AVTALERETT
MANGE TYPER AVTALER PROFESJONELLE PARTER / JURIDISKE PERSONER MASSEAVTALER AVTALE MELLOM STATER AVTALER MELLOM PRIVATE
HVA ER AVTALENS FUNKSJON? AVTALER SKAL HOLDES Bygger på tillitt Grunnfestet regel NL 5-1-2 Kan kreve oppfyllelse med støtte fra rettsapparatet Brudd på avtalen kan føre til sanksjoner
HVA VIL DET SI AT AVTALEN SKAL HOLDES? AVTALEN ER RETTSLIG BINDENDE STIFTER RETTIGHETER OG PLIKTER MELLOM PARTENE KONTRAKTSFRIHET – PARTENE STÅR FRITT TIL Å INNGÅ AVTALER
NÆRMERE OM BEGREPENE RETT OG PLIKT BEGGE PARTENE PÅFØRES RETTIGHETER OG PLIKTER BALANSE SANKSJON
RETTSKILDER: AVTALEN MELLOM PARTENE AVTALELOVEN FRA 1918 RETTSPRAKSIS JURIDISK TEORI REELLE HENSYN
VIDERE PLAN LÆREBOKEN DISPOSISJON: Avtale inngåelsen Tolkning av avtale Ugyldighet Fullmakt Standardkontrakter
AVTALE INNGÅELSEN
FORMKRAV? Norsk lov 5-1-1 Begrensninger i praksis ”muntlige avtaler er like bindende som skriftlige” Begrensninger i praksis Krav til bevis: foreligger det en avtale? Tolkning: når er partene bundet, hva er skjæringspunktet?
AVTALELOVENS DISPOSISJONSKRITERIER DISPOSISJOSKRITERIUM = TILBUD AKSEPT TILBUD + AKSEPT = BINDENDE AVTALE
AVTALELOVEN LAGET I 1918 TIDENE HAR FORANDRET SEG: Med tanke på: Muntlige avtaler Skriftlige avtaler Telegram TIDENE HAR FORANDRET SEG: Postordre Internettkjøp
TILBUD SKJÆRINGSPUNKTET TILBYDERS FORUTSETNINGER LØFTEPRINSIPPET NÅR ER TILBYDEREN BUNDET AV SITT TILBUD? TILBYDERS FORUTSETNINGER LØFTEPRINSIPPET (kan sammenligne med kontraktsprinsippet)
TILBAKEKALL AV TILBUD ”Jeg angrer…….” AVTALELOVEN §7 AVTALELOVEN §39, 2. PUNKTUM Avgrense mot angrerett og rett til avbestilling
Nærmere om avtaleloven §39, 2. punktum Løftemottaker har fått kunnskap om løftet Må foreligge særlige grunner Mottakeren må ikke ha innrettet seg på løftet Konkret helhetsvurdering
AKSEPT Aksept er nødvendig for at det skal foreligge en bindende avtale Avtaleloven §2 – ”akseptfrist” Avtaleloven §3 – ”ikke akseptfrist”
AKSEPTEN KOMMER FOR SENT! Tilbyderen er ikke lenger bundet av sitt tilbud §4 - aksepten får status som nytt tilbud §4 – reklamasjonsplikt
SVAR – IKKE REIN AKSEPT Avslag innenfor akseptfristen avtaleloven §5 tilbyderen er ikke lenger bundet av sitt tilbud Aksepten stemmer ikke med tilbudet avtaleloven §6 tilbyderen er ikke lenger bundet akseptanten er bundet av aksepten som regnes som nytt tilbud Reklamasjonsplikt
NÅR DET IKKE FORELIGGER SKRIFTLIG AKSEPT: Konkludent atferd Passivitet Lojalitetsplikt
OPPGAVER
AVTALE- TOLKNING
UTGANGSPUNKT: Alle avtaler kan være gjenstand for tolkning Lærebokens fremstilling TOLKNINGSDATA TOLKNINGSREGLER Huser ”Avtaletolkning” Skjema på side 369
NÅR ER TOLKNING NØDVENDIG? AVTALEN ER KLAR AVTALEN ER UFULLSTENDIG ELLER UKLAR
TOLKNINGSDATA Krav til objektivitet Avtalens ordlyd Partenes opptreden før avtaleinngåelsen Partenes opptreden etter avtaleinngåelsen
TOLKNINGSREGLER Partenes faktiske mening Den godtroende parts mening Den normale standard Uklarhetsregelen Minimumsregelen
OPPGAVER
UGYLDIGHET
UTGANGSPUNKT Situasjonen er at det foreligger bindende avtale Det er ikke hjemmel for tilbakekall Utgangspunktet er likevel at avtalen ikke er gyldig etter sitt innhold Spørsmålet er hvilke regler som gir hjemmel for å gjøre en avtale ugyldig
KLASSIFISERING AV UGYLDIGHETSGRUNNENE SVAK OG STERK UGYLDIGHET BETYDNING AV PARTENES KUNNSKAP DELVIS UGYLDIGHET RATIHABITASJON
UGYLDIGHETSGRUNNER HABILITETSMANGEL FORMMANGEL TILBLIVELSE INNHOLDSMANGEL
HABILITETSMANGLER UMYNDIGE SINNSYKDOM
FORMMANGEL INGEN SPESIELLE KRAV LOVEN KAN STILLE KRAV PARTENE KAN STILLE KRAV
TILBLIVELSESMANGEL AVTALELOVENS §33 ANDRE UGYLDIGHETS GRUNNER omstendigheter tid Partenes kunnskap ANDRE UGYLDIGHETS GRUNNER tvang nødtilstand svik og opplysningsplikt falsk og forvanskning feilskrift og feiltakelse
MANGLER VED INNHOLDET NL 5-1-2 Læren om bristende forutsetninger Avtaleloven §36
Nærmere om avtaleloven §36 BALANSE ANDRE REGLER OM UGYLDIGHET INNHOLD: Anvendelse Urimelighetskriteriet Momenter Avtalens innhold Partenes stilling Avtaleinngåelsen Senere forhold Andre omstendigheter
SKJÆRINGSPUNKT FOR NÅR AVTALEN ER UGYLDIG TOTALVURDERING OPPFYLLELSESTIDSPUNKTET STRENGT KRITERIUM VIRKNINGER
FORUTSETNINGSLÆREN Hver av partene er ansvarlig for egne forutsetninger ved avtaleinngåelsen Kan pålegges risiko for den andre partens forutsetninger Subjektiv risikooverføring Objektiv risikooverføring Virkning
OPPGAVER
FULLMAKT
UTGANGSPUNKT: EN AVTALE SKAPER BARE RETT OG PLIKT FOR PARTENE
UNNTAK REPRESENTASJON / FULLMAKT KRAV OM RETTSGRUNNLAG FORMÅL
VILKÅR AVTALELOVEN §10 ERKLÆRING FULLMAKTENS GRENSER VIRKNING
FULLMAKTENS GRENSER RETT OG LEGITIMASJON SELVSTENDIG FULLMAKT USELVSTENDIG FULLMAKT
UGYLDIGHET MV. UGYLDIGE VILJESERKLÆRINGER ERSTATNINGSANSVAR BETYDNING FOR 3. MANN ERSTATNINGSANSVAR TILBAKEKALL / OPPHØR
STANDARD KONTRAKTER
DEFINISJON Inneholder vilkår utarbeidet for avtaleinngåelse Utarbeidet med tanke på fremtidige avtalesituasjoner Konkrete situasjoner av samme type
TYPETILFELLER TILSLUTTNINGSKONTRAKT BLANDINGSKONTRAKT AVTALER MELLOM ORGANISASJONER STANDARDVILKÅR FASTSATT AV KJØPER HANDELSBRUK
VEDTAKELSE VILKÅRENE MÅ VÆRE INNTATT ELLER HENVIST TIL PROBLEM NÅR VILKÅRENE ER UTYDELIG ELLER IKKE ER FORUTSATT FRA MEDKONTRAHENTENS SIDE TYPETILFELLER
TOLKNING GENERELLE REGLER GJELDER TILSVARENDE IKKE FELLES PARTSVILJE UKLARHETSREGELEN
UGYLDIGHET AVTALELOVENS §33 AVTALELOVENS §36
MARKEDSFØRINGSLOVEN KAPITTEL 2 SAMMENLIGNET MED AVTALELOVENS §36
OPPGAVER