Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
I.
15 Notater og markeringer i teksten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Trygge organisasjoner
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Mestring og forebygging av depresjon
- Hovedrolle eller birolle
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Mestring og forebygging av depresjon
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Seniorrådgiver Tone Viljugrein,
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Synger du sammen med meg
2012 Anne Grytbakk UngPro Kirkens Bymisjon i Trondheim
Taushetsplikt for frivillige
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Om å skrive om litterære tekster
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Barn utsatt for seksuelle overgrep
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Senter for atferdsforskning
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Mange av de valgene vi tar som enkeltmennesker berører også andre. De valgene jeg tar som polititjenestemann kan få store konsekvenser for både enkeltmennesker.
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Fakta 1 av 10 kvinner har opplevd å bli voldtatt Halvparten før fylte 18 år Ca. 1 % av menn har blitt voldtatt (NKVTS, 2014)
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Helsesøster Revheim skole
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se? Kanskje er det ikke slik du tror Kanskje er det bare fantasi Kanskje går det snart over Kanskje er det best å overse Kanskje er det best å vente - Best - for hvem?

Problemstilling Hvordan kan vi som lærere merke faresignalene ved seksuelle overgrep? Hva gjør vi videre med mistanken?

Definisjoner på seksuelt overgrep Rettsvesenets definisjoner Seksuell/utuktig atferd Seksuell/utuktig handling Seksuell/utuktig omgang Definisjon for praktisk bruk Seksuelt overgrep er alle typer handlinger der ungdom eller voksne benytter mindreårige eller umodne personer til å tilfredsstille egne seksuelle behov.

Seksuelle overgrep i historisk perspektiv Barn har gjennom tidene vært sett på som familiens eiendom. 1878: Frankrike ...barnet selv hadde framprovosert og fortjente handlingen... 1866: Danmark - barn var like skyldige som voksne i incestsaker 1955: Norge - Kun 0,001 ‰ ble utsatt for incest Seksuelle overgrep i historisk perspektiv

Statistikker

Mørketall

Forebygging Snakke om kroppen Gode og vonde hemmeligheter ... God klasseledelse

Psykiske symptomer

Fysiske symptomer

Falske symptomer

Konklusjon Obs!

Hvordan observere Spør eleven hvis du tror noe er galt Noen aktiviteter er spesielt egnet til å avdekke omsorgssvikt NB! Skriv notater!

Fra mistanke til bekymringsmelding Intro

Fra mistanke til bekymringsmelding Taushetsplikt

Fra mistanke til bekymrings-melding Meldeplikt

Fra mistanke til bekymringsmelding Saksgang

Konklusjon

Kan du se meg? Kan du se den lille jenta som er blitt så trist? Kan du høre hva jeg sier uten ord?