Forretningsplan Oppbygging - Hensikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
12 Jeg er gründer.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Elementer i en forretningsplan
Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Forretningsideer & Markedsanalyser
SPIR Idélab Bodø.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningskonsept og forretningsplaner
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
ETABLERING AV 4 NYE REGIONALE/DISTRIKTSRETTEDE
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Forretningsplan.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
”Innovasjonsmodell Rogaland”
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Bilde inn Planer. Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger.
Markedsføring.
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Kurs i entreprenørskap
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Forretningsplan Oppbygging - Hensikt 18.04.2017 Forretningsplan Oppbygging - Hensikt Carsten Sørlie Etablererservice Østfold Østfold Bedriftsenter AS © Østfold Bedriftssenter AS

© Østfold Bedriftssenter AS 18.04.2017 Utgangspunkt MÅL STRATEGI Tiltak © Østfold Bedriftssenter AS

Planlegging gjelder for alle For alle som skal ta fatt på en oppgave er det viktig å ha: et mål med oppgaven en plan for gjennomføringen Utgangspunkt MÅL STRATEGI Tiltak © Østfold Bedriftssenter AS

Å håpe og tro er bra, men å vite er bedre Gjennom å utarbeide vår egen forretningsplan forbereder vi oss selv og reduserer risikoen og øker sjansen for å lykkes © Østfold Bedriftssenter AS

© Østfold Bedriftssenter AS Forretningsplan Et arbeidsverktøy som er Lettfattelig/oversiktlig Kort Lett å revidere/endre Husk sammendrag først ! Ingen statisk hemsko, men et fleksibelt styringsinstrument © Østfold Bedriftssenter AS

Hvem planlegger man for? Deg selv Banken Styret Kunder Leverandører og distributører Investoren Tante Olga © Østfold Bedriftssenter AS

Bedriften og dens omgivelser 18.04.2017 Bedriften og dens omgivelser Leverandører Kunder Bedrift Långiverne Konkurrenter Stat og kommune Arbeidstakere Eiere Alle disse aktørene har interesse av det som foregår Dette skal til sist gjenspeile seg i forretningsplanen din © Østfold Bedriftssenter AS

Disposisjon av forretningsplan 1. Innledning Firmanavn, adresse, telefon Kort beskrivelse av bedrift og forretningsidè Ansvarlig leder(e)s bakgrunn Selskapsform / Eieforhold © Østfold Bedriftssenter AS

© Østfold Bedriftssenter AS 2. Forretningsidè Produkt / tjeneste (hva) Idè Organisasjon (hvordan) Marked (til hvem) HVA ? HVORDAN ? TIL HVEM ? © Østfold Bedriftssenter AS

Viktig å kjenne Kunden Konkurrenten(e) Markedet 3. Markedsanalyse Viktig å kjenne Kunden Konkurrenten(e) Markedet Fantastisk markedsmulighet: Ingen har sko fra før. Send en container Ingen bruker sko. Ikke noe marked. Kommer hjem i morgen. © Østfold Bedriftssenter AS

Situasjonsanalyse A. Intern analyse: Bedriftens interne arbeidsbetingelser: SWOT analyse (Muligheter - trusler) Hvilke fortrinn / ulemper har vi? Hvilke resurser har vi / mangler vi?. Hva klarer vi? Gjennomgang av: kapitalbehov, likviditet maskinpark, produkter beliggenhet i forhold til infrastruktur personell, fleksibilitet etc

Situasjonsanalyse B. Ekstern analyse: For å finne muligheter og trusler bør følgende områder vurderes: 1. Behov - hvilket behov skal dekkes, kjøpsatferd - forbruksvaner - faktisk innkjøp, kjøpere, brukere, beslutningstakere, produktets livssyklus 2. Eksisterende kunder 3. Hvordan er markedet i dag? 4. Distribusjonskanal 5. Konkurrenter: Markedsmix - de 6 p`-ene? Markedsandeler? 6. Leverandører: Markedsmix 7. Samfunnet: Trender, endringer, lover, økonomi. 8. Forventet utvikling i markedet: Hva skjer? Hva påvirker meg?

Problemstilling Evnen til å se utvikling, muligheter og behovsendringer men også trusler, er helt avgjørende for din virksomhet. Situasjonsanalysen er viktig for å få et godt overblikk over hvor du står. GAP-ANALYSE Hvor står jeg? (Nå situasjon) Hvor skal jeg? (Mål) Hvor stort er gapet? (Problem) Hvordan nå målet? (Handling)

Valg av produkter og målgrupper

Sette mål Når valg av produkter og målgrupper er gjort, er tiden inne for å sette seg mål. Målene må være realistiske og utviklende og gjenspeile virksomhetens ønsker om vekst og utvikling. Målene kan være både kvalitative og kvantitative. Målene må være så konkrete som mulig og med tidsangivelse. Eksempel på mål: Salgsmål i stk. pr. produkt pr. år. Markedsandel på 10% etter 2 år. Driftsresultat på 200.000 i år 2.

4. Salg-/Markedsstrategi Hvordan angripe markedet? Hvilke virkemidler? Markedsføring Salgsbudsjett Utgangspunkt MÅL STRATEGI Tiltak © Østfold Bedriftssenter AS

I forhold til Salg Produksjon Innkjøp, råstofftilgang Marked 5. Lokalisering I forhold til Salg Produksjon Innkjøp, råstofftilgang Marked © Østfold Bedriftssenter AS

© Østfold Bedriftssenter AS 6. Organisering Hvilke personlig ressurser trengs? Administrasjon Innkjøp Produksjonslinje Salg © Østfold Bedriftssenter AS

© Østfold Bedriftssenter AS 7. Økonomi Kalkyler Budsjett Nøkkeltall Likviditet Nullpunkt Dekningsbidrag Dekningsgrad Risikomargin © Østfold Bedriftssenter AS

© Østfold Bedriftssenter AS 8. Finansiering Egenkapital Lån i bank Finansieringsselskap Innovasjon Norge Bygdeutviklingsmidler Andre? Handlingsplan © Østfold Bedriftssenter AS

Hvorfor forretningsplan? Helhetlig tankegang Plan Styring Kontroll PS! Nødvendig dokumentasjon ved lånesøknad © Østfold Bedriftssenter AS