2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Strategi 2012 – 2015 Oslo T-banedrift AS
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Nye trafikkregler i Norge
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Punktlighetsprosjekt Alnabru Prosjektmøte 8. november 2007.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
en jernbane for fremtiden
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Utforming av stasjoner
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Innhold: Om Jernbaneverket Ansvaret Organisering Maskinpark Lærlingeplass? Hva jeg har gjort.
Mer velferd for skattebetalernes penger? Erfaringer fra pilotprosjekt i Jernbaneverket Den nasjonale veikonferansen –
Økt fysisk aktivitet - Hva forventes det at arbeidsgiver skal gjøre? Ørn Terje Foss Fagsjef arbeidsmiljø og helse, NSB HR.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Nasjonal transportplan
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Velkommen til Punktlighetsseminar 2014
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
EUs Jernbanepakker Jernbanepakke IV.
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

2012 Mer på skinner!

Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting Regjering Fiskeri- og kyst- departementet Transportetatene samarbeider om forslag til Nasjonal transportplan (NTP) Jernbaneverket i samfunnet

Eierskap I 1996 ble daværende NSB delt i et trafikkselskap (NSB BA) og en infrastrukturetat (Jernbaneverket) Jernbaneverket eier: jernbanespor perronger og venterom stasjoner bygget etter 1996 elektrisk baneanlegg signal- og sikringsanlegg anlegg for trafikkstyring telekommunikasjon

Våre hovedprosesser planlegge, prosjektere og bygge infrastruktur drifte og vedlikeholde infrastruktur kapasitetsfordeling operativ trafikkstyring

Våre oppgaver tilby togselskapene i Norge et sikkert og effektivt transportsystem planlegge, bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet inkludert stasjoner og terminaler styre og gi informasjon om togtrafikken planlegge og utarbeide rutetabeller fordele sporkapasitet mellom de ulike togselskapene

Våre innsatsområder sikkerhet, punktlighet og kundetilfredshet produktivitet og kvalitet kompetanse og kultur

Vår organisasjon

Nasjonal Transportplan (NTP) Regjeringens forslag for planperioden innebærer ferdigstilling av igangsatte prosjekter 55 prosent økning i vedlikeholdsrammene 116 km nye dobbeltspor 28 km nye enkeltspor 45 nye kryssingsspor

Jernbanenettet km spor 251 km (6,02 prosent) er dobbeltspor 703 tunneler bruer 357 stasjoner og holdeplasser med persontrafikk

Disse togselskapene har avtale om sportilgang med Jernbaneverket: CargoLink AS CargoNet AS Flytoget AS Green Cargo AB Hector Rail AB Malmtrafikk AS NSB AS NSB Gjøvikbanen AS Peterson Rail AB Railcare Tåg AB SJ AB TX Logistik AB Togåkeriet i Bergslagen AB

Trygt å kjøre tog Jernbaneverket har en visjon om null omkomne som følge av jernbaneaktivitet. Antall hendelser med alvorlig skade på mennesker, miljø og materiell skal ned med minst 20 prosent innen Risikoanalyser og læring av uønskede hendelser er to viktige elementer i Jernbaneverkets sikkerhetsstyring.

Tenk miljø – tenk tog Moderne tog har lavt energiforbruk. Elektriske tog kan transportere mennesker og gods uten å slippe ut CO2. Jernbanen i Norge benytter kun fornybar energi som kjørestrøm.

Jernbaneverket – ledende på energimåling i Europa Jernbaneverkets enhet Bane Energi var initiativtaker til utvikling av ERESS (European Railway Energy Settlement System). Systemet brukes til måling, avregning og fakturering av strømforbruk for tog i flere Europeiske land og er ledende innenfor sitt område i Europa. NSB AS reduserte sitt strømforbruk til tog med 18 prosent i perioden ved hjelp av ERESS.

GSM-R første felleseuropeiske radionett for jernbane sikker kommunikasjon mellom togleder og lokfører gjennom et avansert digitalt mobilsystem nødanrop prioriteres foran andre samtaler effektiviserer jernbanedriften driftssenteret ligger i Trondheim kommunikasjonsplattform for neste generasjon signalsystem, European Train Control System (ETCS)

Trafikk Gods Over 12 millioner tonn gods ble fraktet med jernbanen i Noe mindre i Jernbaneverkets mål er å doble kapasiteten innen Passasjerer Over 56 millioner passasjerer reiste med jernbanen i 2009.

3 600 medarbeidere

Stasjoneringssteder og antall ansatte

Vår kompetanse høyt kvalifiserte medarbeidere innenfor en rekke fagområder som telekommunikasjon, elektro- og byggfag, samfunnsplanlegging, ruteplanlegging og trafikkstyring ledende i Europa når det gjelder moderne telekommunikasjonsløsninger og en av de ledende virksomheter innenfor elektro- og energifag Se våre ledige stillinger på

Norsk jernbaneskole Norsk jernbaneskole i Oslo er grunnmuren i jernbaneutdanningen. På vegne av jernbanesektoren tilbyr skolen grunnutdanning av trafikkstyrerer, fagkurs for lærlinger innen jernbanefagene, lokomotivfører- utdanning og andre faglige oppdateringer. Skolen skal være en nøytral leverandør av kunnskap til de ulike jernbaneaktørene. Behovet for kvalifisert jernbanepersonell er stadig økende. Undervisningsarealet tredobles for å møte etterspørselen.

Lærlinger og opplæringsprogram Jernbaneverket tilbyr lærlingplass for signal-, bane-, energi og telekommunikasjonsmontører samt elektrikere. Læretiden er 2 – 2 ½ år. Et eget opplæringsprogram for signalingeniører ble opprettet i Jernbaneverket i nyutdannede ingeniører gjennomførte programmet i Jernbaneverket planlegger å videreføre opplæringsprogrammet innen signalfaget i samme omfang fram til 2014.

Norsk jernbanemuseum et spennende opplevelsessenter for store og små ligger på Hamar og drives av Jernbaneverket skal dokumentere og formidle den norske jernbanevirksomhetens utvikling skal bidra til økt kunnskap om jernbanehistoriske forhold

Mangfold

Mer informasjon finner du på