Sikkerhetsstyringssystem på Fiskefartøy Hvorfor og hva?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Krabbekonferansen Forslag til nytt regelverk for fartøy under 15 meter – Status. Joakim Martinsen 12. januar 2012.
Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kjell Arne Skagemo Miljørådgiver i Sarpsborg kommune 3. april 2017
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Internkontroll i kommuner
Sjøfartsdirektoratets føringer i forhold til tolkning av MLC
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kommunens tilsyn med skadedyrbekjempere
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Human Factors i boring og brønn
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Oppsummering av FOU - prosjekt
Orientering om Fiskeridirektoratets tilsyn og kontroll Startseminar Rømningskommisjonen 29. september 2006.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Internkontroll i norske kommuner
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Juristens og ingeniørens tilnærminger – noen egne erfaringer Professor Hans Jacob Bull Nordisk Institutt for Sjørett.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Hovedkontormodell og HMS
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Styrking av miljørettet helsevern i skolen Hva kan kommunen gjøre – egenkontrollen og godkjenningen Prosessen i Skedsmo kommune Hans Petter Buvik, Helseavdelingen.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Planlegge og prioritere tiltak
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Veiledning Beslutningsprosess
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Treindustriens Brannkontroll.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
First Level Controller
Helse miljø og sikkerhet
Kurs for brukere av KFF-KSS
Internkontroll Pilotnettverk
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Juristsamling - Ålesund
Forskrift om Internkontroll
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Sikkerhetsstyringssystem på Fiskefartøy Hvorfor og hva? Yngve Folven Bergesen Underdirektør Fiskefartøyavdelinga

Agenda Bakgrunn Hva er et sikkerhetsstyringssystem Prosessen fremover Skipssikkerhetslov Uanmeldte tilsyn Hva er et sikkerhetsstyringssystem Prosessen fremover

Bakgrunn Skipssikkerhetsloven Trådte i kraft 1. juli 2007 En fornyelse av eksisterende sjødyktighetslov av 1903 Bygger i større grad på et prinsipp om ”overordnet kontroll” og internkontroll hos rederi og på fartøy Tydeliggjør og presiserer ansvaret reder har Reder har det overordnede ”påse”-ansvaret for fartøyet Både i byggefasen og driftsfasen Innfører krav om sikkerhetsstyringssystem på alle fartøy Fiskefartøy var gjennom forskrift unntatt fram til 1. april 2010

Uanmeldte tilsyn

Bakgrunn Uanmeldte tilsyn Gir et bilde av sikkerhetsstandarden på fartøy når det er i drift Kampanjer på alle fiskefartøy Kontrollert over 1500 fartøy siden 2006 Resultat viser store mangler på mange områder Manglende kontroll på utløpsdato på sertifikat og utstyr Utstyr som forsvinner eller blir ødelagt blir ikke erstattet Utstyr som blir utdatert blir ikke erstattet/fornyet Mange fartøy har dårlig vedlikehold

Sikkerhetsstyringssystem Skipssikkerhetsloven § 7 Rederiet skal sørge for å etablere, gjennomføre og videreutvikle et dokumenterbart og verifiserbart sikkerhetsstyringssystem i rederiets organisasjon og på det enkelte skip, for å kartlegge og kontrollere risiko samt sikre etterlevelse av krav fastsatt i eller i medhold av lov eller i sikkerhetsstyringssystemet selv. Sikkerhetsstyringssystemets innhold, omfang og dokumentasjon skal være tilpasset behovet til rederiet og den aktiviteten det driver.

Sikkerhetsstyringssystem Etablere, gjennomføre og videreutvikle Dokumenterbart og verifiserbart Må kunne framvisast på forespørsel I rederiets organisasjon og på det enkelte skip Tilpasning til rederi- og fartøystørrelse

Sikkerhetsstyringsystem Kartlegge og kontrollere risiko Risikovurderingar Også eit krav i ”ASH-forskriften” Sikre etterlevelse av krav Sikre at forskriftskrav blir oppfylt Eksempel: Fornye sertifikat Service på redningsutstyr

Internasjonal norm for sikkerhetsstyringssystem ISM-koden Gjelder internasjonalt for lastefartøy over 500BT og passasjerfartøy med 100 passasjerer eller flere, samt for ”roro-ferger” med 12 eller flere passasjerer Krav både for fartøy i nasjonal og internasjonal fart DNV vil komme nærmere inn på innholdet i ISM-koden

Prosessen fremover Forslag om forskrift med krav til sikkerhetsstyring på fiskefartøy utarbeides og sendes på høring Skille mellom fartøy over og under 500BT Sdir ønsker å innføre krav til ISM på fiskefartøy over 500BT Øvrige fiskefartøy vil få krav til eit sikkerhetsstyringssystem med blant annet: Krav til system for vedlikehold Krav til system for risikovurderinger Krav til system for beskrivelse av ansvarsforhold/arbeidsoppgaver

Prosessen fremover Fartøy med BT over 500– forskriftsforslag på høring i høst. Ca. 180 fartøy omfattet Ikrafttredelse? Tid for reder til å forberede seg Tid for Sjøfartsdirektoratet og klasseselskap å forberede seg 2013?

Lykke til Sjøsikkerhetskonferansen Åpen dag i Sjøfartsdirektoratet 27. september Sjøsikkerhetskonferanse på Rica Maritim Hotel 28. og 29. september Mer informasjon og påmelding på www.sjofartsdir.no

Solstrandseminaret 2011 ISM revisjon 17 April 2017 Solstrandseminaret 2011 ISM revisjon Forventninger til havfiskeflåten – erfaringer fra andre

Innhold ISM kodens innhold Revisjonsrollen Erfaringer 17 April 2017 Innhold ISM kodens innhold Revisjonsrollen Erfaringer Utfordringer for havfiskeflåten Forventninger – diskusjon

ISM kodens innhold 12 paragrafer på 17 sider 17 April 2017 ISM kodens innhold 12 paragrafer på 17 sider ISM 1 – Generelle regler og målsetting ISM 2 – Sikkerhets- og miljøpolicy ISM 3 – Ansvar og myndighet ISM 4 – Ansvarlig person ISM 5 – Kapteinens ansvar og myndighet ISM 6 – Ressurser og personell ISM 7 – Fartøyoperasjoner ISM 8 – Beredskap ISM 9 – Rapporter, avvik, ulykker og uønskede hendelser ISM 10 – Vedlikehold ISM 11 – Dokumentasjon ISM 12 – Rederiets verifikasjoner og revisjoner

Revisjonsrollen (ISM 13) 17 April 2017 Revisjonsrollen (ISM 13) På vegne av Sjøfartsdirektoratet (flaggstat) Verfisere at regler følges (Flaggstat, klasse og rederi) Vurdere hvordan sikkerhets styringssystemet fungerer Identifisere og korrigere eventuelle avvik Identifisere kompetansebehov Gi rederi ledelsen faktaopplysninger Være grunnlag for ledelsens gjennomgang Identifisere forbedringsområder

Revisjonsrollen Rederikontoret: Årlig revisjon 17 April 2017 Revisjonsrollen Rederikontoret: Årlig revisjon Fartøy: Første gang – mellom – fornyelse innen 5 år. Revisjon er en systematisk og uavhengig test på om sikkerhetsstyringsystemet, med tilhørende aktiviteter og resultateter, samsvarer med rederiets planer. og om rederiets planer er implementert og velfungerende til å nå rederiets mål.

Revisjonspraksis Forberedelser Åpningsmøte 17 April 2017 Revisjonspraksis Forberedelser Åpningsmøte Intervju, lesing av rapporter, dokumentgjennomgang osv… Oppsummering Registrere avvik og observasjoner Avslutningsmøte Rapportering Korrigerende tiltak rederi Lukke avvik Verifisere at korrigerende tiltak er implementert

Erfaringer Avvik oppdaget under revisjoner kystrederier i Norge 17 April 2017 Erfaringer Avvik oppdaget under revisjoner kystrederier i Norge Avvik: Det finnes spesikt regelverk og regelverket er ikke oppfulgt og dette finnes det objektive bevis for.

Erfaringer Analysert avviksrapporter for fartøyer 25 fartøy 140 avvik 17 April 2017 Erfaringer Analysert avviksrapporter for fartøyer 25 fartøy 140 avvik

Erfaringer – avvik fartøyer 17 April 2017 Erfaringer – avvik fartøyer Ressurser og personell (ISM 6) (33) Ikke gyldige sertifikater (3) Regelverksbrudd (3) Opplæring (5) Familiarisering og realkompetanse (12) Gjengangeren er at de ikke følger de prosedyrene de sier de skal følge. Stort forbedringspotensiale. Vise positiv utvikling over tid.

Erfaringer – avvik fartøyer 17 April 2017 Erfaringer – avvik fartøyer Vedlikehold (ISM 10) (31) Ikke gyldige sertifikater (1) Vedlikeholdssystem – prosedyrer – etterlevelse (17) “Kritisk” utstyr (4) Gjengangeren er at det ikke er etablert gode nok vedlikeholds prosedyrer ombord. Stort forbedringspotensiale. Skippertak må til!

Erfaringer – avvik fartøyer 17 April 2017 Erfaringer – avvik fartøyer Skipsoperasjoner (ISM 7) (19) Prosedyrer – mangelfulle (9) Prosedyrer – følges ikke (7) Eksempel: Ikke gjennomført risikovurdering for risikofylte operasjoner ombord Eksempel 2: Maskinromsprosedyre finnes ikke ombord. Eksempel 3: Sjekklister finnes ombord men brukes ikke. Samarbeid mellom rederi og mannskap – involvering!

Erfaringer - Avvik rederi 17 April 2017 Erfaringer - Avvik rederi Analysert avviksrapporter for rederikontorene 16 rederi 59 avvik

Erfaringer – avvik rederi 17 April 2017 Erfaringer – avvik rederi Ressurser og personell (ISM 6) (12) Ikke gyldige sertifikater (2) Opplæring, familiarisering, kompetansestyring (6) Gjengangeren er at det må jobbes bedre med regelverkskrav og mannskapenes kompetansebehov. Stort forbedringspotensiale. Vise positiv utvikling over tid.

Erfaringer – avvik rederi 17 April 2017 Erfaringer – avvik rederi Andre gjengangere: Internrevisjonene kan gjøres bedre. Tekniske inspeksjoner og besøk ombord må også følges opp. Stort forbedringspotensiale. Er dette ressurskrevende?

Utfordringer for havfiskeflåten 17 April 2017 Utfordringer for havfiskeflåten Administrasjonen – ressurser Kompetansestyring – systematikk Avviksrapportering – dynamikk Vedlikeholdssystemer Utvikle og etablere sikkerhetsstyringssystem

Forventninger Skriftlig system Ansvar og myndighet definert 17 April 2017 Forventninger Skriftlig system Ansvar og myndighet definert Regler følges Risikobasert tilnærming anvendes Viser omstillingsevne og lærevilje

Safeguarding life, property and the environment 17 April 2017 Safeguarding life, property and the environment www.dnv.com