SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014
Foto: Lars Erik Halvorsen
FOTO: Robert McPhersen
Fra 2006 til i dag er det bare Sandnes og Oslo av de største byene som har hatt større befolkningsvekst enn Drammen. SSBs prognoser anslår en vekst fra dagens innbyggere til et sted mellom og innbyggere i Kilde: Drammen kommune
OMDØMME PR SUBSTANS OG VIRKELIGE KVALITETER
OMDØMME PR SUBSTANS OG VIRKELIGE KVALITETER
Et godt sted å bo Bymiljø og elvepark En god skole Effektiv samferdsel (inkl. flytoget) Godt planlagte næringsområder Aktiv boligpolitikk Et variert kulturtilbud Idrett og friluft 14 Kvalitative forbedringer
Positive ringvirkninger Et godt sted å bo Tilgang på kompetent arbeidskraft Vekstgrunnlag for kompetansebasert næringsliv Kapitaltilgang og investeringskapasitet Økonomisk handlefrihet 15
En liten, men produktiv finansnæring Mer enn 2000 bedrifter, ansatte mrd i forvaltning Effektiv og produktiv – 2% av sysselsettingen, 7% av verdiskapningen Spredt og allsidig struktur Men, ikke stor Kilde: Statistisk sentralbyrå 16 Kilder: Sveriges Riksbank, Finanstilsynet, Statistisk sentralbyrå
Tillit er grunnsteinen for en velfungerende finansnæring 17 Hvordan vil du vurdere bankenes samlede omdømme eller anseelse? Kilde: Norsk finansbarometer 2014
18 Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse? Kilde: Norsk Finansbarometer 2014
19 Pensjonsreformen - en formidabel rådgivningsutfordring
Environment Economy Society Sustainable value creation Bærekraftig verdiskaping 20
Næringslivets vinnere Næringslivets fremtidige vinnere er de som i strategien for sin kjernevirksomhet forener globale samfunns- og miljømessige utfordringer med egen lønnsom vekst From Challenge to Opportunities, WBCSD 21