Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Signatur 3.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
1 Tema Vg1, kap 2.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Vurdering for læring på Linderud skole
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hva er god skriveopplæring?
Analyser en sakprosatekst
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Læreplanen Historie Vg2.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Åskollen skole Drammen
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
”Morderne” Fra novelle til film.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Hvorfor litterært program?
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Skolebiblioteket – stedet for å lære mer Skolebiblioteket i et didaktisk perspektiv Et undervisningsopplegg for allmennlærerutdanningen Av: Tove P. Sætre,
Gro Dahle: «Blå amason»
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Læreplan i samisk som førstespråk
Utskrift av presentasjonen:

Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa

Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere dem digitalt Elevene skal være aktive skapere av hypertekster ikke bare passive konsumenter Temaet for lærernes nettsideskapning er Eventyr, og sida kan fungere som veiledning for elevene i deres tekstskapning

Prosjektets relevans til Kunnskapsløftet, L06 og LN (1) Formuleringer i læreplanen i norsk knyttet til digital kompetanse: nye læringsarenaer, nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, utarbeide og publisere tekster, å mestre og vurdere nye læringsformer. Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram ogVg2 yrkesforberedende studieprogram under hovedområdet Sammensatte tekster: bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster

Prosjektets relevans til Kunnskapsløftet, L06 og LN (2) Kompetansemål under hovedområdet Språk og kultur: vurdere fortellemåter og verdier i et representativt utvalg av samtidstekster sammenlignet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning i flere land. LN: Elevene skal publisere de ferdige nettsidene til utvalgsmappene sine i It’s learning Lærer samler klassens nettsider i en felles ressursmappe for klassen der de andre norskklassene som er med i mininettverket får leserettigheter

Merlæring elever Økt læringsutbytte knytter til at elevenes literacy øker Elevene blir inspirasjonskilde for hverandre Eleven blir aktive skapere av egne læremidler

Merlæring lærere Læreren lærer å produsere hypertekster og kan hjelpe eleven i deres digitale tekstskapning Erfaringsdeling og støtte i prosessen Deling av opplegg og faglige ressurser underveis og i etterkant