Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord 25.09.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å plage en rød fisk..
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Fra tegning til fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
En innføring i spillet: Lag En Setning
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Kapittel 28 Norgeskartet
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Spøken som gir deg lykke!
Hvem er Jesus?.
Arbeidsløs.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Utdanning for utvikling Utdanning gir mange ringvirkninger Her følger noen: Send ADRA til 2468.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Hva er vitsen med å gifte seg?
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Leken i et samfunnsperspektiv
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Se Verden – Se Livet.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Hai ! Hai !.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Lukas 18,35-43 Den blinde mannen ved Jeriko
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Jesus, døperen Johannes og jul
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Mestring og forebygging av depresjon
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Piano og Klarinett Ragnar Freyr Olsen.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Kjell Erik Øie Statssekretær
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kjønn og sånn… Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen.
Kjønn og sånn… Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen
Hvorfor skal vi ha barnehager?
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen. Samf vår 2009 F1A,B og D. Ved Rønnaug Sørensen. (Litt; Se siste lysbilde)
Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen. Samf 2010 Ved Rønnaug Sørensen. (Litt; Se siste lysbilde)
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Utskrift av presentasjonen:

Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord

Sosianalyse: oppgave til neste gang. Hvordan mener du at skal en kvinne være? Hvordan ville du være hvis du var kvinne? Hvordan mener du en en mann skal være? Hvordan ville du være hvis du var mann? (Lag gjerne lister over egenskaper).

Historien om den røde regndressen. Da min sønn var 3 år, kjøpte jeg en rød regndress til ham. Dette avstedkom ingen reaksjoner den første vinteren, men året etter, da han var 4, endret dette seg. En ettermiddag jeg kom for å hente ham i barnehagen, får jeg vite at det har vært store konflikter knyttet til synet på denne røde regndressen. En av de kvinnelige ansatte sier at sønnen min nektet å ta på seg regndressen, og at han ble sittende og sture i garderoben i over en time. Hun sier at han ikke vil ha på seg dressen fordi den er rød. Når jeg spør ham hvorfor denne dressens farge plutselig er avgjørende, svarer han: ”Peter sa at rød er jentefarge. Jeg er ikke jente”. Jeg prøvde å argumentere med at farger ikke er jente- eller guttefarger, men merket at forsøket var halvhjertet. Resten av vinteren brukte han en grønn regndress. Jeg klarte imidlertid ikke helt å slå fra meg tanken på at Peter fikk gjennomslag for sitt syn; nemlig at fargen rød er jentefarge. Jeg skulle gjerne ha sett en mann i denne barnehagen som hadde på seg rød genser.

Kjønn konstrueres relasjonelt Når er en gutt nok gutt? Når er en jente nok jente? På hvilke måter reproduseres syn på kjønn? Når og hvordan aktualiseres kjønn?

1.3 Barnehagens verdigrunnlag Arbeid med kjønn i barnehagen kan det også dreie seg om demokrati og medvirkning? Forestillingen om likhet i et samfunn forutsetter det at vi har like verdier og kulturelt ståsted? Likestilling handler om verdier og motiver for handlinger.

Likestilling i barnehagen handler kanskje også om medvikning? Rettigheter og demokrati - likestilling Makt og avmakt - likeverd Kan Kjønn fungere som et ”frigjørende blikk” ved bla å se bedre hva medvirkning vil bety i praksis?

Hvorfor har kjønn noe med demokrati å gjøre? Kvinners stemmerett 1913 ”Det finnes ingen enkeltfaktor i verden som gir mer stabilitet og økonomisk vekst enn å investere i kvinners utdanning”. David Rothkopf forfatter av boka ”superklassen ”.

Hvorfor har vi barnehager? ”Kvinnene ville ut og mennene visste enda ikke at de vil hjem”. Løsningen blir ? Ses etter pausen.