SMS, , WEB er dagens muligheter)Hvilke informasjon skal man distribuere og på hvilken måte (WAP, SMS, , WEB er dagens muligheter) Hva er en trafikants smerteterskel når det gjelder venting (5-10 min?)Hva er en trafikants smerteterskel når det gjelder venting (5-10 min?)

Dette jobber Trafikantgruppa med Evaluere med hensyn på brukervennlighet. Forslag til forbedringer :Evaluere med hensyn på brukervennlighet. Forslag til forbedringer : –administratorside –brukerside Vurdere, og sammenligne med tilsvarende systemer i andre deler av EuropaVurdere, og sammenligne med tilsvarende systemer i andre deler av Europa Spørreundersøkelse –Spørreundersøkelse –Spørreundersøkelse –avdekke brukere (målgruppe) behov/ønsker

Fjærlett Hva med å la publikum, altså trafikantene bidra til å gi avviksinformasjon. For å stimulere til dette kan man trekke ut månedens trafikant som får for eksempel et gratis månedskort.Hva med å la publikum, altså trafikantene bidra til å gi avviksinformasjon. For å stimulere til dette kan man trekke ut månedens trafikant som får for eksempel et gratis månedskort. Sendere på stasjonene som gir trafikantene melding pr. mobil (SMS) om linjene/bussen som er forsinket (første gang får de spørsmål om de vil aktivere denne tjenesten).Sendere på stasjonene som gir trafikantene melding pr. mobil (SMS) om linjene/bussen som er forsinket (første gang får de spørsmål om de vil aktivere denne tjenesten).