Geometri Areal, omkrets, volum, overflate

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Geometrioppgave for 4.klasse
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Naturens former – og formler
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Læreplaner i matematikk
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
DRAKE SIRKEL PARALLELLOGRAM AREALFORMLER REKTANGEL TRAPES.
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Malen for fotballmodellen
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
(Fra rammeplanen for lærerutdanning generell del)
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Helhetlig kompetanse i matematikk
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Matematikkundervisning i Sandefjord
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Kombinatorikk og sannsynlighet
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Helhetlig kompetanse i matematikk
M4 onsdag 22. okt.
Geometri Intro og former
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikk på småskoletrinnet
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Hvordan lærer barn matematikk
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Sosialkonstruktivisme
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Van Hiele-modellen.
TEAMBUILDING.
Geometri 2.
GEOMETRI Måling og utregning.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Roboter og omkrets Etterarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Geometri Areal, omkrets, volum, overflate Matematikk/literacy LUB uke 35 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold

Å introdusere areal for barna Måle areal i arealenheter – ikke nødvendigvis standardenheter blåkvadrater, gulkvadrater og rødkvadrater? Hva er det lurt å måle i? Måle i kvadrater

Oppgave 12 og 13 Finn arealet på figurene (ca) http://www-lu.hive.no/studietilbud/lub/documents/AnslaaArealet.ggb A6.9 s. 250 Noen geogebrasteder: http://www.geogebra.no/ http://www.geogebra.org/en/wiki/index.php/Norwegian http://www.inter-ped.no/kursfiler/#oversikt.html

Oppgave 14: Vi jobber med arealet til trekanter og parallellogrammer Vis ved hjelp av saks og papir at arealet til en trekant er A=1/2*g*h Gjør det samme for et parallellogram Presentere ”bevis” http://home.hia.no/~cornelib/animasjon/matematikk/digivitalis/geometri.htm

Oppgave 15: Sirkelen Lag en sirkel i papp. Klipp den ut. Del den i mange like biter (mer enn 15 og pass på å få de like. Hvordan gjør dere det?). Kan dere bruke bitene til å finne ca areal til en sirkel?

Oppgave 16: Sirkelen Tau på tavla og hver og en. Hvorfor er pi ca lik 3 1/8? Hva er omkretsen til en sirkel? Pi

Oppgave 17: Sola og omkrets Tenk det at du står på sola. Du tar så et bånd og strammer rundt sola slik at du har omkretsen. Deretter tar du og løsner båndet slik at båndet (og omkretsen) blir fem meter større. Du gjør båndet like slakt rundt hele sola slik at høyden fra båndet til soloverflaten er lik rundt det hele. Spørsmålet er: Hvilket av følgende ting kan du klare å få under båndet: Et papir En hånd En basketball Hvordan hadde det vært om du gjorde det samme med en fotball?

Omkrets og areal – eksempel på en aktivitet (Oppgave 18) Lag rektangler med omkrets 24. Still opp i tabell. Finn maksimalt areal. Finn generell formel for areal. Smart Board Film: Areal og omkrets

Oppgaven om areal og omkrets Mulighet for å forstå hva omkrets er og hva areal er ved å se, ved å ta på, ved å utforske muligheter, ved å forklare, ved å skriftliggjøre Lærer i samhandling med andre, i liten gruppe og i hel klasse. Se andres løsninger. Dele resultater. Bli enige om skrivemåter.

Pytagoras Her kan du lese om Pytagoras på matematikk.org Arbeid med spikerbrett som gitt i oppgaven fra matematikk.org (oppgave 19) http://www.matematikk.org/uopplegg/vis.html?tid=66249

Overflate og volum Baseklosser – telle med volum Få erfaring med at samme volum kan ta mange former Få erfaring med volum av forskjellige legemer Regne i forskjellige enheter

Arbeid på stasjoner (oppgave 20) Arbeid på stasjoner. ca 45 minutter. Forbered presentasjon Presenter hva dere har kommet frem til

Litteratur Breiteig, T. & Venheim, R. (2005) Matematikk for lærere 1. 4 utg. Oslo, Universitetsforl. Høines, M. J. (1997) Begynneropplæringen. Fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning. 2 utg. Landås, Caspar Forlag. Kunnskapsdepartementet & Utdanningsdirektoratet (2006) Læreplanverket for Kunnskapsløftet.Oslo, Utdanningsdirektoratet. Rockstr öm, B. (2000) Skriftlig huvudräkning : metodbok. Stockholm, Bonnier Utbildning. Skott, J., Jess, K. & Hansen, H. C. (2008) Delta: Fagdidaktik. Frederiksberg, Forlaget Samfundslitteratur. (Matematik for lærerstuderende) Solem, I. H. & Reikerås, E. K. L. (2004) Det matematiske barnet. Landås, Caspar forlag. Lampert Botten: Meningsfylt matematikk Filmene ligger på nettet: http://www.skoleipraksis.no/matematikk1-4/pages/filmoversikten.html