5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Kontraktsoppfølging mv.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
- en eksplorativ undersøkelse
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Annen styringsinformasjon
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Forbedringsprosess(en)»
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Planlegge og prioritere tiltak
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
1. Bakgrunn 8. Andre forbedringstiltak, f eks. langsiktige SISE tiltak (stor innsats stor effekt) 3. Mål/målsetting 7. Måling, oppfølging, sikre effekt.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Dialogkonferanse Behovene
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
RIS-metoden for prosessforbedring
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Statlige bindinger på kommunene
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
5. Mindre LISE-tiltak* (LT) og Milepæler (MP)
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Balansert omstilling for utvikling
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
HNT Budsjett

Juristsamling - Ålesund
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt Prosjektbeskrivelse (A3). Kalkulator for kostnadsberegninger på studier Tjenesteeier/Prosjektleder: Trygve Bjørnæs, Veronica Sundelin, Gudrun E. Njå 10.9. 2014 1 Bakgrunn 5 Handlingsplan kort sikt Som følge av strategidiskusjonen ved HiOA og studieporteføljeanalysen, er det avdekket et behov for kostnadsberegning ved opprettelse av nye studier. Det er et behov for felles analyseverktøy, praksis og rutiner, blant annet for å kunne sammenligne tilstanden ved ulike studier og fakulteter og mellom HiOA og andre undervisningsinstitusjoner. Vi ønsker å utvikle verktøy som kan brukes på fakultetene og som kan bidra til at økonomi og ressurshensyn er tilstrekkelig tatt hensyn til ved opprettelse av studier på HiOA. Tidligere har det ikke eksistert en felles praksis eller verktøy på dette området. Nr Hva NOEN MILEPÆLER: Hvem Når Status 1 Utarbeide førsteutkast til kalkulatorverktøy ØK September 2014 (ferdig) 2 Presentere verktøyet for ledelsen i økonomiavdelingen og justere i tråd med eventuelle innspill September 2014 3 Presentere verktøyet og tenkningen vår for ledelsen ved HiOA og justere i tråd med eventuelle innspill. Diskutere helhetlig opplegg med evt flere maler og prosedyrer. 4 Presentere verktøyet for fakultetene og sammenligne med verktøy de bruker i dag Oktober 2014 5 Ferdigstille kalkulatorverktøyet og avklare hvordan verktøyet skal brukes i sammenheng med andre verktøy, rutiner og prosedyrer ved opprettelse av studier (hvilke vedlegg skal følge styresaken) ØK STU AEW November 2014 6 Tilgjengeliggjøring av mal(er), implementering, opplæring ØK STU Desember 2014 7 Evaluering av gevinstrealisering Ved neste opprettelse av studium 2 Nå-situasjon Det har vært gjennomført en omfattende kartlegging av studieporteføljen ved HiOA i samarbeid med fakultetene. Kostnader ved hvert studium inngår, og ØK har arbeidet med dette sammen med studieavdelingen. Kartleggingen har avdekket en rekke forhold som kan følges opp; knyttet til kostnader og inntekter ved studiene, riktig beregning av felleskostnader, hva slags økonomisk dokumentasjon og prosedyrer som bør følge opprettelsen av nye studier, kriterier for hva som er akseptable kostnader og hva slags konklusjoner man skal trekke av den økonomiske oversikten som utarbeides i hvert tilfelle. Manglende verktøy og manglende avklaringer bidrar i dag til usikkerhet og merarbeid både i fellesadministrasjonen og på fakultetene. 3 Mål/målsetting Utvikle en felles kalkulator for fakultetene til simulering og økonomisk oversikt ved opprettelse av studier Bevisstgjøre på sammenhengen mellom inntekter og kostnader gitt ulike scenarier for studenttall og andre faktorer. Øke kunnskapen om kostnadsdrivere og hva som ligger bak at noen studier har vesentlig høyere kostnader enn andre. Videreutvikle metoden for kostnadsberegninger og bidra til prinsippavklaringer mht påslag for felleskostnader etc. Bidra til en best mulig ressursdisponering ved opprettelse av nye studier Gi styringsinformasjon til den strategiske diskusjonen om studieporteføljen ved HiOA Redusere merarbeid og usikkerhet i fellesadministrasjonen og på fakultetene 4 Analyse 6 Måling, oppfølging, sikre effekt Figuren til venstre viser hvordan utkastet til kalkulator kan produsere nøkkeltall på økonomiområdet, og tall knyttet til for eksempel disponering av timer på studiet til ulike aktiviteter. I tillegg til kostnadene for seg, vil dataene gi oss en mer nyansert forståelse av ulikheter i kostnadsdrivere, og slik peke i retning av effektive løsninger for hvordan man kan redusere disse, der kostnadene er for høye. Kalkulatorverktøyet for kostnadsberegning skal tas i bruk ved planlegging av nye studier. Bedre oversikt over kostnader i forkant og mulighet for å simulere og tilpasse mengde undervisning, studenttall etc til fremtidige inntekter. Felles praksis for økonomisk oversikt ved opprettelse av nye studier Tidsbesparing og effektivisering i arbeidet med opprettelse av studier